10 veelgebruikte online marketing termen uitgelegd!

Aangezien de online marketing wereld snel veranderd komen er vaak nieuwe vaktermen bij. Wij begrijpen dat dat soms verwarrend kan zijn. Juist daarom leggen onze reclame tijgers en marketing gekkies 10 veelgebruikte online marketing termen voor je uit. Zo blijf jij up to date en begrijp je na het lezen van deze blog precies waar je reclamebureau mee bezig is.

Alt tekst of Alt tag

Een alt tekst of alt tag is de tekst die je kunt toevoegen aan een afbeelding. Waarom je tekst zou meegeven aan een afbeelding vraag jij je af? Nou voor zoekmachines natuurlijk. Google heeft namelijk geen ogen en ziet je afbeelding dus anders, of beter gezegd Google leest je afbeelding anders. Daarom is het belangrijk om een goede omschrijving aan je afbeelding toe te voegen en de juiste zoekwoorden te gebruiken. Is goed voor je vindbaarheid

Cache

Soms lijkt het erop alsof je website niet goed werkt. Je belt je marketing bureau op en bij hun werkt het wel goed. Dan is de kans groot dat ze je vragen om je (browser) cache te legen. Je browser (Safari, Chrome, Firebird) slaat eerder bezochte websites namelijk op zodat deze de volgende keer sneller geladen kan worden. Dit doen ze vooral omdat bijvoorbeeld afbeeldingen vaak veel laadtijd in beslag nemen. Hierdoor kan het zijn, dat jij niet de nieuwste update van je website te zien krijgt, terwijl deze wel goed werkt. Als iemand je dus vraagt om je cache te wissen, vraagt hij/zij dus eigenlijk of je de tijdelijke variant van je website uit je browser wil wissen. Zo wordt deze gedwongen om een nieuwe versie te “downloaden”. Hoe je je browser cache verwijderd lees je hier.

online-marketing-call-to-action

Call to action

Een call to action ofwel CTA is eigenlijk niet meer dan een aanzet tot actie. Vaak zijn dit knoppen op je website die bezoekers aanzetten om ergens op te klikken of verleiden om een aankoop te doen. Deze CTA’s zijn belangrijk op je website omdat deze kunnen zorgen voor meer omzet, wanneer je ze op de juiste manier gebruikt. Zo zijn we er in de loop van de tijd achtergekomen dat de kleur van knoppen en de teksten die je gebruikt, grote invloed kunnen hebben op de totale verkopen.

Click Through Rate

Ja in de online marketing branche houden we van afkortingen, de CTR is dan ook een veelgebruikte afkorting en staat voor de “click through rate”. Deze term geeft aan hoeveel mensen er doorklikken op een bepaalde call to action. Vooral wanneer je adverteert is dit een belangrijk gegeven. Zo kun je de kosten per klik, maar ook de kosten per conversie (uitleg staat hier beneden) door meten.

conversie-verhogen-online-marketing

Conversie

Het woord conversie wordt vaak gebruikt voor het behalen van een bepaald doel in een campagne. Wat dit doel is hangt af van de wensen van de klant, maar vaak gaat het om aanmeldingen voor een nieuwsbrief, ingediende aanvragen of verkopen in een webshop. Dus 1 conversie betekent dat het gestelde doel 1x is behaald.

Wanneer we adverteren houden we de kosten per conversie goed in de gaten. Dit betekent dat we kijken naar wat een bepaald doel mag kosten, het moet tenslotte wel rendabel zijn voor onze klanten om te adverteren. Daarom is het belangrijk dat je vooraf inzicht hebt in de klantwaarde en je marges. Dit kan sterk uiteen lopen.

Hosting

Een website moet een plekje krijgen op het internet. Hiervoor huur je een plekje op een server (lees hele grote sterke computer) die verbonden is met het internet. Je huurt dus eigenlijk een stukje opslag en rekenkracht. Je hosting partij zorgt ervoor dat je jouw website aan de rest van de wereld kunt tonen. Welke soort hosting het beste bij jouw bedrijf past hangt af van een aantal zaken. Denk aan de grote van de website, het aantal bezoekers en bijvoorbeeld de hoeveelheid producten. Wil je daar meer over weten, lees dan deze blog over hosting.

Linkbuilding

Linkbuilding is een veelgebruikte marketing techniek om je website hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. De reden hiervoor ligt een stukje verder terug in de geschiedenis van Google, toen het bedrijf nog “Backrub” heette. De veronderstelling was namelijk dat hoe meer websites een linkje naar een bepaalde website hadden geplaatst, hoe belangrijker deze website werd gevonden. Eigenlijk hetzelfde als in het normale leven. Hoe meer er over een bepaald bedrijf of persoon wordt gepraat, hoe meer aandacht er die kant op gaat. Hoewel linkbuilding (ofwel het vergaren van links van andere websites) een stuk minder belangrijk is geworden, is het nog steeds een ranking factor voor zoekmachines. Het bepaald in feite samen met het gebruik van de juiste zoekwoorden, opbouw en het klant gebruik je plekje in de Google zoekresultaten.

online-marketing-adverteren

ROAS of ROI

De “Return on Ad Spent” en “Return on Investement” zijn twee belangrijke afkortingen wanneer we adverteren. Deze termen laten namelijk duidelijk zien hoeveel geld je terug krijgt voor elke uitgegeven euro in je advertenties. Dus stel dat je 2000 euro aan advertentiekosten hebt gehad en je daarmee 4000 euro hebt omgezet, dan is de ROAS 1 staat tot 2. Of dit genoeg is om rendabel te zijn, hangt vervolgens af van je marge.

SEO

Dat SEO staat voor Zoekmachine Optimalisatie weet tegenwoordig bijna iedereen en dat het iets met het gebruik van de juiste zoekwoorden te maken heeft komt waarschijnlijk ook niet als een complete verrassing. Maar wist je dat er nog veel meer zaken van invloed zijn op de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google of Bing? Denk hierbij aan de snelheid, de waardering en gebruiksvriendelijkheid van je website. Onze bevlogen SEO specialisten vertellen je er graag meer over! Je leest er meer over in deze SEO blog.

UX design

UX staat voor “User Experience” ofwel de klantervaring. Wanneer we praten over UX design, hebben we het dus over manieren om de klantervaring zo optimaal mogelijk te maken. Dit is niet alleen belangrijk voor je vindbaarheid in Google, maar voornamelijk om meer online omzet te realiseren. Een fijne gebruikerservaring zorgt namelijk voor vertrouwen in je webshop en daardoor zijn mensen eerder geneigd om de knip te trekken.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.