Een goed verhaal: De brug tussen klanten en je bedrijf!

Als je denkt aan de meest succesvolle bedrijven, wat hebben ze dan met elkaar gemeen? Juist, ze hebben allemaal een goede manier gevonden om hun verhaal te vertellen. Op een manier waarin mensen zich erin kunnen herkennen en dat emotie oproept. In dit artikel vertel ik je hoe je met de juiste branding de brug kunt slaan tussen je doelgroep en je eigen bedrijf.

📌 Dit  kun je verwachten 📌

✅ Wat is branding en waarom is het belangrijk?

✅ Hoe een goed verhaal bijdraagt aan je merkidentiteit

✅ De brug slaan tussen je doelgroep en je bedrijf

✅ Een gloednieuwe huisstijl of een beetje oppoetsen?

✅ Welke branding elementen heb ik nodig voor mijn bedrijf?

✅ Stylescape, styleguide, brandbook of playbook?

…en nog veel meer! 🚀

Wat is branding en waarom is het belangrijk?

Je branding is meer dan een logo, een huisstijl en de tone of voice. Het is het gevoel dat mensen krijgen wanneer ze aan je bedrijf denken. Je merk zit in het hoofd en in het hart van mensen. Het is de reputatie die je hebt opgebouwd. Je merk is de verbinding tussen je bedrijf en potentiële klanten. En het mooie is, dat je zelf invloed hebt op je uitstraling! Het is jouw kans om een verhaal te vertellen dat resoneert met je doelgroep. Een verhaal dat aankomt en waar mensen achter staan. Zo zorg je voor echte verbinding!

branding & design

Ready for take off: Een goed verhaal laat je merk vliegen.

Als je denkt aan jouw favoriete merken, denk je dan alleen aan hun producten? Of denk je ook aan hun achterliggende verhaal? Het juiste verhaal verandert een merk van een simpel logo in een merk met betekenis. Een brand identity met een eigen karakter en waarden. Een sterk verhaal wekt emoties op en dat is goed voor je portemonnee (geen garanties;-)). Mensen kopen vaak op basis van emotie en rechtvaardigen deze keuze later met logica. Door storytelling in je branding te integreren, zorg je voor een diepere connectie tussen jouw merk en je doelgroep. Benieuwd waar je moet beginnen? Lees dan nog even verder.

De brug slaan tussen je doelgroep en je bedrijf.

Het is de droom van iedere ondernemer, klanten die vanzelf naar je toe komen en staan te springen om jouw product aan te schaffen. Toch is dat niet altijd vanzelfsprekend. Hoe je er dan toch voor zorgt dat potentiële klanten enthousiast worden van je verhaal? Door ze te boeien natuurlijk! Klanten willen weten wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. Vragen die je kunnen helpen om je eigen unieke verhaal te vertellen zijn:

  • Waarom doe je wat je doet” (Het is misschien wel de meest essentiële vraag: De “waarom” vraag, kun je zien als de ziel van jouw bedrijf. Het is de reden waarom je doet wat je doet, jouw drijfveer en extra motivatie als het tegenzit. Dit gaat dieper dan de grootste of beste worden, of veel geld verdienen. De “waarom” vraag is de bestaansreden van je bedrijf. In dit filmpje Simon Sinek – Golden Circle legt Simon Sinek je uit waarom alles begint met de waarom vraag en helpt hij je om deze vraag zelf te beantwoorden).

  • Wat zijn je doelen” (Ennn nee ik bedoel niet 50 verkopen per maand, maar wat wil je bijdragen aan de wereld, waar krijgen jullie energie van, waar komen jullie je bed voor uit)?”

  • “Hoe ziet je ideale klant eruit, voor wie zou je willen werken?” 

  • “Wat hebben de mensen uit je doelgroep met elkaar gemeen?

  • “Welke behoeften hebben de mensen binnen je doelgroep?

  • “Welke angsten hebben ze en welke problemen los jij voor ze op?

Het antwoord op deze vragen helpt je bij het vormen van je eigen unieke verhaal, het opbouwen van een emotionele band met je doelgroep en geeft je bedrijf onderscheidend vermogen.

Een gloednieuwe merk identiteit of een beetje oppoetsen?

