Black Friday is sinds een aantal jaar overgewaaid vanuit Amerika en is ook in Nederland een ware ‘winkel feestdag’ geworden! Het valt elk jaar op de vierde vrijdag in november en wordt beschouwd als de ‘officiële’ start van de Kerstinkopen. Steeds meer (online) winkels spelen in op Black Friday. En dit is helemaal niet zo gek, want op Black Friday kun je een grote groep potentiële klanten bereiken en je omzet een flinke boost geven! En dat wil jij als rasechte ondernemer, toch?!
Het grote succes van Black Friday
Ieder jaar blijkt wel weer wat voor spectaculair succes Black Friday is uit de enorme toename aan pintransacties rondom deze dag. In Nederland wordt er elk jaar weer opnieuw meer met iDeal betaald dan het jaar daarvoor. Om je hier een idee van te geven: vorig jaar werd er op Black Friday in Nederland ongeveer 75 keer per seconde via internet afgerekend en naar schatting zijn er in 2019 in de week rondom Black Friday 22 miljoen iDeal- en creditcard transacties verwerkt (waarbij ruim 1,8 miljard euro is omgezet)!
Jouw omzet sky high zien gaan!
Black Friday belooft dit jaar nog veel spectaculairder te worden. Mensen kopen nog meer online dan de jaren hiervoor. Dit biedt natuurlijk veel kansen om hier als ondernemer op in te spelen. Maar door al die kortingen en acties van je concurrenten is het niet zo vreemd als je door de bomen het bos even niet meer ziet. Wat je uiteindelijk wilt, is maximaal profiteren van Black Friday en je omzet sky high zien gaan! 🚀 Om je hierbij op weg te helpen, hebben we een aantal punten voor je onder elkaar gezet.
Welke online marketing tools kun je inzetten om je bedrijf te laten groeien?
Consumenten willen kortingen zien.
Vermeld bijvoorbeeld duidelijk het totaalbedrag aan korting bij het product, of bied een voordeel aan in de vorm van een gratis product.
Start tijdig met het communiceren van de Black Friday acties.
Maak hierbij gebruik van je social media kanalen, je nieuwsbrief en adverteer op Google, Facebook en Instagram. Dit kost geld, maar de conversie kun je meten. Je kunt dus goed bijhouden wat wel én niet werkt. Maak daarnaast promotiemateriaal voor al je kanalen. Zo wordt je promotiemateriaal overal goed weergegeven.
Geef je klanten een unieke beleving.
De meeste klanten verwachten niet al te veel beleving rondom Black Friday, omdat ze weten hoe knetterdruk jij bent als ondernemer. Hoe leuk is het dan om nu juist te gaan voor een bijzondere beleving, dan val je namelijk enorm op! Pak de bestellingen bijvoorbeeld gratis in voor de koper of voeg een win-element toe aan je product (denk aan een leuke loterij waarbij de koper iets kan winnen, dit zorgt voor een extra trigger om bij jou te kopen!) Of zet een timer op je website die aftelt naar het moment waarop de beste deals bekend worden gemaakt. Bedenk vooral wat jouw bedrijf kan bieden ten opzichte van je concurrenten en maak daar gebruik van.
Wees eerlijk naar je klanten toe.
Niet alleen over de kortingen die je geeft, maar ook over wat je klanten kunnen verwachten. Zet bijvoorbeeld een disclaimer op je website waarin staat dat de topdrukte de levertijd kan beïnvloeden. Dit voorkomt later teleurstellingen bij je klanten.
Begin al vóór Black Friday met je aanbiedingen.
De recordaantallen aan omzet worden niet alleen behaald op de dag zelf, maar ook in de aanloop ernaartoe. Onderzoek laat namelijk zien dat in het begin van de week van Black Friday het online verkeer al stijgt en dat klanten hun aankopen over de hele week verspreiden.
Heb je een fysieke winkel
Dan is communicatie naar je klanten toe nu extra belangrijk. Een Black Friday actie waarbij je winkel vol gaat stromen met klanten kan nu helaas niet. Ben daarom duidelijk naar je klanten toe wat de regels zijn en presenteer je aanbiedingen zoveel mogelijk online.
Kom extra onder de aandacht bij potentiële klanten
Om extra onder de aandacht te komen bij jouw potentiële klanten, kun je je aanmelden bij verschillende thema-websites. Hierop staat een overzicht van alle Black Friday deals van alle deelnemende winkels. Deze websites hebben rond deze tijd miljoenen bezoekers!
Een gratis quickscan aanvragen?
Onze marketingexperts bij Pittig Bakkie denken graag met je mee. Ben je benieuwd naar hoe jouw webshop ervoor staat? Of ben je benieuwd naar wat jouw bedrijf kan verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan!