Affiliate marketing: extra verkopen genereren!

Met affiliate marketing kun je adverteren op andermans populaire website. Affiliate marketing wordt vaak door grotere bedrijven (zoals Bol.com) ingezet om extra verkopen te genereren dankzij het bereik van anderen. Dus heb jij je eigen website met bezoekers? Dan kun ook jij je bedrijf aanmelden bij partijen zoals bol.com, daisycon of Awin. Dit kun je zelf doen, maar je kunt er natuurlijk ook een online marketing bureau voor inschakelen.

affiliate-marketing-voordelen

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een online marketingkanaal waarop een website (publisher) een product of dienst van een adverteerder promoot. Wanneer er een vooraf afgesproken doel wordt behaald, zoals een verkoop of aanvraag, krijgt de publisher een commissie van de adverteerder. Een commissie is de hoeveelheid geld (vaak een percentage van het aankoopbedrag) die de adverteerder aan de publisher betaald. Het is dus eigenlijk een win-win situatie voor beide partijen! 🤩

Nog steeds niet helemaal helder? Laten we het nog iets duidelijker voor je maken. Stel je hebt een website waar je regelmatig blogs en reviews schrijft over sportsupplementen. Je schrijft hierop een review over een sportsupplement van adverteerder X. In de review vertel je wat je van het product vindt en zet je een affiliate link naar het product van de adverteerder. Vervolgens leest iemand jouw review, wordt hierdoor overtuigd om het sportsupplement te kopen, klikt in jouw blog op het linkje en koopt vervolgens het product bij de adverteerder. De adverteerder heeft een product verkocht en jij ontvangt dus een commissie over deze aankoop! Dat is affiliate marketing. Heb je bijvoorbeeld een actieve blog, dan kan het dus best interessant zijn om hier en daar wat affiliate links te plaatsen.

Hoe kun je affiliate links het beste promoten?

Je kunt affiliate links op verschillende manieren (en plaatsen) promoten. Het schrijven van blogs en reviews met affiliate links erin verwerkt is hier dus een van. Maar je kunt bijvoorbeeld ook affiliate links plaatsen onder een YouTube video in de omschrijving of in je biografie op Instagram. Het is hierbij wel van belang dat je een platform hebt met een publiek.

Jouw social media beheer uitbesteden aan een online marketing bureau?

online-marketing-bureau

Voordelen van affiliate marketing voor jou als publisher

Oké, nu begrijp je beter wat affiliate marketing precies inhoudt. Maar welke voordelen heeft affiliate marketing voor jou als publisher (oftewel als affiliate)?

Hogere geloofwaardigheid

Wanneer je alleen producten aanbeveelt waar je echt achter staat en die bij jou passen, dan bouw je een hoge geloofwaardigheid op. Ga je daarentegen dingen promoten waar je niet achter staat, dan kan dit je imago aantasten!

Beloning voor het promoten van een product of dienst

Deze beloning is dus de commissie waar we het eerder over hadden. Dit is vaak een percentage van het aankoopbedrag. Zet je een affiliate link naar een wasmachine van €600,- in je blog en je ontvangt een commissie van bijvoorbeeld 5 procent, dan tikt dit dus best lekker aan! De commissie bij goedkopere producten zal dan ook automatisch wat kleiner zijn. Al is de kans groter dat een klant tot aankoop overgaat bij een goedkoper product, dan bij een product zoals een wasmachine.

Een passief inkomen genereren

Zolang jouw affiliate link blijft werken en klanten via jouw affiliate link het product kopen, kun je er ook geld mee blijven verdienen! Staat de blog met affiliate links eenmaal online, dan hoef je er hierna dus relatief weinig meer voor te doen. Maar je kan er na maanden nog steeds commissies uit ontvangen (zelfs tijdens dat je slaapt! 😉)

Affiliate marketing: extra verkopen genereren!

Voordelen van affiliate marketing voor jou als adverteerder

Naast dat affiliate marketing voordelen heeft voor jou als publisher, kan het ook voor jou als adverteerder een goede zet zijn om met affiliate marketing aan de slag te gaan!

Extra zetje voor je klanten

Wanneer anderen jouw product of dienst aanbevelen en promoten, kan dit het extra zetje zijn voor klanten om jouw product of dienst te kopen.

Nieuwe klanten

Door affiliate marketing kun je klanten krijgen die je anders misschien nooit had gehad, of waarbij je normaal nooit onder de aandacht was gekomen.

Groot bereik dankzij anderen

Affiliate marketing is daarnaast niet tot één branche beperkt, in elke branche is wel iets te vinden! En past de publisher goed bij jouw product of dienst, dan kun je via diegene wel (honderd)duizenden mensen bereiken!

Heeft affiliate marketing ook nadelen?

Naast de vele voordelen die affiliate marketing heeft, heeft het ook zo zijn nadelen. Je bent bij affiliate marketing namelijk grotendeels afhankelijk van de adverteerders. Wanneer een adverteerder het linkje verandert of het product na een week weer offline haalt, kan dit voelen alsof je veel moeite voor niks hebt gedaan. Daarnaast heb je redelijk onregelmatige inkomsten. De ene maand kunnen de verkopen heel hard gaan en de andere maand weer enorm dalen.

Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat affiliate marketing niet iets is waarmee je binnen een paar weken of maanden per definitie rijk van wordt (wat sommigen je wel kunnen beloven). Als je er alleen maar in stapt om veel geld te verdienen, kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. Het is namelijk heel belangrijk dat je je website optimaliseert voor de zoekmachines. Hier gaat vaak veel meer tijd en energie in zitten dan je van tevoren denkt.

Wil jij die toppositie pakken in Google?

Aanmelden als affiliate of adverteerder

Wil je je aanmelden als affiliate (publisher) of adverteerder? Er zijn verschillende betrouwbare netwerken waarnaar je kan oriënteren, zoals Awin, Daisycon en Tradetracker. Aanmelden is gratis!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.