Black Friday: 6 tips om jouw omzet sky high te zien gaan!

Black Friday is sinds een aantal jaar overgewaaid vanuit Amerika en is ook in Nederland een ware ‘winkel feestdag’ geworden! Het valt elk jaar op de vierde vrijdag in november en wordt beschouwd als de ‘officiële’ start van de Kerstinkopen. Steeds meer (online) winkels spelen in op Black Friday. En dit is helemaal niet zo gek, want op Black Friday kun je een grote groep potentiële klanten bereiken en je omzet een flinke boost geven! En dat wil jij als rasechte ondernemer, toch?!

Black Friday: 6 tips om jouw omzet sky high te zien gaan!

Het grote succes van Black Friday

Ieder jaar blijkt wel weer wat voor spectaculair succes Black Friday is uit de enorme toename aan pintransacties rondom deze dag. In Nederland wordt er elk jaar weer opnieuw meer met iDeal betaald dan het jaar daarvoor. Om je hier een idee van te geven: vorig jaar werd er op Black Friday in Nederland ongeveer 75 keer per seconde via internet afgerekend en naar schatting zijn er in 2019 in de week rondom Black Friday 22 miljoen iDeal- en creditcard transacties verwerkt (waarbij ruim 1,8 miljard euro is omgezet)!

Jouw omzet sky high zien gaan!

Black Friday belooft dit jaar nog veel spectaculairder te worden. Mensen kopen nog meer online dan de jaren hiervoor. Dit biedt natuurlijk veel kansen om hier als ondernemer op in te spelen. Maar door al die kortingen en acties van je concurrenten is het niet zo vreemd als je door de bomen het bos even niet meer ziet. Wat je uiteindelijk wilt, is maximaal profiteren van Black Friday en je omzet sky high zien gaan! 🚀 Om je hierbij op weg te helpen, hebben we een aantal punten voor je onder elkaar gezet.

Welke online marketing tools kun je inzetten om je bedrijf te laten groeien?

boost-jouw-omzet

Consumenten willen kortingen zien.

Vermeld bijvoorbeeld duidelijk het totaalbedrag aan korting bij het product, of bied een voordeel aan in de vorm van een gratis product.

Start tijdig met het communiceren van de Black Friday acties.

Maak hierbij gebruik van je social media kanalen, je nieuwsbrief en adverteer op Google, Facebook en Instagram. Dit kost geld, maar de conversie kun je meten. Je kunt dus goed bijhouden wat wel én niet werkt. Maak daarnaast promotiemateriaal voor al je kanalen. Zo wordt je promotiemateriaal overal goed weergegeven.

Geef je klanten een unieke beleving.

De meeste klanten verwachten niet al te veel beleving rondom Black Friday, omdat ze weten hoe knetterdruk jij bent als ondernemer. Hoe leuk is het dan om nu juist te gaan voor een bijzondere beleving, dan val je namelijk enorm op! Pak de bestellingen bijvoorbeeld gratis in voor de koper of voeg een win-element toe aan je product (denk aan een leuke loterij waarbij de koper iets kan winnen, dit zorgt voor een extra trigger om bij jou te kopen!) Of zet een timer op je website die aftelt naar het moment waarop de beste deals bekend worden gemaakt. Bedenk vooral wat jouw bedrijf kan bieden ten opzichte van je concurrenten en maak daar gebruik van.

Wees eerlijk naar je klanten toe.

Niet alleen over de kortingen die je geeft, maar ook over wat je klanten kunnen verwachten. Zet bijvoorbeeld een disclaimer op je website waarin staat dat de topdrukte de levertijd kan beïnvloeden. Dit voorkomt later teleurstellingen bij je klanten.

Begin al vóór Black Friday met je aanbiedingen.

De recordaantallen aan omzet worden niet alleen behaald op de dag zelf, maar ook in de aanloop ernaartoe. Onderzoek laat namelijk zien dat in het begin van de week van Black Friday het online verkeer al stijgt en dat klanten hun aankopen over de hele week verspreiden.

Heb je een fysieke winkel

Dan is communicatie naar je klanten toe nu extra belangrijk. Een Black Friday actie waarbij je winkel vol gaat stromen met klanten kan nu helaas niet. Ben daarom duidelijk naar je klanten toe wat de regels zijn en presenteer je aanbiedingen zoveel mogelijk online.

Kom extra onder de aandacht bij potentiële klanten

Om extra onder de aandacht te komen bij jouw potentiële klanten, kun je je aanmelden bij verschillende thema-websites. Hierop staat een overzicht van alle Black Friday deals van alle deelnemende winkels. Deze websites hebben rond deze tijd miljoenen bezoekers!

Een gratis quickscan aanvragen?

Onze marketingexperts bij Pittig Bakkie denken graag met je mee. Ben je benieuwd naar hoe jouw webshop ervoor staat? Of ben je benieuwd naar wat jouw bedrijf kan verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.