Google reviews zijn tegenwoordig voor veel consumenten niet meer weg te denken. Je online beoordelingen bepalen namelijk voor een groot gedeelte de reputatie van je bedrijf. Potentiële nieuwe klanten checken namelijk razendsnel wat voor beoordelingen je hebt ontvangen. Op deze pagina vind je alles wat je als ondernemer moet weten over Google reviews.
- Wat zijn Google reviews?
- Waarom zijn Google reviews belangrijk voor bedrijven?
- Hoe schrijf je een Google Review?
- Hoe beheer je reviews voor je eigen bedrijf?
- Google reviews op je eigen website.
- Wat doe je als je zelf een slechte review krijgt?
- Hoe verwijder je een negatieve review?
- Een Google reviews plugin gebruiken?
Wat is een Google review eigenlijk?
Veel mensen maken gebruik van de grootste zoekmachine ter wereld. Of andere diensten die Google aanbiedt. Voor Google is het belangrijk dat ze hun gebruikers de juiste informatie én bedrijven voorschotelen. Een oprechte beoordeling van klanten is daarom ontzettend waardevol.
Daarom vraagt Google gebruikers om reviews te plaatsen van bedrijven of plekken waar ze zijn geweest. Deze beoordelingen worden samen met het adres, het telefoonnummer en andere belangrijke informatie over het bedrijf weergegeven. Google reviews worden ook weergegeven op Google Maps en op de bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf.
Reviews op Google zijn belangrijk
Eigenlijk hebben we het hierboven al een klein beetje verklapt. De beoordelingen via Google geven potentiële klanten inzicht over de reputatie van het bedrijf. Het geeft op een snelle manier een beeld van hoe een bedrijf omgaat met allerlei verschillende situaties. Je kunt er snel aan aflezen welke service ze leveren en hoe ze omgaan met klachten.
Deze ervaringen worden dan ook veel gebruikt om online een keuze te maken. Veel positieve beoordelingen kunnen je bedrijf een voordeel geven ten opzichte van je concurrenten. Het kan ervoor zorgen dat je bedrijf hoger in de zoekresultaten naar voren komt. Maar ook dat je wellicht niet altijd de goedkoopste hoeft te zijn. Een goede service is tenslotte ook waardevol.
Hoe schrijf je een Google review?
Een Google review schrijven is super makkelijk. Om een review te schrijven, ga je gewoonweg naar de Google Maps-pagina van het bedrijf. Dan klik je op “Reviews” en vervolgens op “Een review schrijven”. Daarna kun je een sterrenbeoordeling geven en jouw review schrijven. Het is belangrijk om eerlijk te zijn over jouw ervaringen. Zo help je andere gebruikers om de juiste keuze te maken.
Hoe beheer je reviews voor je eigen bedrijf?
De beoordelingen voor je bedrijf kun je in je Google bedrijfsprofiel terugvinden. Je kunt daar niet alleen de reviews bekijken, maar ook direct eenvoudig op je klanten reageren. Zo kun je ze laten weten dat je blij met ze bent. Of juist laten zien hoe goed je omgaat met klachten.
Google review op je website
Alle reviews worden op je Google bedrijfsprofiel getoond. Als je veel positieve reviews hebt wil je deze wellicht ook op je website laten zien. In de meeste gevallen kan dat! Inclusief het aantal sterren en de betreffende review. Hoe dat werkt?
Google review plugin
Met een Google review plugin kun je automatisch beoordelingen van jouw bedrijf op je website tonen. Het werkt door de beoordelingen van jouw bedrijf op te halen van jouw Google Mijn Bedrijf-profiel en deze weer te geven op jouw website. Dit betekent dat je geen nieuwe beoordelingen hoeft te schrijven of toe te voegen aan jouw website, omdat deze automatisch worden bijgewerkt vanaf jouw Google-profiel. Afhankelijk van welk platform je gebruikt, zijn er verschillende oplossingen beschikbaar.
Wat doe je als je zelf een negatieve review krijgt?
Het krijgen van een slechte Google review kan vervelend zijn, maar het is belangrijk om te onthouden dat het deel uitmaakt van het runnen van een bedrijf. Het is een kans om te laten zien dat je om jouw klanten geeft en problemen serieus neemt. Het is belangrijk om snel en professioneel te reageren op de slechte review en een oplossing aan te bieden. Hiermee laat je zien dat je om de klant geeft en hun probleem serieus neemt.
Als de negatieve review niet aan de richtlijnen van Google voldoet, kun je deze rapporteren en verzoeken om verwijdering. Als de review echter legitiem is, is het beter om erop te reageren en uit te leggen wat er is gebeurd. Een negatieve review biedt je ook de mogelijkheid om de situatie te verbeteren en beter te communiceren met jouw klanten. Dit laat zien dat je om jouw klanten geeft en problemen serieus neemt.
Google reviews gebruiken voor de groei van je bedrijf!
Zoals je hebt gemerkt zijn Google reviews belangrijk voor consumenten. Hierdoor zijn ze automatisch ook belangrijk voor jou als ondernemer. Het kan je bedrijf namelijk een ontzettende boost geven. Niet alleen positieve reviews, maar ook het oppakken en omgaan met negatieve reviews. Het helpt je namelijk je service nog beter afstemmen op je klant. Door na de levering om een Google review te vragen kun je reviews toevoegen. Zo leer je meer over je (potentiële) klanten en daar kun je je voordeel mee doen.