Het Brandbook: bevat de essentie van je merk!

De online wereld veranderd snel, daarom veranderen wij mee! Als reclamebureau maken we daarom steeds minder drukwerk, zoals flyers en folders. Toch is er iets dat we nog steeds graag hardcopy uitprinten voor onze klanten, namelijk: het Brandbook! Een sterk merk geeft je bedrijf direct een professionele uitstraling en onderscheidend vermogen. Wat het is, hoe je het gebruikt en waarom wij het graag uitprinten, lees je in deze blog.

brandbook-voorbeeld-FRISK

Het Brandbook is meer dan een logo en een huisstijl.

Het Brandbook, (ook wel eens Brandmanual of style guide genoemd), is een document vol waardevolle informatie over het bedrijf. Het bevat niet alleen het logo, huisstijl kleuren en gebruikte lettertypen voor het bedrijf, maar ook de kernwaarden van het bedrijf. Het bevat de tone of voice en manier van communicatie met de klanten. Tijdens een merkensessie zullen onze experts je merk in kaart brengen. Ze helpen je met belangrijke keuzes omtrent de uitstraling. Zo krijg je een merk met persoonlijkheid en is bij het zien van je merk duidelijk waar jullie als bedrijf voor staan. Een inspirerend brandbook zorgt voor eenduidige huisstijl zorgt voor een eenduidige communicatie naar buiten.

Hoe wordt een Brandbook gebruikt?

Je kunt een brandmanual zien als een handboek. Het bevat het DNA van het bedrijf. Het laat zien hoe het bedrijf zichzelf op de kaart wil zetten, hoe ze met klanten willen omgaan en wat ze belangrijk vinden. Zo geeft het richting aan nieuwe medewerkers of samenwerkingspartners. Het laten maken van een brandbook kan hierdoor verhelderend werken. Het dwingt bedrijven namelijk om na te denken over essentiële zaken, zoals:

  • Waarom doen we wat we doen?
  • Hoe doen we dat?
  • Wat doen we eigenlijk?
  • Hoe leveren wij een meerwaarde voor onze klanten?
  • Waarom kiezen klanten voor ons?

Met de verzamelde informatie wordt het makkelijker om gefundeerde beslissingen te maken en bedrijfsprocessen zo te optimaliseren dat zowel het bedrijf als haar klanten er beter van worden. Je leest er meer over: Zo springt jouw bedrijf eruit!

Het verschil met een style guide

Het verschil tussen een brandbook en een style guide, zit voornamelijk in de extra informatie die een brandbook bevat. Een style guide is eigenlijk een korte versie van het brandbook en bevat naast het logo, de huisstijl kleuren, lettertypen en andere huisstijl elementen. De kernwaarden, tone of voice en manier van communicatie met de klanten (zowel off -en online) zijn daarentegen alleen terug te vinden in de brandmanual.

Influencerzoekmachine.nl - Branding & design Fotostudio 22 - Branding & design FIELD - Branding & design

Hardcopy brandmanual

Een goed gemaakt brandbook bevat niet alleen alle relevante informatie over een bedrijf, maar bevat ook alle huisstijl elementen. Een goed brandmanual inspireert anderen en nodigt uit om te lezen en te bekijken. Dat is dan ook precies de reden waarom wij onze klanten altijd van een hardcopy van het brandmanual voorzien. Wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan gerust even contact op, vinden we leuk!

Huisstijl nodig voor kleinere bedrijven?

Een van de meest gehoorde vragen van ZZP’ers en kleine MKB’ers is hebben we eigenlijk wel een huisstijl nodig? Het antwoord: Ja! Juist als klein bedrijf wil je dat mensen je bedrijf goed onthouden. Een eenduidige uitstraling zorgt ervoor dat mensen jou en je bedrijf onthouden en dat direct duidelijk is waar je bedrijf voor staat. Daarin kun je zelf kiezen of je alle communicatie uitingen laat vastleggen of alleen de belangrijkste kern onderdelen van je merk. Naast het kiezen van de juiste kleuren is ook de tone of voice ofwel het merk in woord een belangrijk onderdeel van het brandbook. Het geeft de rode draad aan van je business en zorgt voor een merk als totaalbeleving. Zodra mensen met je merk in aanraking komen is je merk dus niet gemiddeld, maar goed en kom je vanzelf bovendrijven.

Brandbook of style Guide, wat is het verschil?

In een style guide vind je alles wat met het ontwerp van je logo en de huisstijl te maken heeft. Denk aan het gebruik van kleuren, lettertypes en het logo. In een brandbook gaan we nog een stukje verder en leggen we niet alleen de basis vast, maar vertellen we ook jouw verhaal, maken we een overzicht van je ideale klant, ontwerpen we huisstijlelementen en helpen we jou op weg in de communicatie. Zo vertellen onze marketing specialisten je precies welke teksten en/of afbeeldingen je het beste kunt gebruiken.

FIELD - Branding & design Influencerzoekmachine.nl - Webshop laten maken Brand New Coffee - Website laten maken

Visuele elementen.

  • Lettertype
  • Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
  • Kleur en grootte van kopteksten
  • Stijl van bulletpoints
  • Beeldafmetingen
  • Kaders
  • Opmaak van weblinks
  • Knoppen, banners en call to actions
  • Huisstijl-elementen
  • Afbeeldingen en foto’s
  • Video

Tekstuele elementen.

  • Tone of voice
  • Wat doe je wel en wat juist niet?
  • Aanspreekvorm
  • Koppen
  • Spellingswijze
  • Zinslengte
  • Afkortingen
  • Vakjargon of normale mensentaal
  • Opbouw en structuur van artikelen
  • Locatie van weblinks
  • Actief versus passief taalgebruik
  • Gebruik van symbolen
  • Taalgebruik op socials

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.