Of je je huisstijl gewoon iets wilt laten opfrissen of helemaal opnieuw moet beginnen, hangt natuurlijk af van een hoop verschillende factoren. Denk aan de leeftijd van je merk, de huidige marktpositie, en de boodschap die je wilt uitdragen. Een kleine opfrisbeurt kan al wonderen doen als je merk in de basis sterk staat, maar een beetje gedateerd aanvoelt. Aan de andere kant, als je merkidentiteit niet meer in lijn is met je bedrijfsdoelen of als je doelgroep teveel is veranderd, kan een complete rebranding noodzakelijk zijn. Kortom, de keuze tussen oppoetsen en helemaal vernieuwen is een strategische beslissing die goed overwogen moet worden. Vind je het leuk om daar eens over te sparren, mag je mij altijd een berichtje sturen of even bellen.

Een gloednieuwe merk identiteit of een beetje oppoetsen?

Of je je huisstijl gewoon iets wilt laten opfrissen of helemaal opnieuw moet beginnen, hangt natuurlijk af van een hoop verschillende factoren. Denk aan de leeftijd van je merk, de huidige marktpositie, en de boodschap die je wilt uitdragen. Een kleine opfrisbeurt kan al wonderen doen als je merk in de basis sterk staat, maar een beetje gedateerd aanvoelt. Aan de andere kant, als je merkidentiteit niet meer in lijn is met je bedrijfsdoelen of als je doelgroep teveel is veranderd, kan een complete rebranding noodzakelijk zijn. Kortom, de keuze tussen oppoetsen en helemaal vernieuwen is een strategische beslissing die goed overwogen moet worden. Vind je het leuk om daar eens over te sparren, mag je mij altijd een berichtje sturen of even bellen.

Welke branding elementen heb ik nodig voor mijn business?

Naast het logo, de kleuren en het lettertype zijn er natuurlijk nog een hoop andere dingen die zorgen voor de ultieme merkbeleving. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een aantal essentiële zaken zoals: Hoe communiceren wij met onze klanten?, Wat is echt belangrijk?, Wat willen we van ons bedrijf laten zien?, Hoe spreken we de klanten aan?, Waar bereiken wij onze klanten?. Als je dat hebt gedaan kun je eindelijk echt aan de slag! Grote vraag is dan, welke branding elementen heb ik nodig? Hier zijn een aantal ideeën:

Visuele elementen.

  • Lettertype

  • Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)

  • Kleur en grootte van kopteksten

  • Stijl van bulletpoints

  • Beeldafmetingen

  • Kaders

  • Opmaak van weblinks

  • Knoppen, banners en call to actions

  • Huisstijl-elementen

  • Afbeeldingen en foto’s

  • Video

Tekstuele elementen.

  • Tone of voice

  • Wat doe je wel en wat juist niet?

  • Aanspreekvorm

  • Koppen

  • Spellingswijze

  • Zinslengte

  • Afkortingen

  • Vakjargon of normale mensentaal

  • Opbouw en structuur van artikelen

  • Locatie van weblinks

  • Actief versus passief taalgebruik

  • Gebruik van symbolen

  • Taalgebruik op socials

Een styleguide of een brandbook?

Je hebt de termen vast al wel eens voorbij horen komen. Toch kent lang niet iedereen het verschil. Op zich niet erg, maar het is natuurlijk wel fijn dat je vooraf weet waar je aan toe bent. Daarom even een kort antwoord op de vraag: Heb ik een styleguide of brandbook nodig?

Eigenlijk doet de naam het al vermoeden. Een styleguide geeft je voornamelijk informatie over hoe de branding mag worden toegepast. Denk aan het gebruik van het logo, de huisstijl kleuren, lettertypes en andere huisstijlelementen. Een brandbook of brandmanual daarentegen bevat eigenlijk alle informatie over je merk. Daarbij kun je denken aan: De kernwaarden van het bedrijf, de tone of voice, de do’s en don’ts, taalgebruik en communicatie en nog veel meer.

Een brandbook wordt daarom veelal gebruikt door grotere organisaties en bedrijven die samenwerken met veel verschillende partijen. Zo houden ze, ondanks de grootte van de organisatie, toch grip op hun merkidentiteit.

Zooooo dat was hem weer voor deze week. Heb je nou het hele artikel gelezen? Dan ben je mijn held ;-). Zie ik je over twee weken weer? Ciao. Martien.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.