Hou jij je bezig met Facebook adverteren? Let dan op, want er is zojuist een grote verandering voor jou geweest. Wat betekent dit voor jou en hoe kun je hier mee omgaan? Lees verder!

Facebook adverteren, wat verandert er?

Wat verandert er nu eigenlijk? In juni vorig jaar kondigde Apple aan dat hun nieuwe besturingssysteem voor iPhones, iOS 14, gebruikers toestemming zal vragen om data te delen. Gebruikers van iOS 14 krijgen een pop-up te zien met de vraag of apps, bijvoorbeeld Facebook, hun activiteiten op dat apparaat mogen volgen. Geven zij daar geen toestemming voor? Dan krijgt Facebook dus geen nieuwe gegevens meer van deze gebruikers en wordt het onmogelijk voor Facebook om die gegevens mee te nemen in de metingen van jouw campagne. Daarbij wordt het voor Facebook ook lastiger om mensen op basis van hun toestel gebruik in de juiste doelgroep te plaatsen, waardoor de doelgroepen voor Facebook adverteren kleiner worden.

iOS14 pop-up

Niet alleen voor Facebook adverteren, maar ook voor jouw organische berichten zijn er gevolgen. Facebook krijgt namelijk helemaal geen data meer van gebruikers die geen toestemming geven. Hierdoor is het voor de algoritmes van Facebook dus ook lastiger om relevante content in mensen hun tijdlijn te blijven plaatsen.

Kosten voor Facebook adverteren

Eerder schreven we al over de kosten van Facebook adverteren, maar wat voor effect heeft deze verandering hier nu op? Facebook heeft geen toegang meer tot de gegevens van al hun gebruikers. Interacties van deze mensen met jouw advertenties kan Facebook hierdoor niet meer volgen. Dit betekent dat de resultaten die je terugziet in jouw advertentiebeheer, niet meer per se kloppen met de werkelijkheid. Deelt bijvoorbeeld 50% van de mensen die op jouw advertentie klikken geen data met Facebook, dan lijken de kosten per resultaat ineens een stuk hoger dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Wordt Facebook adverteren dan ook echt duurder? Doordat de vergelijkbare en aangepaste doelgroepen in Facebook kleiner worden, zal adverteren via Facebook richting deze doelgroepen inderdaad duurder worden. De kleinere toevoer aan data aan Facebook over deze doelgroepen zal zorgen dat de effectiviteit ook afneemt. Uiteindelijk zal uit de resultaten blijken dat de kosten per resultaat hierdoor hoger komen te liggen dan nu het geval is.

Succesvol blijven Facebook adverteren

Voor zij die op Facebook adverteren, zullen dus een paar obstakels in de weg komen. Maar wat kunnen we doen om succesvol op Facebook te blijven adverteren?

1. Domein verifiëren

Stap één is het verifiëren van je domein. Door dit te doen, maak je aan Facebook duidelijk welk domein er gekoppeld is aan jouw bedrijfsmanager. Door dit te doen krijg je de rechten om de pagina titel en omschrijving van links naar jouw domein aan te passen in jouw advertentie. Zo krijg je meer mogelijkheden om jouw advertentie aantrekkelijker te maken, waardoor de doelgroep sneller klikt.

2. Conversion API (CAPI)

Omdat Facebook straks van veel mensen geen data meer ontvangt over jouw advertenties, moet je deze data op een andere manier verzamelen. Het instellen van een Conversion API (CAPI) zal je hierbij helpen. De CAPI doet ongeveer hetzelfde als de Facebook Pixel. Het verschil is dat bij het gebruik van een CAPI de data niet direct naar Facebook gaat, maar wordt opgeslagen op jouw server. Vanuit hier kan de data versleuteld naar Facebook worden verstuurd en zo kan Facebook deze data toepassen bij de metingen van je advertenties. Dit zorgt ervoor dat de resultaten in je advertentiebeheer toch kloppend blijven.

Facebook adverteren uitbesteden

Heb je hulp nodig bij je Facebook advertenties? Dan kun je natuurlijk ook overwegen om Facebook adverteren uit te besteden. Bij Pittig Bakkie helpen we je graag verder met jouw advertenties op Facebook en andere social advertising.

Facebook adverteren uitbesteden

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.