Algoritme: wat is het en hoe kun je het beïnvloeden?

Wist je dat je Instagram posts gemiddeld bij slechts 10 procent van je volgers terecht komen? Dit heeft te maken met het algoritme van Instagram. En hoewel je het algoritme niet compleet kunt beïnvloeden, zijn er wel manieren om ervoor te zorgen dat jouw post bij je volgers in de feed terecht komt. Benieuwd hoe? Lees snel verder!

algoritme

Algoritme betekenis

In 2016 werd de chronologische feed op Instagram vervangen door een algoritme. Door middel van dit algoritme wordt je feed beter opgebouwd op basis van jouw persoonlijke interesses. Op basis van je gedrag op Instagram wordt zo een unieke tijdlijn gevormd. Maar wat is een algoritme precies? Het woord roept bij veel mensen vraagtekens op. En dat vinden wij niet zo gek, want het is best ingewikkeld. Makkelijk gezegd is een algoritme een set instructies voor het bereiken van een doel. Binnen een algoritme wordt informatie verwerkt en naar de best mogelijke oplossing voor een probleem gezocht.

Algoritme beïnvloeden

Je kunt dit algoritme niet compleet beïnvloeden in je eentje, maar er zijn wel verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw post zoveel mogelijk tevoorschijn komt in de feed van je volgers:

  • Interesses: wat vond je eerder interessant op basis van jouw Instagram gebruik?
  • Relatie: wat is je relatie tot een gebruiker? Posts van mensen waar je veel interactie mee hebt (likes, reacties, deelacties) krijgen in je tijdlijn ook meer aandacht;
  • Nieuwheid: hoe actueel is je post? Een nieuwe post krijgt voorrang op een post van een paar dagen oud;
  • Frequentie: hoe vaak open je de Instagram app? Instagram wilt dat je bij ieder bezoek steeds andere relevante posts te zien krijgt;
  • Volgen: hoeveel mensen volg je? Volgen jouw volgers veel anderen, dan is de kans kleiner dat ze jouw bericht te zien krijgen;
  • Gebruik: hoeveel tijd breng je door op de app?

Wil jij je social media beheer uitbesteden?

Kunstmatige intelligentie

Door middel van kunstmatige intelligentie bepaalt Instagram welke content bovenin jouw overzicht komt te staan. Dit geldt dus ook voor jouw volgers. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante content te plaatsen en regelmatig te posten. Daarnaast is zelf actief zijn op Instagram ook belangrijk. Niet alleen het liken en reageren op andere posts, maar ook het reageren op gebruikers die op jouw posts reageren.

Dikke tip! Timing is naast bovenstaande factoren een belangrijke factor in het algoritme. Het is dan ook belangrijk dat je op zoek gaat naar de beste momenten om jouw berichten te posten.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.