Influencer marketing is de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de meest effectieve online marketing manieren om je doelgroep bekend te maken met jouw merk. Benieuwd naar wat influencer marketing voor jou als ondernemer kan betekenen? Lees dan snel verder! 👇🏼
Wat is influencer marketing?
Een influencer is een invloedrijk persoon die in staat is om de mening of het (koop)gedrag van zijn of haar volgers te beïnvloeden. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij influencers worden ingezet om potentiële klanten te bereiken en te beïnvloeden. Meestal wordt influencer marketing ingezet om naamsbekendheid te creëren, volgers te werven en het engagement te verhogen, met uiteindelijk als doel om de verkoop te verhogen!
Op welke manieren kan influencer marketing effectief zijn voor jouw bedrijf?
Om influencer marketing effectief in te zetten voor jouw bedrijf, is het belangrijk dat je je beseft dat verschillende doelstellingen vragen om verschillende campagnes. Wil je graag de best mogelijke resultaten behalen, dan is het belangrijk dat je een influencer kiest die past bij jouw campagne en doelstellingen. Houd ook rekening met op welk platform deze influencer zich voornamelijk bevindt. Kies je voor een influencer die zich grotendeels bevindt op Instagram, YouTube of TikTok? Of ga je juist voor een influencer met een succesvolle blog? Het fijne is dat in iedere branche er wel influencers te vinden zijn: van fashion tot sport en van gezonde voeding tot het reisleven.
Maar dan: je hebt een (of meerdere) influencer(s) gevonden waar je een samenwerking mee aan wilt gaan. Waarom is juist deze samenwerking zo effectief? Onze marketing gekkies hebben een aantal belangrijke redenen voor je onder elkaar gezet!
Hogere betrokkenheid met je klanten
Een relatie en vertrouwensband aangaan met je klanten wordt steeds belangrijker. Gebruikers willen graag een ‘kijkje achter de schermen’ zien, dat is precies waarom wij als reclamebureau daarop inzetten. Een logische en sprekende samenwerking aangaan met een influencer biedt de mogelijkheid om het vertrouwen van jouw potentiële klanten te winnen. Wanneer jouw merk en de influencer goed matchen, dan komt de marketingcampagne pas echt authentiek en geloofwaardig over. Als volgers de indruk hebben dat een post oprecht is, zullen zij de influencer vertrouwen wat de content extra effectief maakt. Hiermee kan de influencer ervoor zorgen dat zijn of haar volgers (en dus jouw potentiële klanten) een positieve associatie met jouw product of merk krijgen.
Creëren van krachtige content
Naast dat influencers invloedrijk zijn, zijn ze meestal specialisten in het vak van content-creatie! De meeste influencers weten vaak precies wat werkt en wat hun doelgroep aanspreekt en wat wel of niet aanslaat. Zo bespaar jij uiteindelijk veel tijd voor de productie van content.
Benieuwd naar de do’s en don’ts van goede content creëren?
Influencer marketing en sales
We kunnen hier wel de conclusie trekken dat influencer marketing een hele effectieve manier kan zijn om je verkoop een flinke boost te geven. Klinkt goed, toch?! Influencer marketing blijkt al jaren een succesvolle strategie in de online marketingwereld. Het doel van influencer marketing is uiteindelijk om door een lange blootstelling aan het merk of product de doelgroep te overtuigen om het product of de dienst te kopen. Influencer marketing en sales kunnen daarom een win-win situatie zijn!
Een influencer kan bijvoorbeeld kortingscodes geven aan hun volgers, Instagram stories plaatsen met linkjes naar jouw productpagina’s of jouw nieuwste product promoten. Bij de lancering van een nieuw product kijken mensen vaak eerst even de kat uit de boom. Wanneer je je producten naar verschillende influencers rondstuurt om te laten promoten, heb je soms binnen enkele dagen al (honderd)duizenden mensen bereikt!
Het is dus niet verwonderlijk dat samenwerkingen met influencers een mooie toekomst lijken te hebben. Uiteindelijk kun je een super waardevolle samenwerking aangaan met een influencer! Heb je hulp nodig bij het vinden van een relevante influencer?
Pittig Bakkie doen?
Wil je jouw social media beheer graag laten uitbesteden? Of kunnen onze marketingtijgers je ergens anders bij helpen? Kom dan even langs voor een Pittig Bakkie! Laat je ons even weten hoe jij je bakkie drinkt? Zetten wij op tijd de koffie klaar (thee mag natuurlijk ook)!