Conversie optimalisatie: hoe gaat het in zijn werk?

Conversie optimalisatie is het verhogen van het aantal bezoekers dat omgezet wordt naar een klant of lead. Simpelweg gezegd, alle acties op je website die voor nieuwe klanten of verkopen zorgen! Met conversie optimalisatie wil je realiseren dat bezoekers sneller, beter en gemakkelijker overgaan tot de actie die jij ze graag ziet doen. Onze marketing experts hebben daarom wat handige tips voor je verzameld om je op weg te helpen!

wat is conversie optimalisatie nou precies?

Conversie optimalisatie komt van het Engelse woord conversion rate optimization, kortweg CRO. Door middel van conversie optimalisatie wil je ervoor zorgen dat de mensen die je website bezoeken, sneller overgaan tot het uitvoeren van een bepaalde actie. Deze acties noemen we conversies. Voorbeelden van conversies zijn het aanmelden voor de nieuwsbrief, het afrekenen van het winkelmandje of het doorklikken naar een andere pagina op je website. Het optimaliseren van deze conversies is een constant proces van onderzoeken, analyseren, testen en optimaliseren.

Conversie optimalisatie: hoe gaat het in zijn werk?

Conversies zijn dus eigenlijk doelen die je voor je bezoekers stelt om te behalen. Bij deze doelen zitten vaak knelpunten die de conversie van je website tegenhouden. Je wilt deze knelpunten dus ook onderzoeken en analyseren, om ze vervolgens te kunnen elimineren of optimaliseren.

welke vragen stel je aan jezelf bij conversie optimalisatie?

Voordat je kunt nadenken hoe je de conversie kunt verhogen, moet je eerst te weten komen wat je bezoekers willen als ze op je website terecht komen. Het is natuurlijk goed dat je de aandacht hebt getrokken, de bezoeker zit immers niet voor niets op je website, maar je wilt die aandacht kunnen omzetten in leads of klanten. Het moeilijkste is dan ook om die bezoekers op je website te houden. De gemiddelde bezoeker klikt namelijk na 3 seconden al weg van je pagina wanneer die niet kan vinden wat die zoekt! Daarom is het dus erg belangrijk de juiste informatie op je website te hebben staan. Hiervoor kun je vragen stellen als:

  • Is alles vernoemd wat er vernoemd moet worden op de pagina?
  • Is er duidelijk welke actie er van de bezoeker verlangen wordt op de pagina?
  • Zijn de belangrijkste punten snel en goed te vinden, of in ieder geval sneller dan de minder belangrijke punten?
  • Staat er onnodige informatie op de pagina?

 

Conversie optimalisatie: hoe gaat het in zijn werk?

Door deze vragen te stellen aan jezelf kun je gemakkelijk op een rijtje zetten welke knelpunten verbeterd of geëlimineerd moeten worden.

Hoe nu verder met conversie optimalisatie?

Wanneer je de knelpunten hebt gevonden die de website optimalisatie tegenhouden, moet je hiermee natuurlijk aan de slag gaan. Het doel is uiteindelijk om zoveel mogelijk bezoekers over te laten gaan tot actie. Om te vinden hoe je deze knelpunten het beste kunt aanpassen bestaan er enkele tests die je kunt uitvoeren. Deze tests zijn er voor bedoeld om te achterhalen wat jouw bezoekers het snelste aanspoort tot het uitvoeren van acties, waarmee jij het aantal website conversies snel kunt verhogen.

2. A/B testing

Bij A/B testing ga je als het ware twee mogelijkheden tegen elkaar testen en onderzoeken welke het beste werkt. Bij groep A verzin je een variant die je voor een bepaalde periode online zet, bij groep B doe je hetzelfde met een andere variant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurverschillen, tekst groottes, afbeeldingen, etc. Na de periode zet je de twee varianten naast elkaar en concludeer je welke van de twee het beste converteert, die je vervolgens op je website gaat gebruiken. Een handige tool voor het A/B testen is optimizely.

2. Eyetracking

Eyetracking is een vorm van schermanalyse door middel van een heatmap die je kunt gebruiken voor het verhogen van conversie. Dit gebeurt via speciale hardware die door middel van infraroodlicht de bewegingen van je oog opneemt en bijhoudt waar jij als bezoeker het eerste naar kijkt of wat je het snelste opvalt op een bepaalde website. Hiermee is dus heel goed te zien welke elementen het beste en snelste de aandacht van de bezoeker trekken. Hierdoor weet je welke acties het snelste leiden tot conversies, en welke niet. Via de tool hotjar is het heel erg simpel om de eyetracking van je bezoekers weer te geven.

3. Mousetracking

Mousetracking zegt het eigenlijk al, het houdt de bewegingen van je muis over een website bij en laat dit, net als bij eyetracking, zien door middel van een heatmap. Je kan hierbij bijvoorbeeld alle klik activiteiten bekijken, waar het vaakst naar toe wordt bewogen of hoe er door de hele site genavigeerd wordt. Door moustracking wordt het voor de online marketing van je bedrijf een stuk makkelijker om in te spelen op je bezoekers. Ook voor mousetracking kan je het beste de tool hotjar gebruiken.

conversie-verhogen        wat-is-conversie

Andere testvormen zijn ook:

  • Google Analytics
  • Enquêtes
  • Landingspagina’s

Conversie optimalisatie is een niet stoppend proces van het aanpassen en optimaliseren van je website. Het doel is om zoveel mogelijk conversie te kunnen creëeren om zo van meer bezoekers klanten of leads te kunnen maken. Omdat dit een doorlopend proces is kan het nog wel eens heel veel tijd in beslag nemen. Daarom kan het slim zijn om een optimalisatie expert in te schakelen. Wij als online marketing bureau zijn dagelijks bezig met manieren zoeken om jouw website te verbeteren!

Conversie optimalisatie: hoe gaat het in zijn werk?

Heb je zelf hulp nodig bij het conversie optimaliseren van jouw website? Neem dan gewoon even contact met ons op. Vinden we leuk!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.