We houden tegenwoordig niet meer van gladde verkooppraatjes. Op dit moment draait alles daarom om storytelling, het vertellen van je eigen unieke en geloofwaardige verhaal. Het gaat erom dat je jouw doelgroep weet te prikkelen en laat zien waar je als bedrijf voor staat. Juist dat is belangrijk, dus waarom doet jouw bedrijf wat het doet?
Als reclamebureau zien we veel verschillende type ondernemers voorbij komen. En iedereen pakt de (online) marketing van zijn bedrijf op zijn eigen manier aan. Dat is maar goed ook, want wat voor het bedrijf van je buurman werkt, hoeft voor jou niet te werken. Toch komt een goed resultaat vaak op 3 punten neer, namelijk kwaliteit, authenticiteit en herhaling. Hoe dat zit leggen onze reclame tijgers en online marketing specialisten je hier graag uit.
Laat zien waar je voor staat
Voordat je begint met social media posts of adverteren is het belangrijk dat het duidelijk is waar je als bedrijf voor staat. Want als jij weet waar je voor staat, kun je dat ook aan je (potentiële) klanten laten zien. Daarom gaan we vandaag op zoek naar een antwoord op de vraag: “waarom doet je bedrijf wat het doet?”. Dit zal fungeren als jouw drijfveer en extra motivatie als het even tegenzit. Dit gaat dieper dan de grootste of beste worden, of veel geld verdienen. De “waarom” vraag is de bestaansreden van je bedrijf. In dit filmpje legt Simon Sinek je uit waarom alles begint met deze essentiële vraag.
Deze antwoorden creëren de basis van alle toekomstige reclame campagnes
Om je eigen unieke verhaal te kunnen vertellen, gaan we op zoek naar antwoorden op belangrijke vragen, zodat je deze antwoorden in jouw eigen marketingplan kunt verwerken. Zorg ervoor dat je de volgende vragen beantwoordt:
- Waarom ben je het bedrijf gestart?
- Hoe ben je op het idee gekomen?
- Wat wil je met het bedrijf bijdragen?
- Wat is er uniek aan je bedrijf?
- Waar krijg je (binnen het bedrijf) energie van?
- Waar staat het bedrijf nu en waar wil je heen?
- Wat vind je belangrijk binnen het bedrijf?
Schrijf nu je eigen verhaal!
Na het beantwoorden van deze essentiële vragen kan je hier een korte samenvatting van maken. Zo heb je altijd in een paar zinnen duidelijk, waar je als bedrijf voor staat en kun je dit ook eenvoudig uitleggen aan je (potentiële) klanten. Om je een beetje op weg te helpen hebben we hieronder onze eigen antwoorden verwerkt in een paar korte zinnen.
Dit is ons verhaal:
“Doen waar je goed in bent, passie voor hebt en energie van krijgt. Dat zijn volgens ons, de basis ingrediënten voor succes. Het draait voor ons allemaal om kwaliteit, betrokkenheid, eerlijk advies en natuurlijk een goed bakkie koffie”.
Zoals je wellicht is opgevallen, zeggen onze antwoorden niet direct wat over de werkzaamheden die wij uitvoeren, maar meer over de kernwaarden van ons bedrijf. Onze diensten zijn voortgekomen uit onze passie, waarmee we anderen willen helpen, ondersteunen en inspireren om te doen waar ze goed in zijn.
What’s next?
Huiswerk, het klinkt zo lekker ouderwets. Toch is het precies wat we willen dat je gaat doen. Het serieus beantwoorden van de bovenstaande vragen en het achterhalen van de “waarom” vraag, is namelijk de basis voor alle online marketing werkzaamheden van jouw bedrijf. Dus pak een sterke bak koffie en ga direct aan de slag! Bekijk de video van Simon Sinek, beantwoord te vragen en vat het samen in een beknopte “why”.
Hulp nodig?
Onze marketing tijgers en reclame gekkies helpen je graag op weg! Neem daarom gerust even contact met ons op, vraag een gratis quickscan aan of plan een strategiesessie.