De zin en onzin van van zoekmachine optimalisatie

Wat is het eerste dat je doet als je iets op wilt zoeken? Precies, even Google-en en dat doen je klanten ook! Juist daarom is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, Bing of duckduckgo, voor veel bedrijven essentieel. In deze blog vertellen we je alles over de zin en onzin van SEO ofwel Zoekmachine optimalisatie.

1. Als ik Blog is dat goed voor de vindbaarheid van mijn website.

Klopt, tenminste als je dit op de juiste manier doet! Alleen bloggen over random onderwerpen zonder rekening te houden met je gebruikers en Google, gaat je hoogstwaarschijnlijk niets opleveren. Je kunt zoekmachine optimalisatie zien als een grote puzzel, wanneer je alle puzzelstukjes (groot & klein) bij elkaar hebt gestopt krijg je het beste resultaat.

2. De juiste balans tussen inhoud en zoekmachine optimalisatie.

Om hoger in google te komen is het dus belangrijk dat je de juiste balans weet te vinden tussen inhoud en zoekmachine optimalisatie. Denk dus goed na voor wie je jouw blogartikel schrijft en waar je lezers behoefte aan hebben. Als je je dan vervolgens ook nog aan de SEO spelregels houdt, zit je helemaal gebakken.

 

3. Iedereen op 1 is onzin!

Net zoals bij de mini-playback show is het onmogelijk om allemaal de beste te zijn, want bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn! Dat geldt in principe ook voor de rankings in Google, vooral voor veel gebruikte zoektermen. Of er nog kansen liggen voor jouw bedrijf hangt af van een aantal factoren, denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid geïndexeerde pagina’s, de kracht van de concurrentie en de leeftijd, snelheid en autoriteit van je eigen website.  

 

4. Mijn Pagina moet snel zijn.

Yes, het liefste net zo snel als een raketje! De snelheid van je website is namelijk een belangrijke indicatie voor zoekmachines, omdat dit invloed heeft op het gebruikersgemak van de klant. Als het laden van je website te lang duurt, haken veel gebruikers snel af. Benieuwd hoe jouw website het doet? Je kunt de snelheid van je website eenvoudig checken via Google PageSpeed Insights

 

5. Ik moet zoekwoorden gebruiken

Dat klopt, maar het is wel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Zomaar lukraak wat zoekwoorden plaatsen op je website heeft namelijk totaal geen zin. Maar wat moet je dan wel doen? Nou ervoor zorgen dat je weet welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf. Denk er dus goed over na welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken om je bedrijf of jouw producten te vinden en welke termen en synoniemen passen om je bedrijf en haar diensten/producten te omschrijven. Wanneer de teksten op je website aansluiten bij de vraag van potentiële klanten vergroot je jouw kansen om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. 

 

6. Het bouncepercentage

Door het bouncepercentage te bekijken via Google Analytics kun je al aflezen of je op de goede weg bent. Dit percentage geeft aan hoeveel mensen je website direct weer verlaten, zonder door te klikken. Over het algemeen geldt, hoe lager hoe beter. Al zijn er natuurlijk situaties te bedenken waarop dit niet op gaat. Als je op zoek bent naar het antwoord op een vraag en de pagina die vraag snel beantwoord bijvoorbeeld.

 

7. Bouw aan je expert status

Als je net online bent begonnen, is het belangrijk om aan de expert status van je website te werken. Dus naast het gebruik van de juiste zoekwoorden, een snelle website en relevante informatie is het ook belangrijk om je autoriteit in de ogen van Google te verbeteren. Dit kun je doen door regelmatig nieuwe content te plaatsen, je bedrijfsinformatie up to date te houden, actief te zijn op social media en door andere bedrijven over je te laten schrijven (Linkbuilding). 

Gratis SEO quickscan

Benieuwd hoe jouw website ervoor staat en welke puzzelstukjes jij nog kunt leggen? Vraag dan een gratis quickscan aan en wij vertellen het je graag.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.