10 veelgemaakte fouten bij Google Ads en de oplossing

 

Als online marketing bureau krijgen we vaak de vraag waarom een Google Ads campagne niet de gewenste resultaten oplevert. Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige. In dit artikel behandelen we de 10 meest gemaakte fouten bij Google Ads en SEA. We vertellen je natuurlijk ook hoe je deze kunt voorkomen voor effectievere campagnes.

1. Gebrek aan inzicht in cijfers

Het probleem

Niet weten hoe je campagne presteert bij adverteren op Google is als autorijden met je ogen dicht. Je weet niet waar je naartoe gaat en het kan gevaarlijk zijn.

De oplossing

Als online marketing bureau raden wij aan om data te verzamelen. Dat kun je op een hoop verschillende manieren doen. Gebruik Google Analytics en Google Ads rapportages om je KPI’s zoals CTR, CPC en conversieratio te volgen. Je kunt hier ook doelen instellen. Wil je verder kijken? Probeer dan eens een tool zoals Hotjar.

2. Verkeerde landingspagina’s

Het probleem

Een slecht gekozen landingspagina kan je kansen op conversie sterk verminderen en je Quality Score in SEA negatief beïnvloeden.

De oplossing

Creëer specifieke landingspagina’s die nauw aansluiten bij je advertentie op Google. Gebruik dezelfde taal en call-to-actions om de bezoeker te verleiden tot conversie.

3. Te veel campagnes

Het probleem

Te veel campagnes kunnen leiden tot een gefragmenteerde strategie en verspild budget in je SEA inspanningen.

De oplossing

Focus is cruciaal. Identificeer de campagnes die het belangrijkst zijn voor je bedrijfsdoelen en zet daar op in. Zo zorg je voor effectieve campagnes die je bedrijf helpen groeien en zorgen voor extra omzet.

Google trends

4. ‘Set and forget’

Het probleem

Ads hebben onderhoud nodig. Een campagne die je vergeet, is geldverspilling.

De oplossing

Plan wekelijkse check-ups in om je campagnes bij adverteren op Google te analyseren. De wereld veranderd namelijk snel. Ben je benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen op zoekgebied? Gebruik dan bijv. Google trends.

5. Verkeerd ingestelde doelen

Het probleem

Als je niet weet wat je wilt bereiken, hoe kun je dan ooit succes meten in je online marketing bureau?

De oplossing

Stel heldere en meetbare doelen in binnen Google Ads en SEA. Zorg ervoor dat deze ook meetbaar zijn! Je kunt ze eenvoudig instelling in Google ads en/of Google analytics.

Adverteren op google zoekwoorden

6. Foute zoekwoorden

Het probleem

Verkeerde zoekwoorden kunnen leiden tot ongewenst verkeer en verspild budget.

De oplossing

Voer een grondig zoekwoorden onderzoek uit. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner of semrush.

7. Gebrekkige monitoring van uitbestede diensten

Het probleem

Blind vertrouwen in een online marketing bureau kan riskant zijn bij het adverteren op Google.

De oplossing

Vraag om maandelijkse rapportages en wees kritisch. Zo haal je het beste uit je marketing experts. Probeer ze uit te dagen, maar wees ook niet bang om de successen te vieren.

8. Verkeerde regio-instellingen

Het probleem

Verkeerd ingestelde locaties kunnen je veel geld kosten.

De oplossing

Stel geotargeting in binnen je Google Ads en SEA strategie. Probeer je mensen uit je regio te bereiken, zorg er dan voor dat je deze regio instelt. Het heeft geen zin om de doelgroep onnodig groot instellen, dat is als schieten met hagel.

9. Te weinig budget

Het probleem

Een te klein budget kan je kansen op succes beperken.

De oplossing

Bepaal op basis van je doelen en ROI wat een realistisch budget is voor SEA. Probeer daarbij rekening te houden met de “lifetime value” (LTV) van een klant. Soms lijkt het alsof een nieuwe klant maar weinig mag kosten, terwijl je er in werkelijkheid bij een loyale klant veel meer geld aan verdient. Maak het realistisch.

10. Emotioneel budgetbeheer

Het probleem

Emoties zijn een slechte raadgever in marketing, vooral bij SEA. S’avonds laat aanpassingen maken op basis van een onderbuik gevoel is geen goed idee ;-).

De oplossing

Laat je leiden door data, niet door emoties. Overleg met je marketing expert hoe je het beter kunt doen en bespreek de bereikte doelen.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.