Heb jij een eigen webshop en wil je graag meer bezoekers naar je webwinkel trekken en van jouw bezoekers klanten maken? Of zit je er aan te denken om een webshop te starten en weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan snel verder!
Succesvolle webshop
Misschien heb je wel al een eigen website, maar blijven de resultaten een beetje achter. Of misschien gaat het eigenlijk al best goed, maar wil je dat het nóg beter gaat (goede instelling! 💪🏼) Speciaal voor jou hebben onze marketing gekkies 10 magische tips, ook wel de ’10 Gouden tips’ voor een succesvolle webshop onder elkaar gezet. Gewoon, om jou op weg te helpen! Dus doe hier je voordeel mee en ga voor die succesvolle webshop met veel klanten en een sky-high omzet!
10 magische tips voor een succesvolle webshop
Houd je webshop overzichtelijk en begrijpelijk
Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt, moet hij of zij zonder uitleg door jouw website kunnen surfen en scrollen. Als er onnodig veel handelingen nodig zijn om een product te kopen of wanneer menu’s niet logisch zijn ingedeeld, zullen nieuwe bezoekers je webshop niet begrijpen en is de kans klein dat ze uiteindelijk tot aankoop overgaan. Deel je categorieën dus duidelijk in, houd het menu ‘clean’ en overzichtelijk en wijs je klanten duidelijk de weg.
Benadruk je USP’s
Wat heeft jouw webwinkel meer te bieden dan de rest? Communiceer jouw Unique Selling Points duidelijk richting je doelgroep. Plaats ze bijvoorbeeld op de homepage of in de footer van je website en op de productpagina’s.
Laat positieve reviews zien
Wist je dat 80 procent van de klanten online beoordelingen even zwaar vinden wegen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie? Met een paar pakkende en positieve reviews krijgen klanten meer vertrouwen in je bedrijf en is de kans groter dat ze een aankoop bij je doen! Geef de positieve reviews dan ook een mooi plekje op je website!
Benieuwd naar op welke platformen je allemaal reviews kan verzamelen?
SEO optimalisatie
Wordt je webshop niet gevonden, dan blijft succes uit. Schrijf SEO teksten voor je webshop met relevante zoektermen. Plaats deze bijvoorbeeld op je homepage, categorie pagina’s en op de productpagina’s. En kopieer niet klakkeloos (product)teksten van je leverancier en concurrenten, maar schrijf je eigen productteksten.
Benieuwd naar hoe conversie optimalisatie in zijn werk gaat?
Ken je klant
Een klant wilt zich graag speciaal voelen, niet als een ‘nummertje’. Iedere klant is bijzonder en verdient aandacht! Blijf daarom in contact met je klanten. Via social media en mailcontact bijvoorbeeld, maar je kunt je klanten bijvoorbeeld ook vragen om een enquête in willen vullen over wat ze nog meer zouden willen zien in jouw webshop en beloon ze met een leuke kortingscode (werkt vaak nog omzetverhogend ook! 😉)
Maak je webshop zo mobielvriendelijk mogelijk
Het gebruik van mobiele apparaten is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste bezoekers jouw webshop waarschijnlijk via hun mobiele telefoon bezoeken. Houd hier rekening mee in het ontwerp van jouw webshop! Wil je weten hoe je je website toekomstbestendig maakt door Mobile First Design in te zetten?
Service na de aankoop zorgt voor klantenbinding
Een grote fout van bedrijven is dat ze vaak veel tijd en moeite stoppen in het aantrekken van nieuwe klanten, maar weinig investeren om bestaande klanten te behouden. Service ná de aankoop zorgt juist voor klantenbinding! Pak de bestellingen bijvoorbeeld mooi in of doe een persoonlijk bedankkaartje bij iedere bestelling. Zo geef je klanten een unieke beleving mee en onthouden ze jou voor een volgende keer! Maak het je klanten ook niet te moeilijk. Maak het retourproces niet te omslachtig en zorg ervoor dat klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen als ze een vraag of klacht hebben.
Ben open en transparant naar je klanten toe
Bij veel webshops is het onduidelijk wie erachter zitten en hoe bezoekers contact kunnen opnemen. Als er dan ook nog nergens een KVK of BTW nummer vermeld staat, kan dit direct wantrouwen opwekken bij je klant. Een bezoeker wil weten waar hij koopt! Ben daarom altijd open en transparant naar je klanten toe. Maak bijvoorbeeld een ‘over ons’ en ‘contact’ pagina waarop je laat zien wie er achter de webwinkel zit.
Profileer jezelf als expert
Wanneer je jezelf profileert als expert of specialist, dan is dit een geweldige manier om je te onderscheiden van concurrenten. Zorg er daarom voor dat er altijd kloppende informatie op je website en bij je producten staat en schroom niet om je kennis te delen! Mensen kopen graag van specialisten.
Maak direct duidelijk wat je verkoopt en aan wie
Binnen een paar seconden willen je bezoekers zien waar jouw webshop om draait. Want binnen die paar seconden beslissen ze of jouw webwinkel de juiste voor ze is. Maak daarom direct duidelijk waar jouw webshop om draait!
Zo, dat waren ze dan! De 10 magische tips om van jouw webshop een succesvolle webshop te maken. Laat je ons even weten of het is gelukt? En mocht je ergens hulp bij nodig hebben, dan leren onze marketingtijgers van Pittig Bakkie, hét online marketing bureau in Nijmegen, jou graag kennen!