fbpx
Online marketingReclamebureau

10 veelgebruikte online marketing termen uitgelegd!

By 4 september 2020 oktober 6th, 2020 No Comments

Aangezien de online marketing wereld snel veranderd komen er vaak nieuwe vaktermen bij. Wij begrijpen dat dat soms verwarrend kan zijn. Juist daarom leggen onze reclame tijgers en marketing gekkies 10 veelgebruikte online marketing termen voor je uit. Zo blijf jij up to date en begrijp je na het lezen van deze blog precies waar je reclamebureau mee bezig is.

Alt tekst of Alt tag

Een alt tekst of alt tag is de tekst die je kunt toevoegen aan een afbeelding. Waarom je tekst zou meegeven aan een afbeelding vraag jij je af? Nou voor zoekmachines natuurlijk. Google heeft namelijk geen ogen en ziet je afbeelding dus anders, of beter gezegd Google leest je afbeelding anders. Daarom is het belangrijk om een goede omschrijving aan je afbeelding toe te voegen en de juiste zoekwoorden te gebruiken. Is goed voor je vindbaarheid šŸ¤«šŸ˜‰

Cache

Soms lijkt het erop alsof je website niet goed werkt. Je belt je marketing bureau op en bij hun werkt het wel goed. Dan is de kans groot dat ze je vragen om je (browser) cache te legen. Je browser (Safari, Chrome, Firebird) slaat eerder bezochte websites namelijk op zodat deze de volgende keer sneller geladen kan worden. Dit doen ze vooral omdat bijvoorbeeld afbeeldingen vaak veel laadtijd in beslag nemen. Hierdoor kan het zijn, dat jij niet de nieuwste update van je website te zien krijgt, terwijl deze wel goed werkt. Als iemand je dus vraagt om je cache te wissen, vraagt hij/zij dus eigenlijk of je de tijdelijke variant van je website uit je browser wil wissen. Zo wordt deze gedwongen om een nieuwe versie te “downloaden”. Hoe je je browser cache verwijderd lees je hier.

online-marketing-call-to-action

Call to action

Een call to action ofwel CTA is eigenlijk niet meer dan een aanzet tot actie. Vaak zijn dit knoppen op je website die bezoekers aanzetten om ergens op te klikken of verleiden om een aankoop te doen. Deze CTA’s zijn belangrijk op je website omdat deze kunnen zorgen voor meer omzet, wanneer je ze op de juiste manier gebruikt. Zo zijn we er in de loop van de tijd achtergekomen dat de kleur van knoppen en de teksten die je gebruikt, grote invloed kunnen hebben op de totale verkopen.

Click Through Rate

Ja in de online marketing branche houden we van afkortingen, de CTR is dan ook een veelgebruikte afkorting en staat voor de “click through rate”. Deze term geeft aan hoeveel mensen er doorklikken op een bepaalde call to action. Vooral wanneer je adverteert is dit een belangrijk gegeven. Zo kun je de kosten per klik, maar ook de kosten per conversie (uitleg staat hier beneden) door meten.

conversie-verhogen-online-marketing

Conversie

Het woord conversie wordt vaak gebruikt voor het behalen van een bepaald doel in een campagne. Wat dit doel is hangt af van de wensen van de klant, maar vaak gaat het om aanmeldingen voor een nieuwsbrief, ingediende aanvragen of verkopen in een webshop. Dus 1 conversie betekent dat het gestelde doel 1x is behaald.

Wanneer we adverteren houden we de kosten per conversie goed in de gaten. Dit betekent dat we kijken naar wat een bepaald doel mag kosten, het moet tenslotte wel rendabel zijn voor onze klanten om te adverteren. Daarom is het belangrijk dat je vooraf inzicht hebt in de klantwaarde en je marges. Dit kan sterk uiteen lopen.

Hosting

Een website moet een plekje krijgen op het internet. Hiervoor huur je een plekje op een server (lees hele grote sterke computer) die verbonden is met het internet. Je huurt dus eigenlijk een stukje opslag en rekenkracht. Je hosting partij zorgt ervoor dat je jouw website aan de rest van de wereld kunt tonen. Welke soort hosting het beste bij jouw bedrijf past hangt af van een aantal zaken. Denk aan de grote van de website, het aantal bezoekers en bijvoorbeeld de hoeveelheid producten. Wil je daar meer over weten, lees dan deze blog over hosting.

Linkbuilding

Linkbuilding is een veelgebruikte marketing techniek om je website hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. De reden hiervoor ligt een stukje verder terug in de geschiedenis van Google, toen het bedrijf nog “Backrub” heette. De veronderstelling was namelijk dat hoe meer websites een linkje naar een bepaalde website hadden geplaatst, hoe belangrijker deze website werd gevonden. Eigenlijk hetzelfde als in het normale leven. Hoe meer er over een bepaald bedrijf of persoon wordt gepraat, hoe meer aandacht er die kant op gaat. Hoewel linkbuilding (ofwel het vergaren van links van andere websites) een stuk minder belangrijk is geworden, is het nog steeds een ranking factor voor zoekmachines. Het bepaald in feite samen met het gebruik van de juiste zoekwoorden, opbouw en het klant gebruik je plekje in de Google zoekresultaten.

online-marketing-adverteren

ROAS of ROI

De “Return on Ad Spent” en “Return on Investement” zijn twee belangrijke afkortingen wanneer we adverteren. Deze termen laten namelijk duidelijk zien hoeveel geld je terug krijgt voor elke uitgegeven euro in je advertenties. Dus stel dat je 2000 euro aan advertentiekosten hebt gehad en je daarmee 4000 euro hebt omgezet, dan is de ROAS 1 staat tot 2. Of dit genoeg is om rendabel te zijn, hangt vervolgens af van je marge.

SEO

DatĀ SEOĀ staat voor Zoekmachine Optimalisatie weet tegenwoordig bijna iedereen en dat het iets met het gebruik van de juiste zoekwoorden te maken heeft komt waarschijnlijk ook niet als een complete verrassing. Maar wist je dat er nog veel meer zaken van invloed zijn op de vindbaarheid inĀ zoekmachinesĀ zoals Google of Bing? Denk hierbij aan de snelheid, de waardering en gebruiksvriendelijkheid van je website. Onze bevlogenĀ SEO specialisten vertellen je er graag meer over! Je leest er meer over in deze SEO blog.

UX design

UX staat voor “User Experience” ofwel de klantervaring. Wanneer we praten over UX design, hebben we het dus over manieren om de klantervaring zo optimaal mogelijk te maken. Dit is niet alleen belangrijk voor je vindbaarheid in Google, maar voornamelijk om meer online omzet te realiseren. Een fijne gebruikerservaring zorgt namelijk voor vertrouwen in je webshop en daardoor zijn mensen eerder geneigd om de knip te trekken.

Laat een bericht achter