Hou jij je bezig met Facebook adverteren? Let dan op, want er is zojuist een grote verandering voor jou geweest. Wat betekent dit voor jou en hoe kun je hier mee omgaan? Lees verder!
Facebook adverteren, wat verandert er?
Wat verandert er nu eigenlijk? In juni vorig jaar kondigde Apple aan dat hun nieuwe besturingssysteem voor iPhones, iOS 14, gebruikers toestemming zal vragen om data te delen. Gebruikers van iOS 14 krijgen een pop-up te zien met de vraag of apps, bijvoorbeeld Facebook, hun activiteiten op dat apparaat mogen volgen. Geven zij daar geen toestemming voor? Dan krijgt Facebook dus geen nieuwe gegevens meer van deze gebruikers en wordt het onmogelijk voor Facebook om die gegevens mee te nemen in de metingen van jouw campagne. Daarbij wordt het voor Facebook ook lastiger om mensen op basis van hun toestel gebruik in de juiste doelgroep te plaatsen, waardoor de doelgroepen voor Facebook adverteren kleiner worden.
Niet alleen voor Facebook adverteren, maar ook voor jouw organische berichten zijn er gevolgen. Facebook krijgt namelijk helemaal geen data meer van gebruikers die geen toestemming geven. Hierdoor is het voor de algoritmes van Facebook dus ook lastiger om relevante content in mensen hun tijdlijn te blijven plaatsen.
Kosten voor Facebook adverteren
Eerder schreven we al over de kosten van Facebook adverteren, maar wat voor effect heeft deze verandering hier nu op? Facebook heeft geen toegang meer tot de gegevens van al hun gebruikers. Interacties van deze mensen met jouw advertenties kan Facebook hierdoor niet meer volgen. Dit betekent dat de resultaten die je terugziet in jouw advertentiebeheer, niet meer per se kloppen met de werkelijkheid. Deelt bijvoorbeeld 50% van de mensen die op jouw advertentie klikken geen data met Facebook, dan lijken de kosten per resultaat ineens een stuk hoger dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Wordt Facebook adverteren dan ook echt duurder? Doordat de vergelijkbare en aangepaste doelgroepen in Facebook kleiner worden, zal adverteren via Facebook richting deze doelgroepen inderdaad duurder worden. De kleinere toevoer aan data aan Facebook over deze doelgroepen zal zorgen dat de effectiviteit ook afneemt. Uiteindelijk zal uit de resultaten blijken dat de kosten per resultaat hierdoor hoger komen te liggen dan nu het geval is.
Succesvol blijven Facebook adverteren
Voor zij die op Facebook adverteren, zullen dus een paar obstakels in de weg komen. Maar wat kunnen we doen om succesvol op Facebook te blijven adverteren?
1. Domein verifiëren
Stap één is het verifiëren van je domein. Door dit te doen, maak je aan Facebook duidelijk welk domein er gekoppeld is aan jouw bedrijfsmanager. Door dit te doen krijg je de rechten om de pagina titel en omschrijving van links naar jouw domein aan te passen in jouw advertentie. Zo krijg je meer mogelijkheden om jouw advertentie aantrekkelijker te maken, waardoor de doelgroep sneller klikt.
2. Conversion API (CAPI)
Omdat Facebook straks van veel mensen geen data meer ontvangt over jouw advertenties, moet je deze data op een andere manier verzamelen. Het instellen van een Conversion API (CAPI) zal je hierbij helpen. De CAPI doet ongeveer hetzelfde als de Facebook Pixel. Het verschil is dat bij het gebruik van een CAPI de data niet direct naar Facebook gaat, maar wordt opgeslagen op jouw server. Vanuit hier kan de data versleuteld naar Facebook worden verstuurd en zo kan Facebook deze data toepassen bij de metingen van je advertenties. Dit zorgt ervoor dat de resultaten in je advertentiebeheer toch kloppend blijven.
Facebook adverteren uitbesteden
Heb je hulp nodig bij je Facebook advertenties? Dan kun je natuurlijk ook overwegen om Facebook adverteren uit te besteden. Bij Pittig Bakkie helpen we je graag verder met jouw advertenties op Facebook en andere social advertising.