Om hoger in Google te scoren is het essentieel om je website te optimaliseren. Zo trek je ook meer bezoekers aan. In deze blog nemen we je mee door de ultieme SEO checklist die de vindbaarheid van je website eenvoudig verbetert.
Goede website structuur en laadsnelheid
Een sterke navigatie versterkt je SEO. Zowel voor zoekmachines als voor je bezoekers. Een heldere website structuur is dus een belangrijk onderdeel van je SEO checklist. Zorg voor een logische indeling en gebruik interne links. Verbind gerelateerde pagina’s en help de bezoekers jouw website te ontdekken. Zo kan de bezoeker makkelijk navigeren en de zoekmachine jouw pagina’s makkelijker indexeren. Daarnaast is het ook belangrijk om een goede laadsnelheid te hebben. Van een trage website wordt nooit iemand vrolijk. Je bezoekers haken sneller af en zoekmachines ranken een snellere website simpelweg hoger. Verklein bijvoorbeeld de grootte van je afbeeldingen en gebruik tools zoals PageSpeed Insights. Deze controleert je laadtijd en optimaliseert je website. Zorg ervoor dat dit altijd op je SEO checklist staat.
Gebruik de juiste zoekwoorden en kwalitatieve content
Een ander belangrijk onderdeel van de SEO checklist is het gebruik van zoekwoorden. Begin met een zoekwoordenonderzoek met de tool Google Keyword Planner of SEMrush. Verwerk daarna deze woorden strategisch in je website. Plaats ze in de titel van je pagina, in je meta-beschrijving en in de headers van de content. Het gebruik van de juiste zoekwoorden is een must. Het klinkt logisch, maar waardevolle content is erg belangrijk. Publiceer daarom regelmatig content die aansluit bij de zoekintenties van jouw doelgroep. Schrijf dus niet alleen voor een zoekmachine, maar zorg ervoor dat bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken op jouw website.
Hoog in de SEO checklist: Metadata optimaliseren en mobielvriendelijkheid
Wil jij meer zichtbaarheid creëren? Maak dan gebruik van goede metadata. Een erg belangrijk punt op de SEO checklist aangezien Metadata je CTR (Click Through Rate) verbetert in de zoekresultaten. Zorg er dan dus ook voor dat je elke pagina van jouw website unieke meta-titels en -beschrijvingen geeft. Deze data geeft namelijk zowel de zoekmachine als de bezoeker een duidelijk beeld van de inhoud van de pagina. Ook is het belangrijk om jouw website te testen op mobielvriendelijkheid. Veel internetgebruikers bekijken websites via hun mobiel. Daarnaast hanteert Google mobile-first-indexing. Dit houdt in dat de mobiele versie van je website de basis vormt voor de ranking in Google. Test je website met Google’s Mobile-Friendly Test om te zien of dat het goed werkt op mobiele apparaten.
Blijf je SEO monitoren en optimaliseren
SEO is een project waar je mee bezig blijft. Houdt je prestaties goed bij en pas aan waar dit nodig is. Gebruik hiervoor Google Analytics en Google Search Console. Deze kunnen je website scannen op eventuele fouten zoals kapotte links en foutieve redirects. Door regelmatig deze SEO checklist door te nemen en aanpassingen te doen, blijf je voorop lopen. Bij Pittig Bakkie helpen we je ook graag verder! Mocht je dus hulp nodig hebben, neem dan contact met ons op. We kijken graag mee naar wat onze SEO experts voor jou kunnen betekenen.