Elke dag maken miljoenen mensen gebruik van Google om te zoeken. Inmiddels gebruikt 70% van de Nederlanders deze zoekmachine. De ene keer zijn ze op zoek naar een bepaalde dienst, de andere keer naar een product. Dat biedt een hoop mooie kansen! Tenminste als je het goed aanpakt. Hoe je dat doet en hoeveel een Google advertentie kost lees je hieronder.
Adverteren op Google: de kosten.
De kosten van adverteren op Google kunnen enorm verschillen. Dat heeft te maken met jouw advertentie, je doelgroep en de campagne die je gebruikt bij Google Ads. In je Google ads account kun je namelijk zelf kiezen op welke manier je wil adverteren. Natuurlijk wil jij weten wat het kost. Gelukkig weten wij als marketing bureau precies wat je kunt verwachten.Daarom vertellen wij je graag wat je kunt verwachten over de google ads kosten. Zo weet je vooraf ongeveer wat je kunt verwachten qua aantal klikken en de prijs per klik.
Het zoekwoord bepaalt wat jij betaalt.
Bij social media adverteren hangen de kosten af van het doel wat je kiest. Bij Google Ads werkt dat net iets anders. De prijs die jij betaalt voor het adverteren via Google hangt namelijk vooral samen met het zoekwoord waarop jij je advertenties wil laten zien. Het is eigenlijk een soort markt waarbij de vraag en aanbod op een zoekwoord bepalen welke kosten per klik jij betaalt. Dat geldt voor een shopping campagne, search campagne of een branded campagne. Maar hoe kom je dan eigenlijk achter de werkelijke kosten van Google ads? Je wil tenslotte wel vooraf weten wat je gaat betalen per dag of per maand.
Hoeveel kost adverteren op Google ads.
Om erachter te komen wat jij ongeveer gaat betalen ga je het beste naar je Google Ads account. Daarin maak je een nieuwe campagne aan of voeg je zoekwoorden toe aan een bestaande campagne. Bij elk zoekwoord krijg je dan ook de kosten per klik te zien. Dat zegt natuurlijk nog niets over de werkelijke kosten. Maar wel wanneer je bedenkt dat je ongeveer ca. 100 klikken nodig hebt voor een conversie ofwel aanvraag of verkoop. Als voorbeeld:
Zoekwoord 1 = 0,50,- per klik x 100 = ca. 50 euro
Zoekwoord 2= 3,00,- per klik x 100 = ca. 300 euro
Zoekwoord 3=20,00 per klik x 100 = ca. 2000 euro
Hoe specifieker het zoekwoord hoe beter.
Het zoekwoord dat je gebruikt, heeft zoals je kunt zien een grote invloed op de kosten van je Google ads. Maar wist je dat de zoekwoorden die je kiest ook de resultaten van je campagne kunnen bepalen? Het is dus belangrijk dat je de juiste zoekwoorden uitzoekt. Daarbij moet je rekening houden met een aantal factoren, namelijk: De kosten per klik, het zoekvolume en de positie in de ads ranking. Daarbij geldt vaak, hoe specifieker het zoekwoord, hoe beter. Dat zit zo. Hoe specifieker het zoekwoord, hoe hoger de zoekintentie, hoe lager de concurrentie en vaak lagere kosten per klik.
Adverteren via Google Ads (voorheen Google Adwords).
Binnen Google kun je op verschillende manieren adverteren. De meest voorkomende manier is adverteren via Google Search. Je kunt dan je advertenties voorbij laten komen, wanneer iemand zoekt op een bepaalde zoekterm. Hiervoor hoef je eigenlijk alleen in te loggen bij Google Adwords en te kiezen wat voor soort campagne je wil opzetten. Daarbij kun je kiezen om te adverteren binnen Google zoeken of het partnernetwerk (bijvoorbeeld binnen youtube).
Adverteren via Google shopping.
Als je wil gaan adverteren via Google shopping dien je een Google Merchant Center account aan te maken. Je kunt dan je producten uploaden of synchroniseren via Google Merchant Center. Wanneer al je producten in de database van Google staan kun je deze in Google ads terugvinden en kun je beginnen met adverteren via Google Shopping. Je kunt jouw product of dienst dan laten zien aan duizenden mensen die op een bepaald zoekwoorden zoeken.
Lokaal adverteren via Google.
Het grootste voordeel van adverteren via Google Ads is dat je heel lokaal kunt adverteren. Daardoor kun je doelgerichte advertentie campagnes draaien die ook vaak een stuk goedkoper zijn, doordat de concurrentie een stuk lager is. Hiervoor kun je het beste een Google mijn bedrijf account aanmaken. Met een Google mijn bedrijf profiel ben je namelijk ook direct goed vindbaar op Google Maps.
Wil je meer weten? Kom gezellig langs op ons online marketing bureau in Nijmegen of marketing bureau in Arnhem.