Bedrijfsnaam bedenken: hoe doe je dat?

Je hebt een fantastisch concept, een nieuw product of een professionele dienst bedacht en wilt niks liever dan de markt betreden met jouw idee! Maar dan loop je al vrij snel tegen een uitdagende taak aan: je moet een bedrijfsnaam bedenken. Een bedrijfsnaam is een essentieel onderdeel van je bedrijf. Het geeft de herkenbaarheid van je bedrijf weer en draagt bij aan wat je uitstraalt als bedrijf! Maar hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?

Sterke bedrijfsnaam bedenken

Een goede bedrijfsnaam zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar ook voor een belangrijke waardepropositie in de markt: welke toegevoegde waarde wordt er geleverd? Maar een bedrijfsnaam bedenken (die nog niet bestaat) is zo makkelijk nog niet. Wat zijn de stappen om op een bedrijfsnaam te komen die bij je past en waarvan je denkt ‘yes, dit is hem!’ Om je daarbij te helpen, hebben we handige tips voor je onder elkaar gezet!

sterke-bedrijfsnaam

Probeer je niet te veel te focussen op wat je doet, maar waarom!

Bedenk voordat je de bedrijfsnaam gaat bedenken het doel van jouw merk/product/dienst. Er zijn een aantal vragen die je aan jezelf kunt stellen om dit doel helder te krijgen. Probeer hierbij te denken aan waar je over 3 – 5 jaar zou willen staan met jouw bedrijf.

  • Wat is de reden van het bestaan van jouw bedrijf?
  • Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Noem er minimaal drie;
  • Biedt je een oplossing voor een probleem?
  • Wat zijn de sterke punten van jouw bedrijf? Definieer de voordelen die jouw merk/bedrijf aan klanten levert;
  • Als jouw bedrijfsnaam maar een ding kon overbrengen: wat zou dat dan zijn?
  • Wat is het uiteindelijke voordeel dat je jouw klant biedt?

Al met al trekt een goede bedrijfsnaam niet alleen de aandacht, het communiceert ook de kernboodschap naar jouw klanten toe. Zo zorg je ervoor dat je een bedrijfsnaam bedenkt die op de lange termijn relevant blijft.

outside-the-box

Maak het jezelf niet te moeilijk

Oké, nu heb je voor jezelf duidelijk wat het ‘recept’ en de ‘ingrediënten’ worden van jouw business. Bedenk je nu de criteria waaraan jouw bedrijfsnaam ten minste moet voldoen. Maak hier een lijstje van. Je kunt bijvoorbeeld opschrijven: de naam moet kort en compact zijn, duidelijk en makkelijk te onthouden, makkelijk uit te spreken, uniek en nog beschikbaar zijn als domeinnaam. Namen die kort en makkelijk te spellen zijn, zijn beter te onthouden dan een ingewikkelde naam. Maar een naam waarbij het niet gelijk duidelijk wordt waar het bedrijf voor staat, is wellicht origineler en uniek.

Het bedenken van een bedrijfsnaam: do’s en dont’s

Er zijn een aantal dingen waar je misschien niet direct aan denkt bij het bedenken van een bedrijfsnaam, maar wat wel goed is om rekening mee te houden:

  • Wil je de internationale markt gaan betreden? Met een oer-Hollandse bedrijfsnaam betreed je een stuk minder makkelijk en snel de buitenlandse markt;
  • Gebruik je een naam van een persoon, dan mag dit alleen je eigen naam zijn;
  • Wil je je bedrijf ‘Sieraden by (naam)’ gaan noemen, maar besluit je een aantal jaar later ook kinderkleding te willen gaan verkopen, dan past de naam niet meer helemaal bij je aanbod. Denk hier dus goed over na!
  • Wees eerlijk. Er mag bijvoorbeeld niet in je bedrijfsnaam staan dat je met meerdere mensen werkt (bijvoorbeeld Hogenboom & Partners) terwijl je een eenmanszaak hebt;
  • Let er op dat de naam die je hebt bedacht niet al bestaat! Check dit altijd even bij de KVK, op een domeinnaam en eventueel social media kanalen.

Creatieve manier voor het bedenken van een bedrijfsnaam

Yes, je kunt nu echt aan de slag met het bedenken van jouw bedrijfsnaam! Een creatieve manier om hiermee aan de slag te gaan, is het maken van bloem associaties. Pak een aantal vellen en schrijf in het midden van ieder vel bepaalde woorden die jouw bedrijf omschrijven. Wil je bijvoorbeeld duurzaam verpakkingsmateriaal gaan verkopen, dan kun je woorden opschrijven zoals ‘duurzaamheid’, ‘verpakkingen’, ‘bamboe’, ‘cadeaupapier’, etc. Vervolgens ga je hieromheen alle woorden opschrijven die je associeert met het woord dat in het midden staat. Schrijf alles op wat er in je opkomt, niks is te gek!

bedrijfsnaam-bedenken

Wanneer je een groot aantal verschillende woorden op de vellen hebt staan, kun je ermee gaan spelen. Je kunt de woorden die jouw aandacht trekken gaan markeren of omcirkelen. Deze woorden kun je vervolgens gaan vertalen in verschillende talen of synoniemen voor opzoeken. Probeer minstens 5 – 10 woorden per vel uit te kiezen. Uiteindelijk ga je de lijst beperken tot de meest haalbare kanshebbers. Vergelijk deze met elkaar. Welk gevoel krijg je erbij? Vraag ook vrienden en familie om hun mening, dit kan tot nieuwe inzichten leiden. 😉

Kom je er zelf niet helemaal uit? Probeer dan eens deze gratis online tool om een bedrijfsnaam te genereren.

Je bedrijfsnaam inschrijven bij de KVK

Wohoo! Je hebt je bedrijfsnaam dan eindelijk bedacht. Het is nu tijd om jouw bedrijfsnaam in te gaan schrijven bij de KVK. De registratiekosten hiervan zijn 50 euro. Zo heb je straks ook je eigen KVK-nummer en kun je dan eindelijk aan de slag met jouw eigen business!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.