Wat is de Facebook Pixel?
Je hebt er vast al wel eens van gehoord, maar was is dat ding nu eigenlijk. De Facebook Pixel is een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in je doelgroep en de effectiviteit van je advertenties. Door de code op je website te installeren kun je er nog beter voor zorgen dat je advertenties aan de juiste mensen worden getoond, kun je verkopen stimuleren en heb je nog meer grip op de resultaten van je advertenties. Hoe de Facebook Pixel precies werkt en hoe je deze concreet kunt gebruiken om je online zichtbaarheid te vergroten lees je hieronder.
Hoe werkt de Facebook Pixel precies
In je Facebook business manager kun je niet alleen je advertenties beheren, maar ook een Pixel aanmaken. Deze Facebook Pixel is eigenlijk niet meer als een stukje code dat je op je website plaatst, om Facebook meer informatie te geven over je website bezoekers. De code wordt dan gekoppeld aan je eigen Facebook advertentieaccount en registreert welke pagina’s worden bekeken door ingelogde Facebook-gebruikers. Op deze manier kun je jouw website gebruikers relevante informatie voorschotelen. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers die bepaalde producten of diensten hebben bekeken.
Hoe kan je de Facebook Pixel inzetten voor jouw business?
Met de Facebook Pixel kun je achterhalen welke pagina’s een Facebook gebruiker op je website bezoekt. Op deze manier kan Facebook je helpen om gerichter te adverteren. Wij gebruiken deze gegevens vaak voor retargeting en het vinden van potentiële klanten.
Facebook Retargeting
Je kent het wel, je bent op zoek geweest naar een paar nieuwe sneakers en ineens krijg je alleen maar advertenties te zien van het bedrijf waar je hebt zitten kijken. Dit wordt ook wel retargeting van website bezoekers genoemd. Het lijkt dan net alsof al ons gedrag op internet wordt gevolgd, maar dat valt eigenlijk wel mee. Het principe is namelijk heel simpel. Via de Facebook Pixel kan Facebook ingelogde gebruikers namelijk koppelen aan de pagina’s die ze op jouw website hebben bezocht en daar kun jij je voordeel mee doen. Het is namelijk veel efficiënter om gericht te adverteren dan je budget over de balk te smijten. Als je dus advertenties voorbij ziet komen die niet relevant zijn of je maar blijven “volgen” dan is de retargeting niet goed ingezet.
Potentiële klanten vinden
Op basis van je kennis van de markt kun je in je Facebook advertentieaccount doelgroepen maken, waar jij je op wilt richten. Heel handig, maar het kan nog veel gerichter. Facebook weet soms namelijk meer van je doelgroep dan je denkt. Zo weet Facebook wat voor interesses mensen hebben, maar ook of ze snel likes uitdelen, ergens op klikken of online producten kopen. Als je genoeg informatie verzameld hebt, kan Facebook je dus ook helpen om soortgelijke gebruikers te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar mensen die lijken op website bezoekers die een aankoop hebben gedaan in je webshop. Klinkt goed toch?
Hulp nodig met je Facebook Pixel?
Onze marketing gekkies en online specialisten helpen je graag op weg. Neem gewoon even contact op, vinden we leuk!