Succesvol adverteren op Google, dit moet je weten.
Met miljoenen gebruikers per dag is Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Google adverteren is dus een mooie kans om potentiële klanten te bereiken. Maar hoe werkt Google ads eigenlijk? Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost het en hoe kan ik succesvol adverteren voor mijn bedrijf? In 4 minuten leggen wij het je uit.
Zoekmachine adverteren
Zo werkt Google Ads.
Natuurlijk heb je als ondernemer of marketing manager al wel eens van Google Ads gehoord. Maar hoe werkt adverteren via Google eigenlijk? Eigenlijk hetzelfde als bij het normale gebruik van deze zoekmachine, via organische zoekresultaten. Je zoekt kansrijke zoekwoorden uit en zet daar dan een Google ads campagne op, waarbij je alleen de kosten per klik hoeft te betalen. Je kunt daarbij verschillende advertentie campagnes kiezen.
SEO Resultaten
Nieuwe topposities
SEO Resultaten
Beter vindbaar
Deze bedrijven gingen je voor:
Adverteren op Google
De verschillende advertentie opties via Google Ads.
Er zijn een heleboel verschillende systemen waarmee je tegenwoordig een website kunt laten maken. Het is dan ook niet gek als je door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig kun je zelf achterhalen of je een Wordpress website nodig hebt of beter voor een ander systeem kunt kiezen. Het enige dat jij hoeft te doen, is de volgende vragen te beantwoorden.
1. Google search campagne
Dit is de meeste gebruikte en meeste bekende vorm van adverteren binnen Google. Het zijn de tekstadvertenties die net boven de zoekresultaten worden getoond. Je kunt ze vaak onderscheiden doordat er in de hoek adv. bij staat. Dit campagnetype is ideaal om meer website bezoekers, meer leads en meer verkopen te stimuleren.
Voordeel:
- Direct zichtbaar in de zoekresultaten
- Zeer specifieke targeting
Nadeel:
- Niet ideaal voor video of foto content
2. Google display campagne
Met een Google display campagne kun je jouw doelgroep ook visueel bereiken. Je kunt met dit campagne type aansprekende advertenties tonen met beeld en video materiaal. Dit gaat via het partner netwerk van Google, zo ben je op tal van websites, apps en andere Google onderdelen (zoals Youtube) te zien. Op deze manier blijf je ook buiten de zoekmachine om relevant.
Voordeel:
- Je doelgroep visueel bereiken
- Ook buiten de zoekmachine om
Nadeel:
- Indirecte manier van adverteren (ideaal ter ondersteuning van andere campagnes)
3. Google shopping campagne
Een Shopping campagne is ideaal voor webshops en winkels die online spullen verkopen. Je kunt eenvoudige je hele product catalogus koppelen aan Google en snel starten met adverteren. Je producten worden dan getoond wanneer gebruikers zoeken op bepaalde producten of diensten.
Voordeel:
- Je producten direct in beeld
- Zeer specifieke targeting op gekozen zoektermen
Nadeel:
- Kost geld per klik
4. Video campagne op Youtube
Natuurlijk kunnen we er niet om heen. Adverteren op Youtube met video kan namelijk erg interessant zijn. Een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden. Je kunt ook veel meer inhoud kwijt in een video. Zo kun je veel meer uitleg geven of laten zien over je product of dienst. Met een aansprekende video campagne kun je een hoop mensen bereiken en activeren. Je kunt Youtube ads gebruiken om je merkbekendheid te vergroten, verkopen en lead te genereren en je marktaandeel te vergroten.
Voordeel:
- In een video campagne kun je veel meer inhoud kwijt
- Groot bereik met via Youtube
Nadeel:
- Minder tekst in je advertentie
Wij runnen jouw
display
search
app
youtube
shopping
campagne
Opbrengsten Google ads
Zo bereken je wat Google ads kost en wat het je oplevert.
Natuurlijk wil je vooraf precies weten waar je aan toe bent, dat begrijpen wij maar al te goed. Daarom hebben wij een rekenvoorbeeld voor je gemaakt. Zo kun je snel zien wat Google ads je kost en oplevert! Elke campagne start daarom met het opstellen van een duidelijke en goed meetbare doelstelling. Zo kan het bijvoorbeeld een doelstelling zijn om 100 leads te genereren voor 40,- of 250 e-book downloads voor 5,- per download. Natuurlijk kun je deze doelstellingen later zelf bijstellen. Maar door hier nu al goed over na te denken kun je vooraf al berekenen wat een campagne je kan opleveren en mogelijkerwijs gaat kosten.
Voorbeeld: Stel je wil 100 leads genereren voor 40,- per stuk. Dan betekent dit dat je 4000,- budget nodig hebt. Om te kijken of dit rendabel is kun je vervolgens gaan rekenen met je afsluit percentage, de gemiddelde levensduur van een klant of lid en wat deze klanten gemiddeld opleveren. Stel je hebt 100 leads binnen gekregen en je hebt een afsluit percentage van 30%. Een klant levert je gemiddeld 250,- aan winst op. Dan betekent dit dat je dus 30×250=7500 hebt binnengehaald. Daar haal je de kosten van je campagne af en je houdt dus 3500,- aan winst over.
Download e-book
Start vandaag zelf met Google ads.
Heb je de berekening gemaakt en wil je eigenlijk het liefst zo snel mogelijk aan de slag met Google ads? Dan kun je natuurlijk direct een Google ads account aanmaken om te adverteren voor jouw bedrijf. Maar de kans is groot dat je dan in het begin onnodig budget verbrast. Daarom hebben wij een gratis SEA e-book voor je gemaakt, met 10 tips die je eigenlijk gezien moet hebben voordat je begint met adverteren. Zo weet je voordat je begint direct waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten van het adverteren met Google ads.
Google ads uitbesteden of offerte opvragen.
Wil je trouwens liever toch niet zelf met Google adwords aan de slag? Dan kun je jouw Google ads ook uitbesteden aan onze SEA experts. Wij nemen dan alles voor je uit handen, zodat jij kunt doen waar je goed in bent. Ondernemen! Neem daarvoor gewoonweg contact met ons op of vul onderstaand formulier in. Vinden we leuk!