Brandbook maken: hoe en waarom?

Een brandbook, ook wel een brand guide of brand identity guide genoemd, vertaalt de merkidentiteit en de huisstijl in een duidelijk overzicht. Het vertelt het verhaal van jouw merk van A tot Z en beschrijft jouw merk in woord en beeld. Een brandbook maken schept duidelijkheid, geeft betekenis en inspireert tegelijk!

Brandbook maken: waarom?

Een brandbook maken is de rode draad in alle keuzes die je maakt en alle middelen die je inzet. Het is daarmee de basis voor al jouw marketing- en communicatie uitingen. Medewerkers binnen je bedrijf kunnen een brandbook als een hulpmiddel gebruiken om op één lijn te zitten en vanuit die ‘rode draad’ te communiceren en te handelen. Het helpt dan ook om consistentie aan te brengen in jouw werk. Denk hierbij aan het ontwerp van jouw website, je visitekaartje, flyers of je social media berichten. Als je hierin consistent bent, dan zorgt dit voor een professionele uitstraling en herkenbaarheid. Zonder brandbook loop je het risico dat je later houvast gaat missen.

Voor je klanten én je medewerkers!

Heb je niet duidelijk voor ogen waar jouw merk voor staat, dan kan dit de boodschap die je overbrengt naar je klanten in de weg staan. Maar naast dat het een handig hulpmiddel is om consistentie aan te brengen in wat je overbrengt naar klanten, biedt het een compleet beeld van je merk voor je werknemers. Het is slim om het brandbook met je eigen werknemers te delen, zodat zij jouw merk gaan ‘ademen’. Je geeft je medewerkers een inkijkje in het ‘brein’ van jouw merk. Voornamelijk op het gebied van marketing en communicatie is het belangrijk dat je goed communiceert naar je medewerkers en klanten toe waar je als merk voor staat en waarom je doet wat je doet.

brandbook

Wat moet er in het brandbook komen?

Het maken van een brandbook kan veel tijd in beslag nemen. Maar het is zeker de tijd en moeite waard! De redenen waarom een brandbook maken slim is om te doen, hebben we hierboven beschreven. Nu komt het volgende: wat moet er allemaal in het brandbook komen te staan? Inhoudelijk bevat een brandbook gebruikelijk de volgende dingen:

Over het merk

Het formuleren van een missie, visie en kernwaarden zorgt voor draagvlak binnen jouw bedrijf. Om je brandbook te kunnen maken, is het belangrijk dat je onderstaande punten zo duidelijk mogelijk beschrijft:

  • Missie: waarom doe je wat je doet?
  • Visie: jouw kijk op de toekomst (waar wil je over 5 – 10 jaar staan met je bedrijf?)
  • Kernwaarden: waar sta je voor?
  • Doelgroep: voor wie?
  • Merkessentie: wie ben je?
  • Onderscheidend vermogen: hoe onderscheid je je van concurrenten?

Marketing doelen stellen en analyseren doe je zo!

Visuele identiteit

In dit deel van jouw brandbook komt jouw huisstijl naar voren. Jouw huisstijl is datgene waaraan jouw klanten je kunnen herkennen. Klanten associëren jouw huisstijl met jouw bedrijf. Denk hierbij aan je logo, het lettertype dat je gebruikt, de kleuren (met kleurcodes), en stijl van de fotografie en afbeeldingen die je gebruikt. Een brandbook wordt daarom ook wel een style guide genoemd. Als je efficiënt bent met jouw huisstijl, zorg je ervoor dat klanten je op den duur gaan herkennen aan je huisstijl. Vooral als je veel online werkt, telt consistent zijn in je huisstijl mee aan je expertise en betrouwbaarheid.

brandbook-voorbeeld

Brandbook maken: do’s en dont’s

Belangrijk bij het maken van jouw brandbook, is dat je bovenstaande punten duidelijk hebt voor jezelf. Geef eerst antwoord op al deze vragen en maak vervolgens een opzet. Je kunt hiervoor verschillende programma’s gebruiken, zoals Photoshop, Indesign, Illustrator of Canva. Laat het bestand ook altijd even controleren door een specialist op taalfouten of andere dingen die je zelf misschien over het hoofd ziet.

Dikke tip: wees beknopt maar duidelijk in jouw brandbook! Het is niet gebruikelijk om complete pagina’s te vullen met je doelen of jouw missie. Houd het beknopt en overzichtelijk!

Brandmanual voorbeeld Voorbeeld brandbook Brandbook voorbeeld

Brandbook of style Guide, wat is het verschil?

In een style guide vind je alles wat met het ontwerp van je logo en de huisstijl te maken heeft. Denk aan het gebruik van kleuren, lettertypes en het logo. In een brandbook gaan we nog een stukje verder en leggen we niet alleen de basis vast, maar vertellen we ook jouw verhaal, maken we een overzicht van je ideale klant, ontwerpen we huisstijlelementen en helpen we jou op weg in de communicatie. Zo vertellen onze marketing specialisten je precies welke teksten en/of afbeeldingen je het beste kunt gebruiken.

Visuele elementen.

  • Lettertype
  • Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
  • Kleur en grootte van kopteksten
  • Stijl van bulletpoints
  • Beeldafmetingen
  • Kaders
  • Opmaak van weblinks
  • Knoppen, banners en call to actions
  • Huisstijl-elementen
  • Afbeeldingen en foto’s
  • Video

Tekstuele elementen.

  • Tone of voice
  • Wat doe je wel en wat juist niet?
  • Aanspreekvorm
  • Koppen
  • Spellingswijze
  • Zinslengte
  • Afkortingen
  • Vakjargon of normale mensentaal
  • Opbouw en structuur van artikelen
  • Locatie van weblinks
  • Actief versus passief taalgebruik
  • Gebruik van symbolen
  • Taalgebruik op socials

Gerelateerde artikelen

Het belang van consistente merk branding

Tips voor effectief adverteren in Google Maps

Waarom een WordPress website laten bouwen de slimste keuze is

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.