Alles wat je moet weten over Google reviews

Google reviews zijn tegenwoordig voor veel consumenten niet meer weg te denken. Je online beoordelingen bepalen namelijk voor een groot gedeelte de reputatie van je bedrijf. Potentiële nieuwe klanten checken namelijk razendsnel wat voor beoordelingen je hebt ontvangen. Op deze pagina vind je alles wat je als ondernemer moet weten over Google reviews.

Wat is een Google review eigenlijk?

Veel mensen maken gebruik van de grootste zoekmachine ter wereld. Of andere diensten die Google aanbiedt. Voor Google is het belangrijk dat ze hun gebruikers de juiste informatie én bedrijven voorschotelen. Een oprechte beoordeling van klanten is daarom ontzettend waardevol.

Daarom vraagt Google gebruikers om reviews te plaatsen van bedrijven of plekken waar ze zijn geweest. Deze beoordelingen worden samen met het adres, het telefoonnummer en andere belangrijke informatie over het bedrijf weergegeven. Google reviews worden ook weergegeven op Google Maps en op de bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf.

Google maps in de lokale zoekresultaten

Reviews op Google zijn belangrijk

Eigenlijk hebben we het hierboven al een klein beetje verklapt. De beoordelingen via Google geven potentiële klanten inzicht over de reputatie van het bedrijf. Het geeft op een snelle manier een beeld van hoe een bedrijf omgaat met allerlei verschillende situaties. Je kunt er snel aan aflezen welke service ze leveren en hoe ze omgaan met klachten.

Deze ervaringen worden dan ook veel gebruikt om online een keuze te maken. Veel positieve beoordelingen kunnen je bedrijf een voordeel geven ten opzichte van je concurrenten. Het kan ervoor zorgen dat je bedrijf hoger in de zoekresultaten naar voren komt. Maar ook dat je wellicht niet altijd de goedkoopste hoeft te zijn. Een goede service is tenslotte ook waardevol.

Hoe schrijf je een Google review?

Een Google review schrijven is super makkelijk. Om een review te schrijven, ga je gewoonweg naar de Google Maps-pagina van het bedrijf. Dan klik je op “Reviews” en vervolgens op “Een review schrijven”. Daarna kun je een sterrenbeoordeling geven en jouw review schrijven. Het is belangrijk om eerlijk te zijn over jouw ervaringen. Zo help je andere gebruikers om de juiste keuze te maken.

 

 

Hoe beheer je reviews voor je eigen bedrijf?

De beoordelingen voor je bedrijf kun je in je Google bedrijfsprofiel terugvinden. Je kunt daar niet alleen de reviews bekijken, maar ook direct eenvoudig op je klanten reageren. Zo kun je ze laten weten dat je blij met ze bent. Of juist laten zien hoe goed je omgaat met klachten.

Google review op je website

Alle reviews worden op je Google bedrijfsprofiel getoond. Als je veel positieve reviews hebt wil je deze wellicht ook op je website laten zien. In de meeste gevallen kan dat! Inclusief het aantal sterren en de betreffende review. Hoe dat werkt?

Google review plugin

Met een Google review plugin kun je automatisch beoordelingen van jouw bedrijf op je website tonen. Het werkt door de beoordelingen van jouw bedrijf op te halen van jouw Google Mijn Bedrijf-profiel en deze weer te geven op jouw website. Dit betekent dat je geen nieuwe beoordelingen hoeft te schrijven of toe te voegen aan jouw website, omdat deze automatisch worden bijgewerkt vanaf jouw Google-profiel. Afhankelijk van welk platform je gebruikt, zijn er verschillende oplossingen beschikbaar.

Wat doe je als je zelf een negatieve review krijgt?

Het krijgen van een slechte Google review kan vervelend zijn, maar het is belangrijk om te onthouden dat het deel uitmaakt van het runnen van een bedrijf. Het is een kans om te laten zien dat je om jouw klanten geeft en problemen serieus neemt. Het is belangrijk om snel en professioneel te reageren op de slechte review en een oplossing aan te bieden. Hiermee laat je zien dat je om de klant geeft en hun probleem serieus neemt.

Als de negatieve review niet aan de richtlijnen van Google voldoet, kun je deze rapporteren en verzoeken om verwijdering. Als de review echter legitiem is, is het beter om erop te reageren en uit te leggen wat er is gebeurd. Een negatieve review biedt je ook de mogelijkheid om de situatie te verbeteren en beter te communiceren met jouw klanten. Dit laat zien dat je om jouw klanten geeft en problemen serieus neemt.

Google reviews gebruiken voor de groei van je bedrijf!

Zoals je hebt gemerkt zijn Google reviews belangrijk voor consumenten. Hierdoor zijn ze automatisch ook belangrijk voor jou als ondernemer. Het kan je bedrijf namelijk een ontzettende boost geven. Niet alleen positieve reviews, maar ook het oppakken en omgaan met negatieve reviews. Het helpt je namelijk je service nog beter afstemmen op je klant. Door na de levering om een Google review te vragen kun je reviews toevoegen. Zo leer je meer over je (potentiële) klanten en daar kun je je voordeel mee doen.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.