Een brandbook, ook wel een brand guide of brand identity guide genoemd, vertaalt de merkidentiteit en de huisstijl in een duidelijk overzicht. Het vertelt het verhaal van jouw merk van A tot Z en beschrijft jouw merk in woord en beeld. Een brandbook maken schept duidelijkheid, geeft betekenis en inspireert tegelijk!
Brandbook maken: waarom?
Een brandbook maken is de rode draad in alle keuzes die je maakt en alle middelen die je inzet. Het is daarmee de basis voor al jouw marketing- en communicatie uitingen. Medewerkers binnen je bedrijf kunnen een brandbook als een hulpmiddel gebruiken om op één lijn te zitten en vanuit die ‘rode draad’ te communiceren en te handelen. Het helpt dan ook om consistentie aan te brengen in jouw werk. Denk hierbij aan het ontwerp van jouw website, je visitekaartje, flyers of je social media berichten. Als je hierin consistent bent, dan zorgt dit voor een professionele uitstraling en herkenbaarheid. Zonder brandbook loop je het risico dat je later houvast gaat missen.
Voor je klanten én je medewerkers!
Heb je niet duidelijk voor ogen waar jouw merk voor staat, dan kan dit de boodschap die je overbrengt naar je klanten in de weg staan. Maar naast dat het een handig hulpmiddel is om consistentie aan te brengen in wat je overbrengt naar klanten, biedt het een compleet beeld van je merk voor je werknemers. Het is slim om het brandbook met je eigen werknemers te delen, zodat zij jouw merk gaan ‘ademen’. Je geeft je medewerkers een inkijkje in het ‘brein’ van jouw merk. Voornamelijk op het gebied van marketing en communicatie is het belangrijk dat je goed communiceert naar je medewerkers en klanten toe waar je als merk voor staat en waarom je doet wat je doet.
Wat moet er in het brandbook komen?
Het maken van een brandbook kan veel tijd in beslag nemen. Maar het is zeker de tijd en moeite waard! De redenen waarom een brandbook maken slim is om te doen, hebben we hierboven beschreven. Nu komt het volgende: wat moet er allemaal in het brandbook komen te staan? Inhoudelijk bevat een brandbook gebruikelijk de volgende dingen:
Over het merk
Het formuleren van een missie, visie en kernwaarden zorgt voor draagvlak binnen jouw bedrijf. Om je brandbook te kunnen maken, is het belangrijk dat je onderstaande punten zo duidelijk mogelijk beschrijft:
- Missie: waarom doe je wat je doet?
- Visie: jouw kijk op de toekomst (waar wil je over 5 – 10 jaar staan met je bedrijf?)
- Kernwaarden: waar sta je voor?
- Doelgroep: voor wie?
- Merkessentie: wie ben je?
- Onderscheidend vermogen: hoe onderscheid je je van concurrenten?
Marketing doelen stellen en analyseren doe je zo!
Visuele identiteit
In dit deel van jouw brandbook komt jouw huisstijl naar voren. Jouw huisstijl is datgene waaraan jouw klanten je kunnen herkennen. Klanten associëren jouw huisstijl met jouw bedrijf. Denk hierbij aan je logo, het lettertype dat je gebruikt, de kleuren (met kleurcodes), en stijl van de fotografie en afbeeldingen die je gebruikt. Een brandbook wordt daarom ook wel een style guide genoemd. Als je efficiënt bent met jouw huisstijl, zorg je ervoor dat klanten je op den duur gaan herkennen aan je huisstijl. Vooral als je veel online werkt, telt consistent zijn in je huisstijl mee aan je expertise en betrouwbaarheid.
Brandbook maken: do’s en dont’s
Belangrijk bij het maken van jouw brandbook, is dat je bovenstaande punten duidelijk hebt voor jezelf. Geef eerst antwoord op al deze vragen en maak vervolgens een opzet. Je kunt hiervoor verschillende programma’s gebruiken, zoals Photoshop, Indesign, Illustrator of Canva. Laat het bestand ook altijd even controleren door een specialist op taalfouten of andere dingen die je zelf misschien over het hoofd ziet.
Dikke tip: wees beknopt maar duidelijk in jouw brandbook! Het is niet gebruikelijk om complete pagina’s te vullen met je doelen of jouw missie. Houd het beknopt en overzichtelijk!
Brandbook of style Guide, wat is het verschil?
In een style guide vind je alles wat met het ontwerp van je logo en de huisstijl te maken heeft. Denk aan het gebruik van kleuren, lettertypes en het logo. In een brandbook gaan we nog een stukje verder en leggen we niet alleen de basis vast, maar vertellen we ook jouw verhaal, maken we een overzicht van je ideale klant, ontwerpen we huisstijlelementen en helpen we jou op weg in de communicatie. Zo vertellen onze marketing specialisten je precies welke teksten en/of afbeeldingen je het beste kunt gebruiken.
Visuele elementen.
- Lettertype
- Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
- Kleur en grootte van kopteksten
- Stijl van bulletpoints
- Beeldafmetingen
- Kaders
- Opmaak van weblinks
- Knoppen, banners en call to actions
- Huisstijl-elementen
- Afbeeldingen en foto’s
- Video
Tekstuele elementen.
- Tone of voice
- Wat doe je wel en wat juist niet?
- Aanspreekvorm
- Koppen
- Spellingswijze
- Zinslengte
- Afkortingen
- Vakjargon of normale mensentaal
- Opbouw en structuur van artikelen
- Locatie van weblinks
- Actief versus passief taalgebruik
- Gebruik van symbolen
- Taalgebruik op socials