Het belang van social proof voor marketing

Door middel van social proof kun je als merk vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten en ze overtuigen om tot aankoop over te gaan op basis van de positieve ervaringen van eerdere klanten. Maar wat is social proof precies? En hoe kun je hier gebruik van maken als marketeer? 🤗

sociaal-bewijs

Wat is social proof?

Wist je dat 80 procent van de shoppers online net zoveel vertrouwen hebben in reviews als in een persoonlijke aanbeveling van een vriend(in)? Social proof (ook wel sociaal bewijs) is het bewijs dat andere mensen een keuze hebben gemaakt voor een product of dienst en door middel van (bijvoorbeeld) een review, anderen aanmoedigen hetzelfde te doen. Mensen hebben namelijk de neiging om de acties van anderen te kopiëren. Alle positieve reacties op jou, je bedrijf of je product vallen onder social proof. Het maakt jou als bedrijf betrouwbaar. Positieve aanbevelingen vanuit klanten komen namelijk een stuk geloofwaardiger over dan vanuit een bedrijf zelf. Je kunt dan ook als bedrijf profiteren van de bevestiging van anderen om potentiële klanten mee te beïnvloeden. Denk hierbij aan een 5-sterren beoordeling, een testimonial van een klant, aanbevelingen door influencers of klantreviews. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar fijne draadloze oortjes, maar weet je niet welke je moet kopen, dan helpt het om te weten dat meer dan 9000 mensen de airpods van Apple 5/5 sterren geven.

Jouw online zichtbaarheid vergroten?

Gebruik maken van social proof als marketeer

Wist je dat 92% van de consumenten online reviews leest voordat ze tot aankoop overgaan? Dit biedt grote kansen voor jou als online ondernemer! Door anderen het vertrouwen te geven in jouw product of dienst, voelen potentiële klanten zich eerder op hun gemak om iets bij jou te kopen. Ook shoppers voelen zich meer op hun gemak als ze in een webshop komen waarbij andere klanten eerder een aankoop gedaan hebben en hier een positieve ervaring mee hadden. Om deze reden is het slim om hier als bedrijf op in te spelen en social proof onderdeel van jouw social media- en marketingstrategie te maken. Een voorbeeld van een super bekende webshop die dit erg goed aanpakt is AliExpress. Zij laten op alle productpagina’s zien hoeveel mensen het product al hebben gekocht, hoe vaak het product bekeken wordt en wat de gemiddelde klantenbeoordeling is.

Social proof voorbeelden

De meeste mensen hebben dan ook niet direct vertrouwen in jouw product, dienst of merk. Dat klinkt misschien hard, maar het is vaak de realiteit. Om het vertrouwen van consumenten te winnen, moet je de klant laten zien dat andere mensen van jouw product houden! Maar wat zijn dé manieren om dit te doen?

  • Klantrecensies: “Andere mensen vinden dit leuk!”
  • Autoriteit: testwinnaars, onderscheidingen, aanbevelingen van marktleiders, enz.
  • Beïnvloeders: aanbevelingen van mensen die consumenten vertrouwen, zoals influencers
  • Informatie over de populariteit van het product
  • Klanten laten zien die het product met veel plezier gebruiken
  • Een quote uit een positieve recensie in jouw advertentie zetten
  • Het aantal keer dat het product is gekocht laten zien op de productpagina

recensies

De gouden tip!

Als bedrijf wil je juist níet de volledige controle krijgen over reviews. Wees daarom zo authentiek mogelijk! Wanneer je reviews kunt wijzigen en verwijderen, komen de reviews niet authentiek over. Juist onafhankelijke reviews afkomstig van derden zijn van groot belang. Zo wordt je in de ogen van de consument geloofwaardiger. 🤩 Maar ook voor jezelf werkt het juist motiverend om je dienstverlening in de toekomst te verbeteren op basis van minder positieve recensies.

Positieve reviews zijn goud waard!

Pittig Bakkie doen?

Heb je hulp nodig bij jouw marketingactiviteiten van een reclamebureau uit Nijmegen? Neem dan contact met ons op, wij helpen jou graag groeien en ‘shinen’ op het internet!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.