Als online marketing bureau krijgen we vaak de vraag waarom een Google Ads campagne niet de gewenste resultaten oplevert. Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige. In dit artikel behandelen we de 10 meest gemaakte fouten bij Google Ads en SEA. We vertellen je natuurlijk ook hoe je deze kunt voorkomen voor effectievere campagnes.
1. Gebrek aan inzicht in cijfers
Het probleem
Niet weten hoe je campagne presteert bij adverteren op Google is als autorijden met je ogen dicht. Je weet niet waar je naartoe gaat en het kan gevaarlijk zijn.
De oplossing
Als online marketing bureau raden wij aan om data te verzamelen. Dat kun je op een hoop verschillende manieren doen. Gebruik Google Analytics en Google Ads rapportages om je KPI’s zoals CTR, CPC en conversieratio te volgen. Je kunt hier ook doelen instellen. Wil je verder kijken? Probeer dan eens een tool zoals Hotjar.
2. Verkeerde landingspagina’s
Het probleem
Een slecht gekozen landingspagina kan je kansen op conversie sterk verminderen en je Quality Score in SEA negatief beïnvloeden.
De oplossing
Creëer specifieke landingspagina’s die nauw aansluiten bij je advertentie op Google. Gebruik dezelfde taal en call-to-actions om de bezoeker te verleiden tot conversie.
3. Te veel campagnes
Het probleem
Te veel campagnes kunnen leiden tot een gefragmenteerde strategie en verspild budget in je SEA inspanningen.
De oplossing
Focus is cruciaal. Identificeer de campagnes die het belangrijkst zijn voor je bedrijfsdoelen en zet daar op in. Zo zorg je voor effectieve campagnes die je bedrijf helpen groeien en zorgen voor extra omzet.
4. ‘Set and forget’
Het probleem
Ads hebben onderhoud nodig. Een campagne die je vergeet, is geldverspilling.
De oplossing
Plan wekelijkse check-ups in om je campagnes bij adverteren op Google te analyseren. De wereld veranderd namelijk snel. Ben je benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen op zoekgebied? Gebruik dan bijv. Google trends.
5. Verkeerd ingestelde doelen
Het probleem
Als je niet weet wat je wilt bereiken, hoe kun je dan ooit succes meten in je online marketing bureau?
De oplossing
Stel heldere en meetbare doelen in binnen Google Ads en SEA. Zorg ervoor dat deze ook meetbaar zijn! Je kunt ze eenvoudig instelling in Google ads en/of Google analytics.
6. Foute zoekwoorden
Het probleem
Verkeerde zoekwoorden kunnen leiden tot ongewenst verkeer en verspild budget.
De oplossing
Voer een grondig zoekwoorden onderzoek uit. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner of semrush.
7. Gebrekkige monitoring van uitbestede diensten
Het probleem
Blind vertrouwen in een online marketing bureau kan riskant zijn bij het adverteren op Google.
De oplossing
Vraag om maandelijkse rapportages en wees kritisch. Zo haal je het beste uit je marketing experts. Probeer ze uit te dagen, maar wees ook niet bang om de successen te vieren.
8. Verkeerde regio-instellingen
Het probleem
Verkeerd ingestelde locaties kunnen je veel geld kosten.
De oplossing
Stel geotargeting in binnen je Google Ads en SEA strategie. Probeer je mensen uit je regio te bereiken, zorg er dan voor dat je deze regio instelt. Het heeft geen zin om de doelgroep onnodig groot instellen, dat is als schieten met hagel.
9. Te weinig budget
Het probleem
Een te klein budget kan je kansen op succes beperken.
De oplossing
Bepaal op basis van je doelen en ROI wat een realistisch budget is voor SEA. Probeer daarbij rekening te houden met de “lifetime value” (LTV) van een klant. Soms lijkt het alsof een nieuwe klant maar weinig mag kosten, terwijl je er in werkelijkheid bij een loyale klant veel meer geld aan verdient. Maak het realistisch.
10. Emotioneel budgetbeheer
Het probleem
Emoties zijn een slechte raadgever in marketing, vooral bij SEA. S’avonds laat aanpassingen maken op basis van een onderbuik gevoel is geen goed idee ;-).
De oplossing
Laat je leiden door data, niet door emoties. Overleg met je marketing expert hoe je het beter kunt doen en bespreek de bereikte doelen.