Voordat je begint met adverteren wil je de kans op succes natuurlijk zo groot mogelijk maken. Adverteren kost namelijk vaak best wat geld en daarom ben je op zoek naar zekerheid, dat begrijpen wij maar al te goed. Precies om die reden hebben we een advertentie checklist gemaakt om jouw product, dienst of campagne even goed tegen het licht te houden. Doet jouw advertentie campagne wat je ervan verwacht? Laten we het uitzoeken.
1. Kun je jouw concept in één zin omschrijven?
Als je jouw concept niet in één of twee zinnen kunt uitleggen, is het lastig om succesvolle advertentie campagnes op te zetten. Potentiële klanten beslissen namelijk in enkele seconden of ze een advertentie de moeite waard vinden of niet. Je concept moet dus in een paar zinnen duidelijk zijn.
2. Wie is je doelgroep?
Via welk platform je ook adverteert, je hebt vooraf een duidelijke doelgroep nodig. Op deze manier zorg je ervoor dat alleen potentiële klanten je berichten te zien krijgen en je geen onnodig budget verspilt.
3. Welke boodschap wil je uitdragen?
De boodschap die je wil uitdragen moet aansluiten bij je doelgroep. Vraag jezelf dus af, welke boodschap wil ik uitdragen en waarom zit mijn doelgroep hierop te wachten. Lever je echt wat de doelgroep wil, of moet je wellicht nog wat aan je aanbod schaven.
4. Wat zijn jouw usp’s ten opzichte van de concurrentie?
Tegenwoordig is er op vrijwel alle vlakken een hoop concurrentie, daarom is het belangrijk om de meerwaarde van je dienst of product zo snel mogelijk duidelijk te maken. Laat dus zien waarom klanten naar jou toe zouden moeten komen in plaats van naar de concurrentie.
5. Stralen je advertenties de juiste boodschap uit?
Als je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, kun je je advertenties gaan vormgeven. Wanneer je dit hebt gedaan is het belangrijk om te checken of de advertentie overeenkomt met de antwoorden op bovenstaande vragen en of het voor de (potentiële) klanten direct duidelijk is wat ze van je kunnen verwachten.
6. Sluit je landingspagina aan bij je advertenties en de doelgroep?
Een succesvolle advertentie levert je altijd iets op. Vaak betekent dit meer verkopen van een online programma of producten in een webshop. Of je advertentie succesvol is hangt dus ook samen met de pagina of de website waar bezoekers terecht komen, nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Als deze niet aansluit bij de advertentie, niet genoeg informatie bevat of juist teveel afleiding, bestaat de kans dat bezoekers zonder aankoop weer vertrekken. Denk dus ook goed na over de landingspagina’s.
BONUS: Leer van je concurrenten en je fouten
Natuurlijk bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, maar je kunt wel een hoop leren van eerdere advertentie campagnes. Blijf dus continu optimaliseren en leer van je fouten. Schrijf deze op en neem ze mee. Het kan ook geen kwaad om te kijken hoe andere bedrijven advertenties inzetten om succesvol te zijn.
Ben je klaar voor een succesvolle advertentie campagne?
Als je alle vragen kunt beantwoorden, dan ben je wat ons betreft klaar voor de campagne! Als je hulp nodig hebt met het begrijpen van je doelgroep, deze te bereiken, je creatieve ideeën om te zetten naar advertenties en een hoe je een solide marketing campagne opzet, let us know!
[gravityform id=”2″ title=”false” description=”true”]