Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, Bing of duckduckgo, voor veel bedrijven essentieel. In deze blog vertellen we je alles over de zin en onzin van SEO ofwel Zoekmachine optimalisatie.
1. Als ik Blog is dat goed voor de vindbaarheid van mijn website.
Klopt, tenminste als je dit op de juiste manier doet! Alleen bloggen over random onderwerpen zonder rekening te houden met je gebruikers en Google, gaat je hoogstwaarschijnlijk niets opleveren. Je kunt zoekmachine optimalisatie zien als een grote puzzel, wanneer je alle puzzelstukjes (groot & klein) bij elkaar hebt gestopt krijg je het beste resultaat.
2. De juiste balans tussen inhoud en zoekmachine optimalisatie.
Om hoger in google te komen is het dus belangrijk dat je de juiste balans weet te vinden tussen inhoud en zoekmachine optimalisatie. Denk dus goed na voor wie je jouw blogartikel schrijft en waar je lezers behoefte aan hebben. Als je je dan vervolgens ook nog aan de SEO spelregels houdt, zit je helemaal gebakken.
3. Iedereen op 1 is onzin!
Net zoals bij de mini-playback show is het onmogelijk om allemaal de beste te zijn, want bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn! Dat geldt in principe ook voor de rankings in Google, vooral voor veel gebruikte zoektermen. Of er nog kansen liggen voor jouw bedrijf hangt af van een aantal factoren, denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid geïndexeerde pagina’s, de kracht van de concurrentie en de leeftijd, snelheid en autoriteit van je eigen website.
4. Mijn Pagina moet snel zijn.
Yes, het liefste net zo snel als een raketje! De snelheid van je website is namelijk een belangrijke indicatie voor zoekmachines, omdat dit invloed heeft op het gebruikersgemak van de klant. Als het laden van je website te lang duurt, haken veel gebruikers snel af. Benieuwd hoe jouw website het doet? Je kunt de snelheid van je website eenvoudig checken via Google PageSpeed Insights.
5. Ik moet zoekwoorden gebruiken
Dat klopt, maar het is wel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Zomaar lukraak wat zoekwoorden plaatsen op je website heeft namelijk totaal geen zin. Maar wat moet je dan wel doen? Nou ervoor zorgen dat je weet welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf. Denk er dus goed over na welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken om je bedrijf of jouw producten te vinden en welke termen en synoniemen passen om je bedrijf en haar diensten/producten te omschrijven. Wanneer de teksten op je website aansluiten bij de vraag van potentiële klanten vergroot je jouw kansen om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.
6. Het bouncepercentage
Door het bouncepercentage te bekijken via Google Analytics kun je al aflezen of je op de goede weg bent. Dit percentage geeft aan hoeveel mensen je website direct weer verlaten, zonder door te klikken. Over het algemeen geldt, hoe lager hoe beter. Al zijn er natuurlijk situaties te bedenken waarop dit niet op gaat. Als je op zoek bent naar het antwoord op een vraag en de pagina die vraag snel beantwoord bijvoorbeeld.
7. Bouw aan je expert status
Als je net online bent begonnen, is het belangrijk om aan de expert status van je website te werken. Dus naast het gebruik van de juiste zoekwoorden, een snelle website en relevante informatie is het ook belangrijk om je autoriteit in de ogen van Google te verbeteren. Dit kun je doen door regelmatig nieuwe content te plaatsen, je bedrijfsinformatie up to date te houden, actief te zijn op social media en door andere bedrijven over je te laten schrijven (Linkbuilding).
Gratis SEO quickscan
Benieuwd hoe jouw website ervoor staat en welke puzzelstukjes jij nog kunt leggen? Vraag dan een gratis quickscan aan en wij vertellen het je graag.