10 magische tips voor een succesvolle webshop

Heb jij een eigen webshop en wil je graag meer bezoekers naar je webwinkel trekken en van jouw bezoekers klanten maken? Of zit je er aan te denken om een webshop te starten en weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan snel verder!

online-webshop

Succesvolle webshop

Misschien heb je wel al een eigen website, maar blijven de resultaten een beetje achter. Of misschien gaat het eigenlijk al best goed, maar wil je dat het nóg beter gaat (goede instelling! 💪🏼) Speciaal voor jou hebben onze marketing gekkies 10 magische tips, ook wel de ’10 Gouden tips’ voor een succesvolle webshop onder elkaar gezet. Gewoon, om jou op weg te helpen! Dus doe hier je voordeel mee en ga voor die succesvolle webshop met veel klanten en een sky-high omzet!

10 magische tips voor een succesvolle webshop

Houd je webshop overzichtelijk en begrijpelijk

Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt, moet hij of zij zonder uitleg door jouw website kunnen surfen en scrollen. Als er onnodig veel handelingen nodig zijn om een product te kopen of wanneer menu’s niet logisch zijn ingedeeld, zullen nieuwe bezoekers je webshop niet begrijpen en is de kans klein dat ze uiteindelijk tot aankoop overgaan. Deel je categorieën dus duidelijk in, houd het menu ‘clean’ en overzichtelijk en wijs je klanten duidelijk de weg.

Benadruk je USP’s

Wat heeft jouw webwinkel meer te bieden dan de rest? Communiceer jouw Unique Selling Points duidelijk richting je doelgroep. Plaats ze bijvoorbeeld op de homepage of in de footer van je website en op de productpagina’s.

Laat positieve reviews zien

Wist je dat 80 procent van de klanten online beoordelingen even zwaar vinden wegen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie? Met een paar pakkende en positieve reviews krijgen klanten meer vertrouwen in je bedrijf en is de kans groter dat ze een aankoop bij je doen! Geef de positieve reviews dan ook een mooi plekje op je website!

Benieuwd naar op welke platformen je allemaal reviews kan verzamelen?

sterren-reviews

SEO optimalisatie

Wordt je webshop niet gevonden, dan blijft succes uit. Schrijf SEO teksten voor je webshop met relevante zoektermen. Plaats deze bijvoorbeeld op je homepage, categorie pagina’s en op de productpagina’s. En kopieer niet klakkeloos (product)teksten van je leverancier en concurrenten, maar schrijf je eigen productteksten.

Benieuwd naar hoe conversie optimalisatie in zijn werk gaat?

Ken je klant

Een klant wilt zich graag speciaal voelen, niet als een ‘nummertje’. Iedere klant is bijzonder en verdient aandacht! Blijf daarom in contact met je klanten. Via social media en mailcontact bijvoorbeeld, maar je kunt je klanten bijvoorbeeld ook vragen om een enquête in willen vullen over wat ze nog meer zouden willen zien in jouw webshop en beloon ze met een leuke kortingscode (werkt vaak nog omzetverhogend ook! 😉)

Maak je webshop zo mobielvriendelijk mogelijk

Het gebruik van mobiele apparaten is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste bezoekers jouw webshop waarschijnlijk via hun mobiele telefoon bezoeken. Houd hier rekening mee in het ontwerp van jouw webshop! Wil je weten hoe je je website toekomstbestendig maakt door Mobile First Design in te zetten?

Service na de aankoop zorgt voor klantenbinding

Een grote fout van bedrijven is dat ze vaak veel tijd en moeite stoppen in het aantrekken van nieuwe klanten, maar weinig investeren om bestaande klanten te behouden. Service ná de aankoop zorgt juist voor klantenbinding! Pak de bestellingen bijvoorbeeld mooi in of doe een persoonlijk bedankkaartje bij iedere bestelling. Zo geef je klanten een unieke beleving mee en onthouden ze jou voor een volgende keer! Maak het je klanten ook niet te moeilijk. Maak het retourproces niet te omslachtig en zorg ervoor dat klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen als ze een vraag of klacht hebben.

pakketjes

Ben open en transparant naar je klanten toe

Bij veel webshops is het onduidelijk wie erachter zitten en hoe bezoekers contact kunnen opnemen. Als er dan ook nog nergens een KVK of BTW nummer vermeld staat, kan dit direct wantrouwen opwekken bij je klant. Een bezoeker wil weten waar hij koopt! Ben daarom altijd open en transparant naar je klanten toe. Maak bijvoorbeeld een ‘over ons’ en ‘contact’ pagina waarop je laat zien wie er achter de webwinkel zit.

Profileer jezelf als expert

Wanneer je jezelf profileert als expert of specialist, dan is dit een geweldige manier om je te onderscheiden van concurrenten. Zorg er daarom voor dat er altijd kloppende informatie op je website en bij je producten staat en schroom niet om je kennis te delen! Mensen kopen graag van specialisten.

Maak direct duidelijk wat je verkoopt en aan wie

Binnen een paar seconden willen je bezoekers zien waar jouw webshop om draait. Want binnen die paar seconden beslissen ze of jouw webwinkel de juiste voor ze is. Maak daarom direct duidelijk waar jouw webshop om draait!

online-winkel

Zo, dat waren ze dan! De 10 magische tips om van jouw webshop een succesvolle webshop te maken. Laat je ons even weten of het is gelukt? En mocht je ergens hulp bij nodig hebben, dan leren onze marketingtijgers van Pittig Bakkie, hét online marketing bureau in Nijmegen, jou graag kennen!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.