Met meer dan 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd is TikTok, in korte tijd, één van de meest gebruike social media platformen van dit moment geworden. Niet alleen is TikTok al populairder dan Twitter en Snapchat, maar het is ook nog eens een platform waarop nog weinig wordt geadverteerd. Dat biedt kansen om op TikTok te adverteren. Als online marketing bureau laten we je graag zien wat de kansen zijn voor jouw bedrijf!
Wat is TikTok
TikTok is een social media platform waarop gebruikers korte videos (ca. 15 sec) met elkaar kunnen delen. Je zou het de ideale mix van Instagram, Youtube en Snapchat kunnen noemen. Dat is ook de reden dat veel grote bedrijven zoals, Nike en Apple het platform al sinds 2019 zijn gaan omarmen. Het platform biedt niet alleen vermaak voor (op dit moment voornamelijk) jongeren, maar biedt ook mooie mogelijkheden voor bedrijven. Je kunt er namelijk op een unieke en visueel aantrekkelijke manier producten aan je potentiële klanten voorschotelen.
Toch is TikTok adverteren niet voor ieder bedrijf interessant. Voordat je je tijd dus gaat investeren in TikTok advertenties zijn er twee vragen die je moet beantwoorden om te beoordelen of dit social media platform jouw tijd waard is.
Is TikTok adverteren iets voor mijn bedrijf?
De eerste vraag die je jezelf als ondernemer of marketing manager moet stellen is of je doelgroep zich op TikTok bevindt. Als je je richt op klanten jonger dan 30 jaar, zit je op dit moment helemaal goed. 66% van de TikTok gebruikers zijn namelijk jonger dan 30 jaar en 41% zelfs tussen de 16-24 jaar. De verwachting is dat de gemiddelde leeftijd de aankomende jaren omhoog zal gaan. De oudere doelgroep, volgt de jongere doelgroep namelijk vaak. Dus als jouw doelgroep zich momenteel nog niet op TikTok bevindt, is het wel verstandig om het platform in de gaten te houden. In de tussentijd kun je de mogelijkheden bekijken om te adverteren op Facebook of via Google Ads.
Veel actieve gebruikers!
De gebruiksfrequentie van de app ofwel de betrokkenheid van gebruikers is een goede indicatie van het succes van TikTok. Zoals je in bovenstaande tabel goed kunt zien is de totale betrokkenheid van TikTok gebruikers over de 70%. Dit zijn gebruikers die meerdere keren per maand en soms wel meerdere keren per dag gebruik maken van dit razend populaire social media platform.
Adverteren via TikTok?
Op dit moment kun je je in NL nog niet vrij aanmelden om te adverteren op TikTok. Toch kun je er al wel gebruik van maken. Je moet dan een contactformulier invullen met je gegevens en vervolgens bekijken ze of jouw bedrijf past bij het platform. Wanneer dit het geval is, kun je gaan adverteren op TikTok.
Wat kost TikTok adverteren?
Het is pas sinds kort mogelijk om echt te adverteren via het social media platform zelf. Voorheen werd er dus veelal gebruik gemaakt van influencers. Influencer marketing is over het algemeen redelijk kostbaar. Een campagne kostte je dus al snel meerdere duizenden euro’s. Gelukkig is dat dus nu anders. Wat de exacte kosten zijn van je advertenties hangt af van je doelen en natuurlijk je content. Wel moet er voldoende (meer dan 400 euro,- p.m.) beschikbaar zijn voor advertenties om succesvol te kunnen adverteren op het platform. Met dit budget kan het algoritme namelijk leren en jou helpen om de best mogelijke resultaten te bereiken.
TikTok eerst zelf proberen!
Om dit nieuwe platform te ontdekken en te begrijpen is het handig dat je het ook zelf probeert. Via de Appstore of Playstore kun je de TikTok app eenvoudig downloaden. Mocht je hulp nodig hebben met adverteren op dit social media platform weet je ons te vinden. Onze online marketing specialisten helpen je graag op weg. Fijne dag!