Je conversie verhogen en meer verkopen realiseren? Dit kan allemaal met een aparte landingspagina! Dat is een term die veel door online marketing bureau’s en reclame goeroes wordt gebruikt. Leren hoe een landingspagina werkt en hoe je die zelf kunt maken? Lees dan snel verder! 🤗
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een aparte pagina op je website waarop bezoekers binnenkomen. Op deze pagina wordt een bepaald aanbod gepromoot om conversies te realiseren en worden mensen overtuigd om tot actie over te gaan. Bezoekers komen op jouw landingspagina terecht doordat ze doorklikken vanuit bijvoorbeeld een advertentiecampagne of via zoektermen in Google. Jouw landingspagina heeft slechts één doel. Dit kan bijvoorbeeld om het verkopen van een product of dienst gaan en het aanvragen van een offerte, maar ook om inschrijvingen voor een webinar of het downloaden van een gratis e-book.
Hoe maak je de perfecte landingspagina?
Als je een sterke landingspagina wilt maken, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met verschillende elementen die de conversieratio (percentage bezoekers dat overgaat tot conversie) zullen verhogen. Benieuwd naar welke elementen dit zijn? Hier komen ze! 🥳
De eerste indruk!
Bezoekers willen vaak in één oogopslag zien of ze op de juiste pagina zitten. Ze bepalen dan ook in een paar seconden al of ze op de landingspagina willen blijven. Zet dus alle informatie in een logische volgorde, de top is hierbij het belangrijkste dus zet de belangrijkste informatie dan ook bovenaan. Begin hier met een pakkende introductie die de aandacht trekt van de lezer. Je wilt de bezoekers daarnaast zo min mogelijk afleiden van het uiteindelijke doel. Zet daarom ook geen linkjes naar bijvoorbeeld je social media kanalen op je landingspagina, dit kan de bezoeker juist wegsturen van de pagina zonder dat ze tot actie zijn overgegaan. Stap voor stap ga je de lezer steeds meer overtuigen om uiteindelijk over te gaan tot actie! 🙌🏼
Speel in op de ‘pain’ van de doelgroep
Het is belangrijk dat je op de landingspagina de pain (het probleem of obstakel waar de klant tegenaan loopt) benadrukt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: ‘Vind jij spreken in het openbaar ook zo enorm spannend?’ of ‘Wil je ook graag minder vlees eten, maar vind je het lastig om vegetarisch te koken?’ Wanneer de bezoeker zich in jouw verhaal herkent, zal hij of zij sneller overgaan tot actie. Benadruk daarnaast ook zeker de voordelen die de klant ervaart wanneer hij of zij overgaat tot actie.
Creëer schaarste
Wanneer je schaarste creëert en een bepaalde tijdsdruk ergens achter zet, geef je de klant het gevoel dat ze snel moeten beslissen omdat jouw product of dienst niet oneindig te verkrijgen is. Je kunt bijvoorbeeld zinnen gebruiken zoals: ‘Let op: er zijn nog maar een paar plekken beschikbaar!’ Of: ‘deze actie verloopt binnen 48 uur!’
Laat resultaten zien!
Veel klanten willen vaak eerst resultaten zien voordat ze vertrouwen hebben in jouw product of dienst. Het is daarom een gemiste kans als je nergens op je landingspagina resultaten laat zien of cijfers van wat jouw product of dienst de klant tot nu toe al heeft opgeleverd. Je geeft mensen hiermee het gevoel dat ze iets mislopen als ze niet tot actie overgaan. Je kunt bijvoorbeeld zinnen gebruiken als: ‘Al meer dan 1000 vrouwen hebben aangegeven enorm veel baat te hebben gehad bij ons product!’ of ‘Bedrijf X heeft al 200% meer omzet gedraaid door het gebruik van onze dienst!’
Genereer extra verkopen door middel van affiliate marketing!
Call to action knop (CTA)
De call to action knop is een onmisbaar element op jouw landingspagina. De knop moet iemand aanzetten tot het ondernemen van actie (zoals de naam al zegt). De knop moet natuurlijk wel opvallen, dus geef de knop een opvallende kleur en een prominente plek op jouw landingspagina. Een aantal voorbeelden van een call to action knop zijn: ‘neem nu contact op’, ‘meld je hier aan’ of ‘yes, dit wil ik!’
Een landingspagina maken
Je kunt ervoor kiezen om een landingspagina zelf te maken in de achterkant van je website, maar hier heb je wel de kennis voor nodig. Ben je hier zelf niet zo handig in, dan heb je hier ook handige tools voor. Een voorbeeld van zo’n landingspagina tool is AdPage. Hiermee creëer je in korte tijd een professionele en converterende landingspagina.
Pittig Bakkie doen?
Vind je een sterke landingspagina maken toch nog lastig? Onze marketing gekkies in ons reclamebureau in Nijmegen helpen je hier graag bij! Laat je even weten hoe je je bakkie drinkt?