Aan de slag met Instagram Shopping!

Instagram is enorm in beweging! Het wordt in de online marketing gezien als een mooie extra kans om jouw bedrijf op de online kaart te zetten en extra klanten te bereiken. In 2020 zijn er meerdere nieuwe contentvormen en features aan Instagram toegevoegd, waaronder Instagram Shopping. Hierdoor kun je jouw producten taggen en aanbieden via het populaire platform. Interessant? Zeker weten! Lees snel verder waarom. 😉

online-shopping

Waarom is Instagram Shopping zo interessant voor bedrijven?

Naast dat je je producten via foto’s en video’s onder de aandacht kunt brengen bij jouw volgers, kunnen zij nu ook je producten via jouw berichten shoppen! Gezien de situatie rondom COVID, kan de mogelijkheid dat klanten ook online kunnen shoppen voor veel bedrijven een redding zijn. Daarom is het nu misschien wel belangrijker dan ooit dat online shoppen zo makkelijk en toegankelijk mogelijk wordt gemaakt. Verkoop jij ook online producten of diensten? Dan is het dus slim om aan de slag te gaan met Instagram Shopping!

Wat ook zo enorm interessant is aan Instagram Shopping, is dat Instagram de behoeftes en het gedrag van gebruikers in de gaten houdt en hierop inspeelt door gebruikers producten te laten zien die aansluiten op hun behoeftes. Een gebruiker hoeft dus niet specifiek in een zoekmachine in te typen waar hij naar op zoek is, maar krijgt een overzicht te zien van producten die hij wellicht leuk of interessant vindt.

scrollen

Instagram Shopping instellen

Instagram Shopping wordt weergegeven in de hoofdnavigatie van Instagram (het zwarte tas-icoontje). In het overzicht herken je het shopping tekentje aan het witte tasje op een post.  Als je op de post klikt, dan krijg je deze net als andere Instagram berichten te zien, maar met een tag in de afbeelding met een doorverwijzing naar het product. Als je op deze tag klikt, dan kom je in een soort mini Instagram shop terecht. Hier staat een afbeelding van het product met de naam, de prijs en van welke winkel het product is. Daar kun je meteen doorklikken om het product te bekijken op de website van de aanbieder. Wat Instagram Shopping ook zo interessant maakt, is dat gebruikers jouw producten kunnen delen of toevoegen aan hun Instagram stories.

Zo ziet een Instagram Shop eruit:

instagram-shop

Aan de slag met Instagram Shopping?

Voordat je aan de slag gaat met Instagram Shopping, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Je hebt een website, Instagram bedrijfsprofiel en Facebook catalogus nodig om Instagram Shopping te kunnen installeren. Zorg dus eerst dat je jouw zakelijke Facebook-pagina hebt gekoppeld aan je Instagram account (dit kan via instellingen → account → overstappen op bedrijfsprofiel) en dat je een Facebook catalogus hebt aangemaakt;
  • Per afbeelding kun je maximaal 5 producten taggen;
  • Je kunt shopping alleen aanmaken op berichten die je organisch op Instagram hebt gepost;
  • Check, check, dubbel check? Controleer hier even of je aan alle eisen voldoet.

Let’s get this party started!

Heeft Instagram je account goedgekeurd voor Instagram Shopping? Wohoo! Nu kun je echt aan de slag. Ga naar je Instagram profiel, klik onder bedrijfsinstellingen op ‘winkelen’ en selecteer de juiste productcatalogus. Nu kun je de foto’s waarop je producten zijn afgebeeld gaan taggen. Klik op de foto en selecteer de producten die je wilt taggen. Je kunt producten doorzoeken door de naam van het product in te vullen. Kies vervolgens het product of de producten die je wilt taggen in de foto, klik op delen, et voîla! Zo simpel is het.

Instagram Shopping in 2021

De toekomst van Instagram Shopping ziet er rooskleurig uit. Hoewel wij de toekomst helaas niet kunnen voorspellen, is het een feit dat Instagram altijd in beweging is en op zoek is naar manieren om de app zo toegankelijk mogelijk te maken voor gebruikers. Met betrekking tot Instagram Shopping, wordt er verwacht dat je in de toekomst meteen via instagram een aankoop kunt doen, zonder dat je dus eerst wordt doorverwezen naar de website van de aanbieder. Het is in ieder geval zeker interessant om de mogelijkheden te gaan ontdekken voor jouw online winkel!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.Â