E-mailmarketing automation: zo behoud je blije klanten!

Handmatig e-mails naar klanten versturen, dat kennen we allemaal wel. Een nadeel hiervan is dat er enorm veel tijd in kan gaan zitten. Maar hé, we leven niet voor niets in 2021! Om dit tijdrovende proces deels te automatiseren, is e-mailmarketing automation bedacht. Maar wat is dit nou eigenlijk precies? Dat leggen onze reclame tijgers en online marketing experts je graag uit!

marketing-automation

Wat is e-mailmarketing automation?

E-mailmarketing automation is dus iets anders dan het handmatig versturen van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Bij e-mailmarketing automation gaat het om het geautomatiseerd versturen van een boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Dit gebeurd op basis van gebeurtenissen in de ‘customer journey’ (de reis die de klant aflegt om tot de aankoop van een product of dienst over te gaan). De klant staat dan ook centraal bij marketing automation. Door middel van e-mailmarketing automation ‘prikkel’ je potentiële klanten in het aankoopproces. Je probeert alle online interacties te traceren om op basis van gedrag, op het juiste moment een ‘dialoog’ aan te gaan met je klant.

Wat heb je nodig voor e-mailmarketing automation?

Bij e-mailmarketing automation werk je eigenlijk van ‘achteren naar voren’. Het begint met een bepaalde trigger. Wat voor triggers dit kunnen zijn en welke e-mailmarketing automation campagnes interessant zijn voor jouw bedrijf, dat hangt deels af van in welke branche jouw bedrijf zich bevindt. Bij een sportschool met vaste leden is bijvoorbeeld een campagne voor wanneer een contract van een klant bijna afloopt (trigger) interessant, terwijl het voor een online kledingwinkel juist interessant is om potentiële klanten tot aankoop over te laten gaan. Bedenk je van tevoren ook goed welke communicatieprocessen je wilt gaan organiseren binnen jouw bedrijf. Analyseer daarvoor zo goed mogelijk de klantreis, zodat je zoveel mogelijk triggers verzamelt voor e-mailmarketing automation campagnes! Maak vervolgens een duidelijk overzicht van de berichten die je gaat versturen via de verschillende kanalen (dit wordt een campagneflow genoemd).

Klantinformatie verzamelen en content produceren

Om vanuit dit startpunt en overzicht een relevante boodschap te versturen naar jouw (potentiële) klant, heb je informatie nodig van de klant waarmee je de e-mail gaat personaliseren. Denk hierbij aan zijn of haar naam, een product dat de klant recent bij jou heeft gekocht of een bepaalde actie die de klant heeft uitgevoerd. Als een klant zijn naam en andere gegevens in de e-mail ziet staan, maakt dit het bericht een stuk persoonlijker dan een mail die begint met ‘Beste lezer.’ Vervolgens ga je alle content produceren die je nodig hebt om het doel te bereiken. Denk aan teksten, afbeeldingen, videos, etc. Niet alleen in de e-mails die je gaat versturen, maar ook op de landingspagina’s waar klanten op terecht kunnen komen wanneer ze doorklikken in jouw mail.

mail-marketing

Waarom kiezen voor e-mailmarketing automation?

Het doel van e-mailmarketing automation is om klanten te binden, marketing prestaties te optimaliseren en lead conversies te verhogen. Het is dus niet alleen om je omzet te verhogen, maar ook om kosten te verlagen. De kostbare tijd die je bespaart door middel van geautomatiseerde e-mailmarketing, kun je voortaan dus mooi aan andere dingen besteden!

En als je houdt van cijfers en feiten, dan hebben we nóg een goede reden om je eens te verdiepen in de mogelijkheden van e-mailmarketing automation. Bij een marketing automation campagne kan de open ratio van een nieuwsbrief namelijk oplopen tot wel 90 procent (in tegenstelling tot de open ratio van gemiddeld zo’n 25 procent bij handmatig verstuurde e-mail campagnes)! Klanten krijgen door de juiste boodschap op het juiste moment het gevoel dat er aan ze wordt gedacht. Dit wordt door klanten enorm gewaardeerd, wat een hogere klanttevredenheid als gevolg heeft!

Het inrichten van je e-mailmarketing automation campagne

Wanneer je de trigger (het startpunt van jouw campagne), de campagneflow, de klantinformatie en de content hebt verzameld, kun je jouw campagne gaan ‘bouwen’! Je hebt een systeem nodig om je campagnes in te gaan richten en uiteindelijk te verzenden. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij Active Campaign (ook voor MKB toegankelijk). Een bekend e-mailmarketing systeem waarmee je automatisch naar meerdere personen tegelijk gepersonaliseerde mails kunt versturen.

Een gratis quickscan aanvragen?

Hulp nodig van een online marketing bureau uit Nijmegen? Onze marketingexperts bij Pittig Bakkie denken graag met je mee. Ben je benieuwd naar wat jouw bedrijf kan verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.