Met affiliate marketing kun je adverteren op andermans populaire website. Affiliate marketing wordt vaak door grotere bedrijven (zoals Bol.com) ingezet om extra verkopen te genereren dankzij het bereik van anderen. Dus heb jij je eigen website met bezoekers? Dan kun ook jij je bedrijf aanmelden bij partijen zoals bol.com, daisycon of Awin. Dit kun je zelf doen, maar je kunt er natuurlijk ook een online marketing bureau voor inschakelen.
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een online marketingkanaal waarop een website (publisher) een product of dienst van een adverteerder promoot. Wanneer er een vooraf afgesproken doel wordt behaald, zoals een verkoop of aanvraag, krijgt de publisher een commissie van de adverteerder. Een commissie is de hoeveelheid geld (vaak een percentage van het aankoopbedrag) die de adverteerder aan de publisher betaald. Het is dus eigenlijk een win-win situatie voor beide partijen! 🤩
Nog steeds niet helemaal helder? Laten we het nog iets duidelijker voor je maken. Stel je hebt een website waar je regelmatig blogs en reviews schrijft over sportsupplementen. Je schrijft hierop een review over een sportsupplement van adverteerder X. In de review vertel je wat je van het product vindt en zet je een affiliate link naar het product van de adverteerder. Vervolgens leest iemand jouw review, wordt hierdoor overtuigd om het sportsupplement te kopen, klikt in jouw blog op het linkje en koopt vervolgens het product bij de adverteerder. De adverteerder heeft een product verkocht en jij ontvangt dus een commissie over deze aankoop! Dat is affiliate marketing. Heb je bijvoorbeeld een actieve blog, dan kan het dus best interessant zijn om hier en daar wat affiliate links te plaatsen.
Hoe kun je affiliate links het beste promoten?
Je kunt affiliate links op verschillende manieren (en plaatsen) promoten. Het schrijven van blogs en reviews met affiliate links erin verwerkt is hier dus een van. Maar je kunt bijvoorbeeld ook affiliate links plaatsen onder een YouTube video in de omschrijving of in je biografie op Instagram. Het is hierbij wel van belang dat je een platform hebt met een publiek.
Jouw social media beheer uitbesteden aan een online marketing bureau?
Voordelen van affiliate marketing voor jou als publisher
Oké, nu begrijp je beter wat affiliate marketing precies inhoudt. Maar welke voordelen heeft affiliate marketing voor jou als publisher (oftewel als affiliate)?
Hogere geloofwaardigheid
Wanneer je alleen producten aanbeveelt waar je echt achter staat en die bij jou passen, dan bouw je een hoge geloofwaardigheid op. Ga je daarentegen dingen promoten waar je niet achter staat, dan kan dit je imago aantasten!
Beloning voor het promoten van een product of dienst
Deze beloning is dus de commissie waar we het eerder over hadden. Dit is vaak een percentage van het aankoopbedrag. Zet je een affiliate link naar een wasmachine van €600,- in je blog en je ontvangt een commissie van bijvoorbeeld 5 procent, dan tikt dit dus best lekker aan! De commissie bij goedkopere producten zal dan ook automatisch wat kleiner zijn. Al is de kans groter dat een klant tot aankoop overgaat bij een goedkoper product, dan bij een product zoals een wasmachine.
Een passief inkomen genereren
Zolang jouw affiliate link blijft werken en klanten via jouw affiliate link het product kopen, kun je er ook geld mee blijven verdienen! Staat de blog met affiliate links eenmaal online, dan hoef je er hierna dus relatief weinig meer voor te doen. Maar je kan er na maanden nog steeds commissies uit ontvangen (zelfs tijdens dat je slaapt! 😉)
Voordelen van affiliate marketing voor jou als adverteerder
Naast dat affiliate marketing voordelen heeft voor jou als publisher, kan het ook voor jou als adverteerder een goede zet zijn om met affiliate marketing aan de slag te gaan!
Extra zetje voor je klanten
Wanneer anderen jouw product of dienst aanbevelen en promoten, kan dit het extra zetje zijn voor klanten om jouw product of dienst te kopen.
Nieuwe klanten
Door affiliate marketing kun je klanten krijgen die je anders misschien nooit had gehad, of waarbij je normaal nooit onder de aandacht was gekomen.
Groot bereik dankzij anderen
Affiliate marketing is daarnaast niet tot één branche beperkt, in elke branche is wel iets te vinden! En past de publisher goed bij jouw product of dienst, dan kun je via diegene wel (honderd)duizenden mensen bereiken!
Heeft affiliate marketing ook nadelen?
Naast de vele voordelen die affiliate marketing heeft, heeft het ook zo zijn nadelen. Je bent bij affiliate marketing namelijk grotendeels afhankelijk van de adverteerders. Wanneer een adverteerder het linkje verandert of het product na een week weer offline haalt, kan dit voelen alsof je veel moeite voor niks hebt gedaan. Daarnaast heb je redelijk onregelmatige inkomsten. De ene maand kunnen de verkopen heel hard gaan en de andere maand weer enorm dalen.
Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat affiliate marketing niet iets is waarmee je binnen een paar weken of maanden per definitie rijk van wordt (wat sommigen je wel kunnen beloven). Als je er alleen maar in stapt om veel geld te verdienen, kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. Het is namelijk heel belangrijk dat je je website optimaliseert voor de zoekmachines. Hier gaat vaak veel meer tijd en energie in zitten dan je van tevoren denkt.
Wil jij die toppositie pakken in Google?
Aanmelden als affiliate of adverteerder
Wil je je aanmelden als affiliate (publisher) of adverteerder? Er zijn verschillende betrouwbare netwerken waarnaar je kan oriënteren, zoals Awin, Daisycon en Tradetracker. Aanmelden is gratis!