Voel jij je thuis in de online marketingwereld, dan heb je vast wel eens eerder van de call to action (CTA) button gehoord. Door middel van een call to action button motiveer je jouw bezoekers tot het ondernemen van actie! 🙌 Deze knop zorgt voor meer interactie met jouw bezoekers en stijgende conversies. Wat hierbij super belangrijk is, is dat het een call to action is waar mensen graag op willen klikken. Meer weten over deze magische buttons? Lees dan snel verder!
De kracht van een call to action button
Een call to action button kan er op verschillende manieren uitzien. Het is een knop, een afbeelding of een icoon die direct in het oog van jouw bezoeker springt! De naam zegt het eigenlijk al: een call to action laat de bezoeker overgaan tot actie. Dit kan zijn het klikken op een link, het invullen van een contactformulier of bijvoorbeeld het downloaden van een gratis e-book. De knop is er in allerlei soorten, maten en kleuren. Wanneer je sterke call to actions op je website hebt, dan zal je hierdoor een stuk meer uit jouw website halen. Wohoo!
Leadgeneratie: van lead naar klant 💪
Call to action voorbeelden
Er zijn enorm veel verschillende call to action teksten te noemen die aanzetten tot actie. Hier kun je dus volop mee experimenteren! We hebben een aantal voorbeelden voor je onder elkaar gezet:
- Yes, ik wil meer weten
- Neem nu contact op
- Schrijf je nu in
- Download nu gratis
- Ontvang nu 25% korting
- Meld je gratis aan
- Maak een afspraak
- Profiteer nu van de actie
- Vertel mij meer
- Gratis proefperiode starten
- Direct aan de slag
Tips voor een sterke call to action
Een call to action button kan bijvoorbeeld op de homepage van je website worden geplaatst, maar ook op een specifieke landingspagina. Daarnaast kun je de button ook verwerken in een blog of onderaan een productpagina. Je kunt de call to action button natuurlijk helemaal naar eigen smaak vormgeven. Wel is het hierbij heel belangrijk dat je het doel en jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt. Er zijn veel handige tips om de perfecte call-to-action button te plaatsen op je website. Benieuwd welke dit zijn? Hier komen ze!
- Bedenk een korte en krachtige tekst. Het liefst een tekst van 2 tot 5 woorden. Zorg ervoor dat de tekst motiveert tot het aanzetten van actie;
- Gebruik een opvallende kleur voor jouw call to action button. Er is niet zoiets als de perfecte kleur, maar de kleuren oranje, groen en blauw zijn bijvoorbeeld lekker opvallend;
- Voeg witruimte toe rondom jouw button zodat deze extra opvalt;
- Check even of je CTA’s goed klikbaar zijn op ieder apparaat. Dus niet alleen op de laptop, maar ook op een mobiel en tablet;
- Richt de tekst in jouw CTA op jouw ideale klant, niet op een hele groep mensen. Zo voelt jouw bezoeker zich direct aangesproken;
- Plaats de CTA op een logische plek op jouw website of landingspagina;
- Beschrijf duidelijk wat jouw bezoeker ervoor terugkrijgt op het moment dat hij overgaat tot actie. Bijvoorbeeld: schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang 25% korting op jouw eerste bestelling;
- Tot slot is het heel belangrijk dat je gaat testen met verschillende knoppen. Probeer bijvoorbeeld eens verschillende kleuren, teksten en vormen uit!
De perfecte landingspagina maak je zo!
En dan nog iets…
Met alleen een goede call to action button kom je er niet. Zorg ervoor dat je op de pagina waarop jouw button staat ook op andere manieren de interesse van jouw bezoekers wekt. Schrijf bijvoorbeeld een pakkende tekst waarin je de voordelen voor de klant benoemt en plaats vervolgens op een logische plek op die pagina (zonder al te veel afleiding eromheen) jouw call to action button. Op deze manier kun je jouw bezoekers eenvoudig omzetten in klanten! 👌
Pittig Bakkie doen?
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Onze marketing gekkies van hét reclamebureau uit Nijmegen helpen jou graag! Kom gerust langs voor een pittig bakkie (laat je wel even weten hoe jij je bakkie drinkt?)