In de huidige digitale wereld is het belangrijker dan ooit om als bedrijf online aanwezig te zijn. Google Ads is een van de meest effectieve manieren om jouw producten onder de aandacht te brengen bij de potentiële klant. Verkoop jij jouw producten online? Dan is het gebruik van Google Shopping Ads een goede manier om jouw bedrijf te laten groeien. In dit blog lees je wat de voordelen van Google Shopping Ads zijn en hoe je hiermee kan beginnen.
Wat zijn Google Shopping Ads?
Google Shopping Ads is een type advertentie die valt binnen Google Ads. Deze optie is speciaal ontworpen om jouw producten te promoten. Dit wordt gedaan door, naast het gebruik van tekst, ook een product afbeelding, prijs en winkelnaam te gebruiken. Deze visuele advertenties zijn meteen bovenaan in de zoekresultaten te vinden. Dus wanneer een gebruiker op zoek is naar een product dat jij verkoopt, zal deze bovenaan in de zoekresultaten verschijnen.
Een van de grootste voordelen van Google Shopping Ads is dat het de zichtbaarheid van je producten vergroot. Daarnaast zijn de shopping advertenties dus zo gericht dat het alleen wordt getoond aan gebruikers die al op zoek zijn naar een bepaald product. Omdat de advertentie ook een visueel beeld geeft, en de gebruiker al op zoek is naar het product, zal de kans groter zijn dat een potentiële klant op jouw shopping advertentie klikt. Door gebruik te maken van deze Google Ads mogelijkheid kun je dus niet alleen meer verkeer naar je website genereren, maar vergroot je ook de kans van een conversie. Meer verkeer kan leiden tot meer aankopen.
Hoe start je met Google Shopping Ads?
De eerste stap om te beginnen met Google Shopping adverteren, is het aanmaken van een Google Merchant Center-account. In dit account voeg je jouw productgegevens toe. Denk aan een beschrijving, afbeeldingen en prijzen van producten. Google zet vervolgens deze gegevens door en maakt er advertenties van. Het is daarom ook van belang dat je de productinformatie nauwkeurig invult. Alles heeft invloed op de prestaties van je advertenties. Zorg er dus ook voor dat je deze up to date houdt en je Google Shopping campagnes blijft optimaliseren.
Nadat je al jouw product gegevens hebt ingevoerd worden de Shopping Ads online gezet. Zodra dit is gebeurd kan je de belangrijkste statistieken gaan bijhouden, zoals de klikfrequentie (CTR) en conversie ratio. Experimenteer tussendoor met verschillende afbeeldingen en product titels om te zien wat het beste werkt. Ook is het belangrijk om je biedstrategieën regelmatig te evalueren. Dit kan bijvoorbeeld te betekenen dat je meer biedt op producten die goed verkopen en minder op de producten die minder goed presteren.
Houd het Google shopping adverteren up to date
We zien dat het niet up to date houden van de Google Shopping Ads een veel voorkomende fout is. Het niet up to date houden van productinformatie in het Google Merchant Center kan leiden tot afkeuring van advertenties en gemiste kansen. Daarnaast is het ook erg belangrijk om de juiste zoekwoorden en negatieve zoekwoorden in te stellen. Het verkeerd instellen hiervan kan leiden tot klikken van gebruikers die niet geïnteresseerd zijn in jouw producten. Het is dus zonde van je tijd en je geld om fouten te maken. Door aandacht te besteden aan deze details, kun je Google Shopping Ads effectiever maken en meer rendement behalen.
Met de juiste strategie en constante optimalisatie kan Google Ads Shopping je website een enorme boost geven. Heb je liever hulp bij het adverteren op Google? Bij Pittig Bakkie staan onze SEA specialisten voor je klaar! Plan een bakkie in en ontdek de mogelijkheden.