Dus jij hebt een eigen webshop? Dan ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar manieren om je conversie te verhogen. Logisch, want uiteindelijk wil je zoveel mogelijk mensen blij maken met jouw fantastische producten en meer sales genereren. Dat begrijpen wij bij Pittig Bakkie helemaal, daarom vind je hieronder 7 (kleine) tips die je conversie verhogen!
1. Zorg voor een fijne gebruikerservaring
Hoewel dit advies ontzettend logisch klinkt, gaat het bij veel webshops toch nog mis. Klanten beslissen namelijk binnen luttele seconden of ze een webshop de moeite waard vinden. Als het laden van de pagina te lang duurt of wanneer knoppen niet goed werken zijn klanten snel vertrokken. Een fijne gebruikerservaring is daarom van grote ervaring op de conversie in je webshop.
2. Maak gebruik van echte reviews en zet ze op de juiste plek!
Natuurlijk weet je al hoe belangrijk reviews zijn, daarom heb je er vast al een paar op de homepage van je website neergezet. Maar wist je dat reviews nog beter werken, wanneer deze tijdens het winkelen naar voren komen. Probeer daarom reviews te plaatsen naast je producten, of laat een pop up omhoog komen tijdens het bestelproces. Dit kan je klanten net overtuigen om het product toch aan te schaffen.
3. Gebruik de juiste woorden en verkoop emotie
Woorden kunnen grote invloed hebben op iemands emotie en daarmee ook op het aantal verkopen in je webwinkel. Daarom is het zo belangrijk dat je de taal van jouw doelgroep spreekt en ze weet te raken. Want hoewel je natuurlijk graag producten wil verkopen, wil je potentiële kopers natuurlijk ook niet afschrikken. Zorg daarom voor een stuk storytelling en neem mensen mee in het verhaal van je bedrijf, laat zien hoe je de dingen doet en (misschien nog belangrijker) waarom je deze dingen doet. Speel met de woorden in je knoppen en kies voor A/B testen om je conversie verder te verhogen.
4. Vertrouw in je eigen product
Jij weet dat je een goed product levert, waar veel mensen lang plezier aan kunnen beleven. Alleen je potentiële klanten weten dat vaak nog niet, zorg daarom naast reviews ook voor een goede productgarantie en duidelijke algemene voorwaarden. Zo weten potentiële klanten direct waar ze aan toe zijn en dit zorgt vaak voor meer vertrouwen in je bedrijf, wat uiteindelijk zal zorgen voor meer sales. Kortom, laat zien hoeveel vertrouwen je hebt in je eigen product en zorg ervoor dat klanten dit vertrouwen ook voelen.
5. Help je klanten kiezen
Soms sta je in de winkel en is er zoveel keuze, dat je gewoonweg niet kunt kiezen. Dat gevoel hebben meer mensen en is zelfs logisch te verklaren door “Hicks Law”. Waar het eigenlijk op neerkomt is het volgende: Hoe meer keuzes klanten voorgeschoteld krijgen, hoe langer het duurt voordat ze een keuze kunnen maken (en soms zelfs uitstellen). Het is daarom belangrijk dat we klanten helpen kiezen, door ze het gevoel te geven dat ze kunnen kiezen, zonder ze te overladen met keuzes. Denk daar dus bij na wanneer je jouw webshop inricht en het aantal variaties dat je aanbiedt.
6. Maak bestellen zo eenvoudig mogelijk
Als je een eigen webshop hebt, is het je waarschijnlijk al wel eens opgevallen; van die bezoekers die een product in hun winkelmandje stoppen en uiteindelijk toch niet afrekenen. Het is vaak één van de grote frustraties van veel online ondernemers. Na al het harde werk, stopt de bezoeker eindelijk een product in zijn mandje en besluit deze vervolgens toch niet te kopen. Zonde, want de klant geeft eigenlijk een duidelijk koopsignaal af. Wanneer dit het geval is, raden we altijd aan om het bestelproces grondig onder de loep te nemen en verder te optimaliseren.
7. Quickscan van je website aanvragen?
Bij Pittig Bakkie denken we graag met je mee, of je nu een kleine webshop runt of een bedrijf met meer dan 50 man personeel. Ben je benieuwd hoe jouw webshop ervoor staat? Sta je op het punt om een nieuwe webshop te beginnen? Of ben je benieuwd wat jouw bedrijf kan verbeteren, vraag dan een gratis quickscan aan.