Als je denkt aan de meest succesvolle bedrijven, wat hebben ze dan met elkaar gemeen? Juist, ze hebben allemaal een goede manier gevonden om hun verhaal te vertellen. Op een manier waarin mensen zich erin kunnen herkennen en dat emotie oproept. In dit artikel vertel ik je hoe je met de juiste branding de brug kunt slaan tussen je doelgroep en je eigen bedrijf.
📌 Dit kun je verwachten 📌
✅ Wat is branding en waarom is het belangrijk?
✅ Hoe een goed verhaal bijdraagt aan je merkidentiteit
✅ De brug slaan tussen je doelgroep en je bedrijf
✅ Een gloednieuwe huisstijl of een beetje oppoetsen?
✅ Welke branding elementen heb ik nodig voor mijn bedrijf?
✅ Stylescape, styleguide, brandbook of playbook?
…en nog veel meer! 🚀
Wat is branding en waarom is het belangrijk?
Je branding is meer dan een logo, een huisstijl en de tone of voice. Het is het gevoel dat mensen krijgen wanneer ze aan je bedrijf denken. Je merk zit in het hoofd en in het hart van mensen. Het is de reputatie die je hebt opgebouwd. Je merk is de verbinding tussen je bedrijf en potentiële klanten. En het mooie is, dat je zelf invloed hebt op je uitstraling! Het is jouw kans om een verhaal te vertellen dat resoneert met je doelgroep. Een verhaal dat aankomt en waar mensen achter staan. Zo zorg je voor echte verbinding!
Ready for take off: Een goed verhaal laat je merk vliegen.
Als je denkt aan jouw favoriete merken, denk je dan alleen aan hun producten? Of denk je ook aan hun achterliggende verhaal? Het juiste verhaal verandert een merk van een simpel logo in een merk met betekenis. Een brand identity met een eigen karakter en waarden. Een sterk verhaal wekt emoties op en dat is goed voor je portemonnee (geen garanties;-)). Mensen kopen vaak op basis van emotie en rechtvaardigen deze keuze later met logica. Door storytelling in je branding te integreren, zorg je voor een diepere connectie tussen jouw merk en je doelgroep. Benieuwd waar je moet beginnen? Lees dan nog even verder.
De brug slaan tussen je doelgroep en je bedrijf.
Het is de droom van iedere ondernemer, klanten die vanzelf naar je toe komen en staan te springen om jouw product aan te schaffen. Toch is dat niet altijd vanzelfsprekend. Hoe je er dan toch voor zorgt dat potentiële klanten enthousiast worden van je verhaal? Door ze te boeien natuurlijk! Klanten willen weten wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. Vragen die je kunnen helpen om je eigen unieke verhaal te vertellen zijn:
-
“Waarom doe je wat je doet” (Het is misschien wel de meest essentiële vraag: De “waarom” vraag, kun je zien als de ziel van jouw bedrijf. Het is de reden waarom je doet wat je doet, jouw drijfveer en extra motivatie als het tegenzit. Dit gaat dieper dan de grootste of beste worden, of veel geld verdienen. De “waarom” vraag is de bestaansreden van je bedrijf. In dit filmpje Simon Sinek – Golden Circle legt Simon Sinek je uit waarom alles begint met de waarom vraag en helpt hij je om deze vraag zelf te beantwoorden).
-
“Wat zijn je doelen” (Ennn nee ik bedoel niet 50 verkopen per maand, maar wat wil je bijdragen aan de wereld, waar krijgen jullie energie van, waar komen jullie je bed voor uit)?”
-
“Hoe ziet je ideale klant eruit, voor wie zou je willen werken?”
-
“Wat hebben de mensen uit je doelgroep met elkaar gemeen?
-
“Welke behoeften hebben de mensen binnen je doelgroep?
-
“Welke angsten hebben ze en welke problemen los jij voor ze op?
Het antwoord op deze vragen helpt je bij het vormen van je eigen unieke verhaal, het opbouwen van een emotionele band met je doelgroep en geeft je bedrijf onderscheidend vermogen.
Een gloednieuwe merk identiteit of een beetje oppoetsen?
