Hoeveel kost adverteren op Google?

Elke dag maken miljoenen mensen gebruik van Google om te zoeken. Inmiddels gebruikt 70% van de Nederlanders deze zoekmachine. De ene keer zijn ze op zoek naar een bepaalde dienst, de andere keer naar een product. Dat biedt een hoop mooie kansen! Tenminste als je het goed aanpakt. Hoe je dat doet en hoeveel een Google advertentie kost lees je hieronder.

Adverteren op Google: de kosten.

De kosten van adverteren op Google kunnen enorm verschillen. Dat heeft te maken met jouw advertentie, je doelgroep en de campagne die je gebruikt bij Google Ads. In je Google ads account kun je namelijk zelf kiezen op welke manier je wil adverteren. Natuurlijk wil jij weten wat het kost. Gelukkig weten wij als marketing bureau precies wat je kunt verwachten.Daarom vertellen wij je graag wat je kunt verwachten over de google ads kosten. Zo weet je vooraf ongeveer wat je kunt verwachten qua aantal klikken en de prijs per klik.

Het zoekwoord bepaalt wat jij betaalt.

Bij social media adverteren hangen de kosten af van het doel wat je kiest. Bij Google Ads werkt dat net iets anders. De prijs die jij betaalt voor het adverteren via Google hangt namelijk vooral samen met het zoekwoord waarop jij je advertenties wil laten zien. Het is eigenlijk een soort markt waarbij de vraag en aanbod op een zoekwoord bepalen welke kosten per klik jij betaalt. Dat geldt voor een shopping campagne, search campagne of een branded campagne. Maar hoe kom je dan eigenlijk achter de werkelijke kosten van Google ads? Je wil tenslotte wel vooraf weten wat je gaat betalen per dag of per maand.

Hoeveel kost adverteren op Google ads.

Om erachter te komen wat jij ongeveer gaat betalen ga je het beste naar je Google Ads account. Daarin maak je een nieuwe campagne aan of voeg je zoekwoorden toe aan een bestaande campagne. Bij elk zoekwoord krijg je dan ook de kosten per klik te zien. Dat zegt natuurlijk nog niets over de werkelijke kosten. Maar wel wanneer je bedenkt dat je ongeveer ca. 100 klikken nodig hebt voor een conversie ofwel aanvraag of verkoop. Als voorbeeld:

Zoekwoord 1 = 0,50,- per klik x 100 = ca. 50 euro

Zoekwoord 2= 3,00,- per klik x 100 = ca. 300 euro

Zoekwoord 3=20,00 per klik x 100 = ca. 2000 euro

Zelf leren adverteren via Google Ads? Download dan ons gratis e-book: Succesvolle SEA campagnes voor jouw business!

Hoe specifieker het zoekwoord hoe beter.

Het zoekwoord dat je gebruikt, heeft zoals je kunt zien een grote invloed op de kosten van je Google ads. Maar wist je dat de zoekwoorden die je kiest ook de resultaten van je campagne kunnen bepalen? Het is dus belangrijk dat je de juiste zoekwoorden uitzoekt. Daarbij moet je rekening houden met een aantal factoren, namelijk: De kosten per klik, het zoekvolume en de positie in de ads ranking. Daarbij geldt vaak, hoe specifieker het zoekwoord, hoe beter. Dat zit zo. Hoe specifieker het zoekwoord, hoe hoger de zoekintentie, hoe lager de concurrentie en vaak lagere kosten per klik.

Adverteren via Google Ads (voorheen Google Adwords).

Binnen Google kun je op verschillende manieren adverteren. De meest voorkomende manier is adverteren via Google Search. Je kunt dan je advertenties voorbij laten komen, wanneer iemand zoekt op een bepaalde zoekterm. Hiervoor hoef je eigenlijk alleen in te loggen bij Google Adwords en te kiezen wat voor soort campagne je wil opzetten. Daarbij kun je kiezen om te adverteren binnen Google zoeken of het partnernetwerk (bijvoorbeeld binnen youtube).

Adverteren via Google shopping.

Als je wil gaan adverteren via Google shopping dien je een Google Merchant Center account aan te maken. Je kunt dan je producten uploaden of synchroniseren via Google Merchant Center. Wanneer al je producten in de database van Google staan kun je deze in Google ads terugvinden en kun je beginnen met adverteren via Google Shopping. Je kunt jouw product of dienst dan laten zien aan duizenden mensen die op een bepaald zoekwoorden zoeken.

Google mijn bedrijf - Local Pack

Lokaal adverteren via Google.

Het grootste voordeel van adverteren via Google Ads is dat je heel lokaal kunt adverteren. Daardoor kun je doelgerichte advertentie campagnes draaien die ook vaak een stuk goedkoper zijn, doordat de concurrentie een stuk lager is. Hiervoor kun je het beste een Google mijn bedrijf account aanmaken. Met een Google mijn bedrijf profiel ben je namelijk ook direct goed vindbaar op Google Maps.

Wil je meer weten? Kom gezellig langs op ons online marketing bureau in Nijmegen of marketing bureau in Arnhem.

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.