Branding & Design: Een nieuwe huisstijl of gewoon een beetje opfrissen

Als je denkt aan de meest succesvolle bedrijven, wat hebben ze dan met elkaar gemeen? Juist, ze hebben allemaal een goede manier gevonden om hun verhaal te vertellen. Een verhaal dat aanspreekt en emotie oproept bij de juiste doelgroep. Een verhaal waarin mensen zich kunnen herkennen, maar hoe doen ze dat toch? Door de ideale combinatie van kleur, huisstijlelementen, afbeeldingen, lettertypes en teksten natuurlijk! Hoewel veel ondernemers precies weten dat de uitstraling van het bedrijf meer is dan een logo en een huisstijl wordt hier toch vaak (te) weinig aandacht aan besteed. Logisch als je druk bent, maar natuurlijk ook zonde. Een hoop kansen blijven zo onbenut. 

Influencerzoekmachine.nl - Webshop laten makenInfluencerzoekmachine.nl - Branding & designInfluencerzoekmachine.nl - Website laten maken

Impact maken met de juiste branding.

Als bedrijf wil je impact maken. Precies daarom wil je graag een blijvende indruk achterlaten. Je wilt tenslotte dat je klanten precies weten wat je doet, waar je voor staat en dat ook voor langere tijd onthouden. Met een goede branding vertel je je verhaal, prikkel je je doelgroep, roep je emotie op en verhoog je de betrokkenheid van consumenten bij je bedrijf. Door je merkwaarden te vertalen naar een sprekend design, weten klanten direct wat ze van jou en je bedrijf kunnen verwachten. Zo zorg je ervoor dat je de klanten aantrekt die bij jou en je bedrijf passen en die vaak bereid zijn net iets meer te betalen voor je service of product. Je zorgt daarnaast ook voor een stuk herkenbaarheid, waardoor je “on top of mind” blijft tot het moment dat ze je nodig hebben. 

Fotostudio 22 - Branding & designFotostudio 22 - Branding & designFotostudio 22 - Branding & design

Een gloednieuwe huisstijl of een beetje oppoetsen?

Of je je huisstijl gewoon iets wil laten opfrissen of helemaal opnieuw wil beginnen, maakt niet uit. Het uitgangspunt blijft hetzelfde. Een goede branding begint namelijk bij de essentie van je bedrijf en je doelgroep. Het proces is voor beide opties dus in principe hetzelfde en start altijd met het stellen van moeilijke vragen, zoals: “Waarom doen jullie wat je doen”, “Wat zijn je doelen”, “Hoe ziet je ideale klant eruit” en “Waarom zouden klanten bij jou moeten kopen”? Weet je het antwoord op deze vragen, dan kunnen jij of je ontwerper eindelijk aan de slag met het creatieve gedeelte. Op basis van de antwoorden kom je er snel genoeg achter of het opfrissen van je huisstijl voldoende is of dat je beter opnieuw kunt beginnen. 

Brand New Coffee - Webshop laten maken Brand New Coffee - Website laten maken Brand New Coffee - Website laten maken

Welke branding elementen heb ik nodig?

Naast het logo, de kleuren en het lettertype zijn er natuurlijk nog een hoop andere dingen die zorgen voor de ultieme merkbeleving. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een aantal essentiële zaken zoals: Hoe communiceren wij met onze klanten?, Wat is echt belangrijk?, Wat willen we van ons bedrijf laten zien?, Hoe spreken we de klanten aan? Als je dat hebt gedaan kun je eindelijk echt aan de slag! Grote vraag is dan, welke branding elementen heb ik nodig? Hier zijn een aantal ideeën:

Pittig Bakkie Online Marketing Nijmegen

Visuele elementen.

  • Lettertype
  • Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
  • Kleur en grootte van kopteksten
  • Stijl van bulletpoints 
  • Beeldafmetingen
  • Kaders
  • Opmaak van weblinks
  • Knoppen, banners en call to actions
  • Huisstijl-elementen
  • Afbeeldingen en foto’s
  • Video

Tekstuele elementen.

  • Tone of voice
  • Wat doe je wel en wat juist niet?
  • Aanspreekvorm
  • Koppen
  • Spellingswijze
  • Zinslengte
  • Afkortingen
  • Vakjargon of normale mensentaal
  • Opbouw en structuur van artikelen
  • Locatie van weblinks
  • Actief versus passief taalgebruik
  • Gebruik van symbolen
  • Taalgebruik op socials

Pittig Bakkie Online Marketing NijmegenFIELD - Branding & design FIELD - Website laten maken

Branding & Design bij Pittig Bakkie

Hulp nodig bij het ontwikkelen van je huisstijl of het maken van een logo, styleguide of brandbook? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij maken namelijk graag mooie dingen en weten dankzij onze ervaring precies wat er nodig is om online te stralen. Onze e-commerce experts en creatieve marketing gekkies helpen jou bij het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.