De online wereld veranderd snel, daarom veranderen wij mee! Als reclamebureau maken we daarom steeds minder drukwerk, zoals flyers en folders. Toch is er iets dat we nog steeds graag hardcopy uitprinten voor onze klanten, namelijk: het Brandbook! Een sterk merk geeft je bedrijf direct een professionele uitstraling en onderscheidend vermogen. Wat het is, hoe je het gebruikt en waarom wij het graag uitprinten, lees je in deze blog.
Het Brandbook is meer dan een logo en een huisstijl.
Het Brandbook, (ook wel eens Brandmanual of style guide genoemd), is een document vol waardevolle informatie over het bedrijf. Het bevat niet alleen het logo, huisstijl kleuren en gebruikte lettertypen voor het bedrijf, maar ook de kernwaarden van het bedrijf. Het bevat de tone of voice en manier van communicatie met de klanten. Tijdens een merkensessie zullen onze experts je merk in kaart brengen. Ze helpen je met belangrijke keuzes omtrent de uitstraling. Zo krijg je een merk met persoonlijkheid en is bij het zien van je merk duidelijk waar jullie als bedrijf voor staan. Een inspirerend brandbook zorgt voor eenduidige huisstijl zorgt voor een eenduidige communicatie naar buiten.
Hoe wordt een Brandbook gebruikt?
Je kunt een brandmanual zien als een handboek. Het bevat het DNA van het bedrijf. Het laat zien hoe het bedrijf zichzelf op de kaart wil zetten, hoe ze met klanten willen omgaan en wat ze belangrijk vinden. Zo geeft het richting aan nieuwe medewerkers of samenwerkingspartners. Het laten maken van een brandbook kan hierdoor verhelderend werken. Het dwingt bedrijven namelijk om na te denken over essentiële zaken, zoals:
- Waarom doen we wat we doen?
- Hoe doen we dat?
- Wat doen we eigenlijk?
- Hoe leveren wij een meerwaarde voor onze klanten?
- Waarom kiezen klanten voor ons?
Met de verzamelde informatie wordt het makkelijker om gefundeerde beslissingen te maken en bedrijfsprocessen zo te optimaliseren dat zowel het bedrijf als haar klanten er beter van worden. Je leest er meer over: Zo springt jouw bedrijf eruit!
Het verschil met een style guide
Het verschil tussen een brandbook en een style guide, zit voornamelijk in de extra informatie die een brandbook bevat. Een style guide is eigenlijk een korte versie van het brandbook en bevat naast het logo, de huisstijl kleuren, lettertypen en andere huisstijl elementen. De kernwaarden, tone of voice en manier van communicatie met de klanten (zowel off -en online) zijn daarentegen alleen terug te vinden in de brandmanual.
Hardcopy brandmanual
Een goed gemaakt brandbook bevat niet alleen alle relevante informatie over een bedrijf, maar bevat ook alle huisstijl elementen. Een goed brandmanual inspireert anderen en nodigt uit om te lezen en te bekijken. Dat is dan ook precies de reden waarom wij onze klanten altijd van een hardcopy van het brandmanual voorzien. Wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan gerust even contact op, vinden we leuk!
Huisstijl nodig voor kleinere bedrijven?
Een van de meest gehoorde vragen van ZZP’ers en kleine MKB’ers is hebben we eigenlijk wel een huisstijl nodig? Het antwoord: Ja! Juist als klein bedrijf wil je dat mensen je bedrijf goed onthouden. Een eenduidige uitstraling zorgt ervoor dat mensen jou en je bedrijf onthouden en dat direct duidelijk is waar je bedrijf voor staat. Daarin kun je zelf kiezen of je alle communicatie uitingen laat vastleggen of alleen de belangrijkste kern onderdelen van je merk. Naast het kiezen van de juiste kleuren is ook de tone of voice ofwel het merk in woord een belangrijk onderdeel van het brandbook. Het geeft de rode draad aan van je business en zorgt voor een merk als totaalbeleving. Zodra mensen met je merk in aanraking komen is je merk dus niet gemiddeld, maar goed en kom je vanzelf bovendrijven.
Brandbook of style Guide, wat is het verschil?
In een style guide vind je alles wat met het ontwerp van je logo en de huisstijl te maken heeft. Denk aan het gebruik van kleuren, lettertypes en het logo. In een brandbook gaan we nog een stukje verder en leggen we niet alleen de basis vast, maar vertellen we ook jouw verhaal, maken we een overzicht van je ideale klant, ontwerpen we huisstijlelementen en helpen we jou op weg in de communicatie. Zo vertellen onze marketing specialisten je precies welke teksten en/of afbeeldingen je het beste kunt gebruiken.
Visuele elementen.
- Lettertype
- Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
- Kleur en grootte van kopteksten
- Stijl van bulletpoints
- Beeldafmetingen
- Kaders
- Opmaak van weblinks
- Knoppen, banners en call to actions
- Huisstijl-elementen
- Afbeeldingen en foto’s
- Video
Tekstuele elementen.
- Tone of voice
- Wat doe je wel en wat juist niet?
- Aanspreekvorm
- Koppen
- Spellingswijze
- Zinslengte
- Afkortingen
- Vakjargon of normale mensentaal
- Opbouw en structuur van artikelen
- Locatie van weblinks
- Actief versus passief taalgebruik
- Gebruik van symbolen
- Taalgebruik op socials