De kracht van een call to action button

Voel jij je thuis in de online marketingwereld, dan heb je vast wel eens eerder van de call to action (CTA) button gehoord. Door middel van een call to action button motiveer je jouw bezoekers tot het ondernemen van actie! 🙌 Deze knop zorgt voor meer interactie met jouw bezoekers en stijgende conversies. Wat hierbij super belangrijk is, is dat het een call to action is waar mensen graag op willen klikken. Meer weten over deze magische buttons? Lees dan snel verder!

call-to-action-knop

De kracht van een call to action button

Een call to action button kan er op verschillende manieren uitzien. Het is een knop, een afbeelding of een icoon die direct in het oog van jouw bezoeker springt! De naam zegt het eigenlijk al: een call to action laat de bezoeker overgaan tot actie. Dit kan zijn het klikken op een link, het invullen van een contactformulier of bijvoorbeeld het downloaden van een gratis e-book. De knop is er in allerlei soorten, maten en kleuren. Wanneer je sterke call to actions op je website hebt, dan zal je hierdoor een stuk meer uit jouw website halen. Wohoo!

Leadgeneratie: van lead naar klant 💪

Call to action voorbeelden

Er zijn enorm veel verschillende call to action teksten te noemen die aanzetten tot actie. Hier kun je dus volop mee experimenteren! We hebben een aantal voorbeelden voor je onder elkaar gezet:

  • Yes, ik wil meer weten
  • Neem nu contact op
  • Schrijf je nu in
  • Download nu gratis
  • Ontvang nu 25% korting
  • Meld je gratis aan
  • Maak een afspraak
  • Profiteer nu van de actie
  • Vertel mij meer
  • Gratis proefperiode starten
  • Direct aan de slag

cta-button

Tips voor een sterke call to action

Een call to action button kan bijvoorbeeld op de homepage van je website worden geplaatst, maar ook op een specifieke landingspagina. Daarnaast kun je de button ook verwerken in een blog of onderaan een productpagina. Je kunt de call to action button natuurlijk helemaal naar eigen smaak vormgeven. Wel is het hierbij heel belangrijk dat je het doel en jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt. Er zijn veel handige tips om de perfecte call-to-action button te plaatsen op je website. Benieuwd welke dit zijn? Hier komen ze!

  • Bedenk een korte en krachtige tekst. Het liefst een tekst van 2 tot 5 woorden. Zorg ervoor dat de tekst motiveert tot het aanzetten van actie;
  • Gebruik een opvallende kleur voor jouw call to action button. Er is niet zoiets als de perfecte kleur, maar de kleuren oranje, groen en blauw zijn bijvoorbeeld lekker opvallend;
  • Voeg witruimte toe rondom jouw button zodat deze extra opvalt;
  • Check even of je CTA’s goed klikbaar zijn op ieder apparaat. Dus niet alleen op de laptop, maar ook op een mobiel en tablet;
  • Richt de tekst in jouw CTA op jouw ideale klant, niet op een hele groep mensen. Zo voelt jouw bezoeker zich direct aangesproken;
  • Plaats de CTA op een logische plek op jouw website of landingspagina;
  • Beschrijf duidelijk wat jouw bezoeker ervoor terugkrijgt op het moment dat hij overgaat tot actie. Bijvoorbeeld: schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang 25% korting op jouw eerste bestelling;
  • Tot slot is het heel belangrijk dat je gaat testen met verschillende knoppen. Probeer bijvoorbeeld eens verschillende kleuren, teksten en vormen uit!

De perfecte landingspagina maak je zo!

En dan nog iets…

Met alleen een goede call to action button kom je er niet. Zorg ervoor dat je op de pagina waarop jouw button staat ook op andere manieren de interesse van jouw bezoekers wekt. Schrijf bijvoorbeeld een pakkende tekst waarin je de voordelen voor de klant benoemt en plaats vervolgens op een logische plek op die pagina (zonder al te veel afleiding eromheen) jouw call to action button. Op deze manier kun je jouw bezoekers eenvoudig omzetten in klanten! 👌

Pittig Bakkie doen?

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Onze marketing gekkies van hét reclamebureau uit Nijmegen helpen jou graag! Kom gerust langs voor een pittig bakkie (laat je wel even weten hoe jij je bakkie drinkt?)

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.