Je hebt een fantastisch concept, een nieuw product of een professionele dienst bedacht en wilt niks liever dan de markt betreden met jouw idee! Maar dan loop je al vrij snel tegen een uitdagende taak aan: je moet een bedrijfsnaam bedenken. Een bedrijfsnaam is een essentieel onderdeel van je bedrijf. Het geeft de herkenbaarheid van je bedrijf weer en draagt bij aan wat je uitstraalt als bedrijf! Maar hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?
Sterke bedrijfsnaam bedenken
Een goede bedrijfsnaam zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar ook voor een belangrijke waardepropositie in de markt: welke toegevoegde waarde wordt er geleverd? Maar een bedrijfsnaam bedenken (die nog niet bestaat) is zo makkelijk nog niet. Wat zijn de stappen om op een bedrijfsnaam te komen die bij je past en waarvan je denkt ‘yes, dit is hem!’ Om je daarbij te helpen, hebben we handige tips voor je onder elkaar gezet!
Probeer je niet te veel te focussen op wat je doet, maar waarom!
Bedenk voordat je de bedrijfsnaam gaat bedenken het doel van jouw merk/product/dienst. Er zijn een aantal vragen die je aan jezelf kunt stellen om dit doel helder te krijgen. Probeer hierbij te denken aan waar je over 3 – 5 jaar zou willen staan met jouw bedrijf.
- Wat is de reden van het bestaan van jouw bedrijf?
- Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Noem er minimaal drie;
- Biedt je een oplossing voor een probleem?
- Wat zijn de sterke punten van jouw bedrijf? Definieer de voordelen die jouw merk/bedrijf aan klanten levert;
- Als jouw bedrijfsnaam maar een ding kon overbrengen: wat zou dat dan zijn?
- Wat is het uiteindelijke voordeel dat je jouw klant biedt?
Al met al trekt een goede bedrijfsnaam niet alleen de aandacht, het communiceert ook de kernboodschap naar jouw klanten toe. Zo zorg je ervoor dat je een bedrijfsnaam bedenkt die op de lange termijn relevant blijft.
Maak het jezelf niet te moeilijk
Oké, nu heb je voor jezelf duidelijk wat het ‘recept’ en de ‘ingrediënten’ worden van jouw business. Bedenk je nu de criteria waaraan jouw bedrijfsnaam ten minste moet voldoen. Maak hier een lijstje van. Je kunt bijvoorbeeld opschrijven: de naam moet kort en compact zijn, duidelijk en makkelijk te onthouden, makkelijk uit te spreken, uniek en nog beschikbaar zijn als domeinnaam. Namen die kort en makkelijk te spellen zijn, zijn beter te onthouden dan een ingewikkelde naam. Maar een naam waarbij het niet gelijk duidelijk wordt waar het bedrijf voor staat, is wellicht origineler en uniek.
Het bedenken van een bedrijfsnaam: do’s en dont’s
Er zijn een aantal dingen waar je misschien niet direct aan denkt bij het bedenken van een bedrijfsnaam, maar wat wel goed is om rekening mee te houden:
- Wil je de internationale markt gaan betreden? Met een oer-Hollandse bedrijfsnaam betreed je een stuk minder makkelijk en snel de buitenlandse markt;
- Gebruik je een naam van een persoon, dan mag dit alleen je eigen naam zijn;
- Wil je je bedrijf ‘Sieraden by (naam)’ gaan noemen, maar besluit je een aantal jaar later ook kinderkleding te willen gaan verkopen, dan past de naam niet meer helemaal bij je aanbod. Denk hier dus goed over na!
- Wees eerlijk. Er mag bijvoorbeeld niet in je bedrijfsnaam staan dat je met meerdere mensen werkt (bijvoorbeeld Hogenboom & Partners) terwijl je een eenmanszaak hebt;
- Let er op dat de naam die je hebt bedacht niet al bestaat! Check dit altijd even bij de KVK, op een domeinnaam en eventueel social media kanalen.
Creatieve manier voor het bedenken van een bedrijfsnaam
Yes, je kunt nu echt aan de slag met het bedenken van jouw bedrijfsnaam! Een creatieve manier om hiermee aan de slag te gaan, is het maken van bloem associaties. Pak een aantal vellen en schrijf in het midden van ieder vel bepaalde woorden die jouw bedrijf omschrijven. Wil je bijvoorbeeld duurzaam verpakkingsmateriaal gaan verkopen, dan kun je woorden opschrijven zoals ‘duurzaamheid’, ‘verpakkingen’, ‘bamboe’, ‘cadeaupapier’, etc. Vervolgens ga je hieromheen alle woorden opschrijven die je associeert met het woord dat in het midden staat. Schrijf alles op wat er in je opkomt, niks is te gek!
Wanneer je een groot aantal verschillende woorden op de vellen hebt staan, kun je ermee gaan spelen. Je kunt de woorden die jouw aandacht trekken gaan markeren of omcirkelen. Deze woorden kun je vervolgens gaan vertalen in verschillende talen of synoniemen voor opzoeken. Probeer minstens 5 – 10 woorden per vel uit te kiezen. Uiteindelijk ga je de lijst beperken tot de meest haalbare kanshebbers. Vergelijk deze met elkaar. Welk gevoel krijg je erbij? Vraag ook vrienden en familie om hun mening, dit kan tot nieuwe inzichten leiden. 😉
Kom je er zelf niet helemaal uit? Probeer dan eens deze gratis online tool om een bedrijfsnaam te genereren.
Je bedrijfsnaam inschrijven bij de KVK
Wohoo! Je hebt je bedrijfsnaam dan eindelijk bedacht. Het is nu tijd om jouw bedrijfsnaam in te gaan schrijven bij de KVK. De registratiekosten hiervan zijn 50 euro. Zo heb je straks ook je eigen KVK-nummer en kun je dan eindelijk aan de slag met jouw eigen business!