Het internet verandert snel en jouw website moet natuurlijk mee met de tijd. Een cruciaal element dat je niet kunt negeren is responsive design. Waar dit vroeger nog een ‘leuke extra’ was, is het nu een harde eis. In dit blog leggen we uit waarom responsive design essentieel is in de huidige digitale wereld. We bespreken de voordelen, invloed op SEO en klanttevredenheid, en geven je tips om je eigen site responsive te maken.
Wat is Responsive Design?
Responsive design is een benadering waarbij het webdesign zich aanpast aan verschillende schermformaten en -resoluties. Of je nu je website bekijkt op een desktop, tablet of smartphone, een responsive design zorgt ervoor dat de site er altijd goed uitziet. Dit wordt gerealiseerd door flexibele grids, flexibele afbeeldingen en CSS-mediaqueries te gebruiken, waardoor de website zich aanpast aan de gebruiker, in plaats van andersom.
De voordelen van Responsive Design
Het grootste voordeel is natuurlijk gebruikersgemak. Mensen gebruiken diverse apparaten om op internet te surfen en als jouw site zich aanpast aan het apparaat, is dat een win voor de gebruiker. Daarnaast is het een stuk efficiënter voor jezelf. Je hoeft immers maar één website te onderhouden in plaats van meerdere versies voor verschillende apparaten. Hiermee bespaar je tijd en, op de lange termijn, geld.
Invloed op SEO en SEA
Search Engine Optimization (SEO) is cruciaal voor het online succes van je bedrijf. Google houdt van responsive design en geeft de voorkeur aan websites die mobielvriendelijk zijn. Een niet-responsive website kan zelfs je zoekrangschikking negatief beïnvloeden. Google gebruikt mobile-first indexing, wat betekent dat de mobiele versie van je site de basis is voor hoe Google de pagina indexeert en rangschikt.
Lagere bounce rate
Een ‘bounce’ gebeurt wanneer iemand je website bezoekt en dan meteen weer vertrekt zonder interactie. Een niet-responsive website kan erg frustrerend zijn voor mobiele gebruikers, wat vaak resulteert in een hoge bounce rate. Responsive design kan dit aanzienlijk verminderen.
Verhoogde klanttevredenheid
Tevreden klanten zijn terugkerende klanten. Een responsive design zorgt voor een betere gebruikerservaring. Hoe makkelijker het voor de klant is om de gewenste informatie op je site te vinden, hoe groter de kans dat ze terugkeren. Bovendien is de kans groter dat ze je aanbevelen bij anderen, en positieve mond-tot-mondreclame is goud waard.
Betere conversieratio’s
Een site die gemakkelijk te navigeren is, ongeacht het apparaat, draagt bij aan een hogere conversieratio. Of het nu gaat om het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier; als de gebruiker een prettige ervaring heeft, is de kans groter dat hij of zij de gewenste actie onderneemt.
Hoe maak je jouw website responsive?
Als je nog niet hebt geïnvesteerd in responsive design, dan is het hoog tijd om dat te doen. Er zijn verschillende manieren om je site responsive te maken, zoals het gebruiken van bijvoorbeeld WordPress. Dat kun je natuurlijk zelf doen, maar ook uitbesteden aan een bureau dat websites maakt.