E-mail marketing is een krachtige marketing tool. Het kan een groot verschil maken in de klantenbinding en het aantal verkopen. Wil je aan de slag of je e-mailcampagnes verbeteren? Hier zijn enkele stappen om je e-mail marketing campagnes naar een hoger niveau te tillen:
Stap 1 – Ken je doelgroep.
Niet elke klant is hetzelfde. Door je e-maillijst te segmenteren, kun je specifieke boodschappen sturen die afgestemd zijn op de behoeften en interesses van verschillende groepen. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen van je doelgroep en hun persoonlijke behoeften. Tip: Je kunt hiervoor ook polls of enquêtes gebruiken.
Stap 2 – Kies je strategie op basis van je doelgroep en je diensten.
Natuurlijk kun je eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief naar je klanten versturen. Maar met een goede e-mail automation kun je zoveel meer uit je bestaande klanten en nieuwsbrief inschrijvingen halen. Denk vooraf goed na over de doelen van je email marketing en kies een eenduidige strategie. Stel bijvoorbeeld een e-mail automation op voor een specifieke dienst en bedenk je goed welke informatie nodig is in elke fase van het beslissingsproces.
Stap 3 – Maak het persoonlijk
Mensen zijn wel klaar met standaard geautomatiseerde mailtjes. Die belanden vaak direct in de spambox. Toch krijgen mensen wel graag gepersonaliseerde e-mails. Maak je berichten daarom zo persoonlijk en relevant mogelijk. Gebruik de naam van de ontvanger, de diensten die ze afnemen of stuur een gepersonaliseerd aanbod.
Stap 4 – Hou het makkelijk en simpel!
Natuurlijk wil je dat je mails er goed uitzien, logisch! Toch is het wel vaak aan te raden om je mails simpel en persoonlijk te houden, dus zonder te veel toeters en bellen. Zo zorg je ervoor dat je e-mails er goed uitzien en functioneel zijn in elke e-mailclient en op elk apparaat.
Stap 5 – Optimaliseren tot je erbij neervalt.
Test verschillende onderwerpregels, berichtinhoud of oproepen tot actie om te zien welke het meest effectief zijn bij jouw doelgroep. Gebruik analytics tools om te zien welke e-mails het beste presteren. Kijk naar open rates, click-through rates en conversies om je strategie continu te verbeteren.
Stap 6 – Voeg waarde toe
Biedt waardevolle content, exclusieve kortingen, tips of inzichten die alleen beschikbaar zijn voor e-mail abonnees. Dat zorgt voor een goede reden om geabonneerd te worden en te blijven op je e-mail service.
Zelf direct aan de slag me e-mail marketing? Download het e-book “Verhoog je omzet met e-mail marketing” helemaal gratis.