Als je denkt aan de meest succesvolle bedrijven, wat hebben ze dan met elkaar gemeen? Juist, ze hebben allemaal een goede manier gevonden om hun verhaal te vertellen. Een verhaal dat aanspreekt en emotie oproept bij de juiste doelgroep. Een verhaal waarin mensen zich kunnen herkennen, maar hoe doen ze dat toch? Door de ideale combinatie van kleur, huisstijlelementen, afbeeldingen, lettertypes en teksten natuurlijk! Hoewel veel ondernemers precies weten dat de uitstraling van het bedrijf meer is dan een logo en een huisstijl wordt hier toch vaak (te) weinig aandacht aan besteed. Logisch als je druk bent, maar natuurlijk ook zonde. Een hoop kansen blijven zo onbenut.
Impact maken met de juiste branding.
Als bedrijf wil je impact maken. Precies daarom wil je graag een blijvende indruk achterlaten. Je wilt tenslotte dat je klanten precies weten wat je doet, waar je voor staat en dat ook voor langere tijd onthouden. Met een goede branding vertel je je verhaal, prikkel je je doelgroep, roep je emotie op en verhoog je de betrokkenheid van consumenten bij je bedrijf. Door je merkwaarden te vertalen naar een sprekend design, weten klanten direct wat ze van jou en je bedrijf kunnen verwachten. Zo zorg je ervoor dat je de klanten aantrekt die bij jou en je bedrijf passen en die vaak bereid zijn net iets meer te betalen voor je service of product. Je zorgt daarnaast ook voor een stuk herkenbaarheid, waardoor je “on top of mind” blijft tot het moment dat ze je nodig hebben.
Een gloednieuwe huisstijl of een beetje oppoetsen?
Of je je huisstijl gewoon iets wil laten opfrissen of helemaal opnieuw wil beginnen, maakt niet uit. Het uitgangspunt blijft hetzelfde. Een goede branding begint namelijk bij de essentie van je bedrijf en je doelgroep. Het proces is voor beide opties dus in principe hetzelfde en start altijd met het stellen van moeilijke vragen, zoals: “Waarom doen jullie wat je doen”, “Wat zijn je doelen”, “Hoe ziet je ideale klant eruit” en “Waarom zouden klanten bij jou moeten kopen”? Weet je het antwoord op deze vragen, dan kunnen jij of je ontwerper eindelijk aan de slag met het creatieve gedeelte. Op basis van de antwoorden kom je er snel genoeg achter of het opfrissen van je huisstijl voldoende is of dat je beter opnieuw kunt beginnen.
Welke branding elementen heb ik nodig?
Naast het logo, de kleuren en het lettertype zijn er natuurlijk nog een hoop andere dingen die zorgen voor de ultieme merkbeleving. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een aantal essentiële zaken zoals: Hoe communiceren wij met onze klanten?, Wat is echt belangrijk?, Wat willen we van ons bedrijf laten zien?, Hoe spreken we de klanten aan? Als je dat hebt gedaan kun je eindelijk echt aan de slag! Grote vraag is dan, welke branding elementen heb ik nodig? Hier zijn een aantal ideeën:
Visuele elementen.
- Lettertype
- Fontstylen (Normaal, cursief, vet, regelafstand)
- Kleur en grootte van kopteksten
- Stijl van bulletpoints
- Beeldafmetingen
- Kaders
- Opmaak van weblinks
- Knoppen, banners en call to actions
- Huisstijl-elementen
- Afbeeldingen en foto’s
- Video
Tekstuele elementen.
- Tone of voice
- Wat doe je wel en wat juist niet?
- Aanspreekvorm
- Koppen
- Spellingswijze
- Zinslengte
- Afkortingen
- Vakjargon of normale mensentaal
- Opbouw en structuur van artikelen
- Locatie van weblinks
- Actief versus passief taalgebruik
- Gebruik van symbolen
- Taalgebruik op socials
Branding & Design bij Pittig Bakkie
Hulp nodig bij het ontwikkelen van je huisstijl of het maken van een logo, styleguide of brandbook? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij maken namelijk graag mooie dingen en weten dankzij onze ervaring precies wat er nodig is om online te stralen. Onze e-commerce experts en creatieve marketing gekkies helpen jou bij het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf!