Conversie optimalisatie is het verhogen van het aantal bezoekers dat omgezet wordt naar een klant of lead. Simpelweg gezegd, alle acties op je website die voor nieuwe klanten of verkopen zorgen! Met conversie optimalisatie wil je realiseren dat bezoekers sneller, beter en gemakkelijker overgaan tot de actie die jij ze graag ziet doen. Onze marketing experts hebben daarom wat handige tips voor je verzameld om je op weg te helpen!
wat is conversie optimalisatie nou precies?
Conversie optimalisatie komt van het Engelse woord conversion rate optimization, kortweg CRO. Door middel van conversie optimalisatie wil je ervoor zorgen dat de mensen die je website bezoeken, sneller overgaan tot het uitvoeren van een bepaalde actie. Deze acties noemen we conversies. Voorbeelden van conversies zijn het aanmelden voor de nieuwsbrief, het afrekenen van het winkelmandje of het doorklikken naar een andere pagina op je website. Het optimaliseren van deze conversies is een constant proces van onderzoeken, analyseren, testen en optimaliseren.
Conversies zijn dus eigenlijk doelen die je voor je bezoekers stelt om te behalen. Bij deze doelen zitten vaak knelpunten die de conversie van je website tegenhouden. Je wilt deze knelpunten dus ook onderzoeken en analyseren, om ze vervolgens te kunnen elimineren of optimaliseren.
welke vragen stel je aan jezelf bij conversie optimalisatie?
Voordat je kunt nadenken hoe je de conversie kunt verhogen, moet je eerst te weten komen wat je bezoekers willen als ze op je website terecht komen. Het is natuurlijk goed dat je de aandacht hebt getrokken, de bezoeker zit immers niet voor niets op je website, maar je wilt die aandacht kunnen omzetten in leads of klanten. Het moeilijkste is dan ook om die bezoekers op je website te houden. De gemiddelde bezoeker klikt namelijk na 3 seconden al weg van je pagina wanneer die niet kan vinden wat die zoekt! Daarom is het dus erg belangrijk de juiste informatie op je website te hebben staan. Hiervoor kun je vragen stellen als:
- Is alles vernoemd wat er vernoemd moet worden op de pagina?
- Is er duidelijk welke actie er van de bezoeker verlangen wordt op de pagina?
- Zijn de belangrijkste punten snel en goed te vinden, of in ieder geval sneller dan de minder belangrijke punten?
- Staat er onnodige informatie op de pagina?
Door deze vragen te stellen aan jezelf kun je gemakkelijk op een rijtje zetten welke knelpunten verbeterd of geëlimineerd moeten worden.
Hoe nu verder met conversie optimalisatie?
Wanneer je de knelpunten hebt gevonden die de website optimalisatie tegenhouden, moet je hiermee natuurlijk aan de slag gaan. Het doel is uiteindelijk om zoveel mogelijk bezoekers over te laten gaan tot actie. Om te vinden hoe je deze knelpunten het beste kunt aanpassen bestaan er enkele tests die je kunt uitvoeren. Deze tests zijn er voor bedoeld om te achterhalen wat jouw bezoekers het snelste aanspoort tot het uitvoeren van acties, waarmee jij het aantal website conversies snel kunt verhogen.
2. A/B testing
Bij A/B testing ga je als het ware twee mogelijkheden tegen elkaar testen en onderzoeken welke het beste werkt. Bij groep A verzin je een variant die je voor een bepaalde periode online zet, bij groep B doe je hetzelfde met een andere variant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurverschillen, tekst groottes, afbeeldingen, etc. Na de periode zet je de twee varianten naast elkaar en concludeer je welke van de twee het beste converteert, die je vervolgens op je website gaat gebruiken. Een handige tool voor het A/B testen is optimizely.
2. Eyetracking
Eyetracking is een vorm van schermanalyse door middel van een heatmap die je kunt gebruiken voor het verhogen van conversie. Dit gebeurt via speciale hardware die door middel van infraroodlicht de bewegingen van je oog opneemt en bijhoudt waar jij als bezoeker het eerste naar kijkt of wat je het snelste opvalt op een bepaalde website. Hiermee is dus heel goed te zien welke elementen het beste en snelste de aandacht van de bezoeker trekken. Hierdoor weet je welke acties het snelste leiden tot conversies, en welke niet. Via de tool hotjar is het heel erg simpel om de eyetracking van je bezoekers weer te geven.
3. Mousetracking
Mousetracking zegt het eigenlijk al, het houdt de bewegingen van je muis over een website bij en laat dit, net als bij eyetracking, zien door middel van een heatmap. Je kan hierbij bijvoorbeeld alle klik activiteiten bekijken, waar het vaakst naar toe wordt bewogen of hoe er door de hele site genavigeerd wordt. Door moustracking wordt het voor de online marketing van je bedrijf een stuk makkelijker om in te spelen op je bezoekers. Ook voor mousetracking kan je het beste de tool hotjar gebruiken.
Andere testvormen zijn ook:
- Google Analytics
- Enquêtes
- Landingspagina’s
Conversie optimalisatie is een niet stoppend proces van het aanpassen en optimaliseren van je website. Het doel is om zoveel mogelijk conversie te kunnen creëeren om zo van meer bezoekers klanten of leads te kunnen maken. Omdat dit een doorlopend proces is kan het nog wel eens heel veel tijd in beslag nemen. Daarom kan het slim zijn om een optimalisatie expert in te schakelen. Wij als online marketing bureau zijn dagelijks bezig met manieren zoeken om jouw website te verbeteren!
Heb je zelf hulp nodig bij het conversie optimaliseren van jouw website? Neem dan gewoon even contact met ons op. Vinden we leuk!