Instagram is enorm in beweging! Het wordt in de online marketing gezien als een mooie extra kans om jouw bedrijf op de online kaart te zetten en extra klanten te bereiken. In 2020 zijn er meerdere nieuwe contentvormen en features aan Instagram toegevoegd, waaronder Instagram Shopping. Hierdoor kun je jouw producten taggen en aanbieden via het populaire platform. Interessant? Zeker weten! Lees snel verder waarom. 😉
Waarom is Instagram Shopping zo interessant voor bedrijven?
Naast dat je je producten via foto’s en video’s onder de aandacht kunt brengen bij jouw volgers, kunnen zij nu ook je producten via jouw berichten shoppen! Gezien de situatie rondom COVID, kan de mogelijkheid dat klanten ook online kunnen shoppen voor veel bedrijven een redding zijn. Daarom is het nu misschien wel belangrijker dan ooit dat online shoppen zo makkelijk en toegankelijk mogelijk wordt gemaakt. Verkoop jij ook online producten of diensten? Dan is het dus slim om aan de slag te gaan met Instagram Shopping!
Wat ook zo enorm interessant is aan Instagram Shopping, is dat Instagram de behoeftes en het gedrag van gebruikers in de gaten houdt en hierop inspeelt door gebruikers producten te laten zien die aansluiten op hun behoeftes. Een gebruiker hoeft dus niet specifiek in een zoekmachine in te typen waar hij naar op zoek is, maar krijgt een overzicht te zien van producten die hij wellicht leuk of interessant vindt.
Instagram Shopping instellen
Instagram Shopping wordt weergegeven in de hoofdnavigatie van Instagram (het zwarte tas-icoontje). In het overzicht herken je het shopping tekentje aan het witte tasje op een post. Als je op de post klikt, dan krijg je deze net als andere Instagram berichten te zien, maar met een tag in de afbeelding met een doorverwijzing naar het product. Als je op deze tag klikt, dan kom je in een soort mini Instagram shop terecht. Hier staat een afbeelding van het product met de naam, de prijs en van welke winkel het product is. Daar kun je meteen doorklikken om het product te bekijken op de website van de aanbieder. Wat Instagram Shopping ook zo interessant maakt, is dat gebruikers jouw producten kunnen delen of toevoegen aan hun Instagram stories.
Zo ziet een Instagram Shop eruit:
Aan de slag met Instagram Shopping?
Voordat je aan de slag gaat met Instagram Shopping, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
- Je hebt een website, Instagram bedrijfsprofiel en Facebook catalogus nodig om Instagram Shopping te kunnen installeren. Zorg dus eerst dat je jouw zakelijke Facebook-pagina hebt gekoppeld aan je Instagram account (dit kan via instellingen → account → overstappen op bedrijfsprofiel) en dat je een Facebook catalogus hebt aangemaakt;
- Per afbeelding kun je maximaal 5 producten taggen;
- Je kunt shopping alleen aanmaken op berichten die je organisch op Instagram hebt gepost;
- Check, check, dubbel check? Controleer hier even of je aan alle eisen voldoet.
Let’s get this party started!
Heeft Instagram je account goedgekeurd voor Instagram Shopping? Wohoo! Nu kun je echt aan de slag. Ga naar je Instagram profiel, klik onder bedrijfsinstellingen op ‘winkelen’ en selecteer de juiste productcatalogus. Nu kun je de foto’s waarop je producten zijn afgebeeld gaan taggen. Klik op de foto en selecteer de producten die je wilt taggen. Je kunt producten doorzoeken door de naam van het product in te vullen. Kies vervolgens het product of de producten die je wilt taggen in de foto, klik op delen, et voîla! Zo simpel is het.
Instagram Shopping in 2021
De toekomst van Instagram Shopping ziet er rooskleurig uit. Hoewel wij de toekomst helaas niet kunnen voorspellen, is het een feit dat Instagram altijd in beweging is en op zoek is naar manieren om de app zo toegankelijk mogelijk te maken voor gebruikers. Met betrekking tot Instagram Shopping, wordt er verwacht dat je in de toekomst meteen via instagram een aankoop kunt doen, zonder dat je dus eerst wordt doorverwezen naar de website van de aanbieder. Het is in ieder geval zeker interessant om de mogelijkheden te gaan ontdekken voor jouw online winkel!