Of je je huisstijl gewoon iets wilt laten opfrissen of helemaal opnieuw moet beginnen, hangt natuurlijk af van een hoop verschillende factoren. Denk aan de leeftijd van je merk, de huidige marktpositie, en de boodschap die je wilt uitdragen. Een kleine opfrisbeurt kan al wonderen doen als je merk in de basis sterk staat, maar een beetje gedateerd aanvoelt. Aan de andere kant, als je merkidentiteit niet meer in lijn is met je bedrijfsdoelen of als je doelgroep teveel is veranderd, kan een complete rebranding noodzakelijk zijn. Kortom, de keuze tussen oppoetsen en helemaal vernieuwen is een strategische beslissing die goed overwogen moet worden. Vind je het leuk om daar eens over te sparren, mag je mij altijd een berichtje sturen of even bellen.
Een gloednieuwe merk identiteit of een beetje oppoetsen?
Of je je huisstijl gewoon iets wilt laten opfrissen of helemaal opnieuw moet beginnen, hangt natuurlijk af van een hoop verschillende factoren. Denk aan de leeftijd van je merk, de huidige marktpositie, en de boodschap die je wilt uitdragen. Een kleine opfrisbeurt kan al wonderen doen als je merk in de basis sterk staat, maar een beetje gedateerd aanvoelt. Aan de andere kant, als je merkidentiteit niet meer in lijn is met je bedrijfsdoelen of als je doelgroep teveel is veranderd, kan een complete rebranding noodzakelijk zijn. Kortom, de keuze tussen oppoetsen en helemaal vernieuwen is een strategische beslissing die goed overwogen moet worden. Vind je het leuk om daar eens over te sparren, mag je mij altijd een berichtje sturen of even bellen.
Welke branding elementen heb ik nodig voor mijn business?
Naast het logo, de kleuren en het lettertype zijn er natuurlijk nog een hoop andere dingen die zorgen voor de ultieme merkbeleving. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een aantal essentiële zaken zoals: Hoe communiceren wij met onze klanten?, Wat is echt belangrijk?, Wat willen we van ons bedrijf laten zien?, Hoe spreken we de klanten aan?, Waar bereiken wij onze klanten?. Als je dat hebt gedaan kun je eindelijk echt aan de slag! Grote vraag is dan, welke branding elementen heb ik nodig? Hier zijn een aantal ideeën:
Visuele elementen.
-
Lettertype
-
Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
-
Kleur en grootte van kopteksten
-
Stijl van bulletpoints
-
Beeldafmetingen
-
Kaders
-
Opmaak van weblinks
-
Knoppen, banners en call to actions
-
Huisstijl-elementen
-
Afbeeldingen en foto’s
-
Video
Tekstuele elementen.
-
Tone of voice
-
Wat doe je wel en wat juist niet?
-
Aanspreekvorm
-
Koppen
-
Spellingswijze
-
Zinslengte
-
Afkortingen
-
Vakjargon of normale mensentaal
-
Opbouw en structuur van artikelen
-
Locatie van weblinks
-
Actief versus passief taalgebruik
-
Gebruik van symbolen
-
Taalgebruik op socials
Een styleguide of een brandbook?
Je hebt de termen vast al wel eens voorbij horen komen. Toch kent lang niet iedereen het verschil. Op zich niet erg, maar het is natuurlijk wel fijn dat je vooraf weet waar je aan toe bent. Daarom even een kort antwoord op de vraag: Heb ik een styleguide of brandbook nodig?
Eigenlijk doet de naam het al vermoeden. Een styleguide geeft je voornamelijk informatie over hoe de branding mag worden toegepast. Denk aan het gebruik van het logo, de huisstijl kleuren, lettertypes en andere huisstijlelementen. Een brandbook of brandmanual daarentegen bevat eigenlijk alle informatie over je merk. Daarbij kun je denken aan: De kernwaarden van het bedrijf, de tone of voice, de do’s en don’ts, taalgebruik en communicatie en nog veel meer.
Een brandbook wordt daarom veelal gebruikt door grotere organisaties en bedrijven die samenwerken met veel verschillende partijen. Zo houden ze, ondanks de grootte van de organisatie, toch grip op hun merkidentiteit.
Zooooo dat was hem weer voor deze week. Heb je nou het hele artikel gelezen? Dan ben je mijn held ;-). Zie ik je over twee weken weer? Ciao. Martien.