Als je actief bent op Facebook heb je vast al eens een bericht gepromoot. Hartstikke logisch, want je wilt tenslotte zoveel mogelijk mensen bereiken via je website. Maar als je dan toch geld uitgeeft om mensen te bereiken via Facebook, zorg dan dat je het aanpakt als een echte Facebook marketeer. Heb je 5 minuten? Dan vertellen onze Facebook experts je precies hoe het werkt.
Je bericht op Facebook promoten
Meer mensen bereiken met een facebook advertentie.
Wanneer je een bericht plaatst op Facebook, zie je vaak een extra knop verschijnen. Je kent hem wel, de knop bericht promoten. Door op deze knop te drukken kun je meer mensen bereiken dan alleen je volgers. Je kunt jouw bericht namelijk aan iedereen binnen jouw doelgroep laten zien. Tenminste wanneer je een paar euro betaalt. Maar adverteren op Facebook kan natuurlijk veel slimmer. Je kunt namelijk zoveel meer uit je advertenties halen dan alleen een bericht promoten. Benieuwd hoe jij kunt adverteren als een social media pro?
Facebook bericht promoten tips
Het verschil tussen een bericht promoten via Facebook en echt Facebook advertenties voor je bedrijf opzetten is groot. Hoewel het ontzettend simpel is om gewoonweg een berichtje te boosten, kun je ook echt adverteren binnen Facebook en Instagram. Je kunt dan niet alleen veel meer informatie data inzien, maar je doelgroep ook veel beter bereiken. Zo pakken wij dat aan:
Advertentie account aanmaken
Om te starten met adverteren heb je een advertentie account nodig. Wanneer je al eerder een bericht hebt gepromoot is deze waarschijnlijk al aanwezig. Heb je nog geen advertentie account? Dan kun je deze eenvoudig in je business manager aanmaken. Dit is de plek waar de advertentie specialisten hun werk doen. De achterkant van Facebook zeg maar.
Domein verifiëren
Heb je een Facebook advertentieaccount? Dan is het belangrijk om een aantal dingen te doen voordat je verder gaat. Allereerst moet je je domein verifiëren. Door dit te doen, geef je bij Facebook aan dat de website waar je voor adverteert ook daadwerkelijk jouw website is. Door dit te doen, zit je bij het adverteren niet vast bij de paginanaam die je misschien voor je SEO hebt ingesteld, maar kun je een aantrekkelijke titel maken voor je link.
Facebook pixel maken
Om te bekijken hoe gebruikers op je advertenties reageren en wat ze op je website doen heb je een Facebook Pixel nodig. Dat is een klein stukje code dat je in de header van je website zet, zodat Facebook alle interactie met jouw advertentie en je website kan vastleggen. Zo hou je grip op je advertenties en kun je zaken snel ingrijpen.
Kies de juiste strategie
Heb je alles klaarstaan om je advertenties te gaan meten? Dan is het tijd om een strategie op te stellen! Wat wil je bereiken met je advertenties? Wie wil je bereiken? Wat wil je aan die mensen laten zien? Dat zijn allemaal vragen die je hierbij kunt stellen.
De vraag ‘Wat wil je bereiken?’ is prima te beantwoorden met een x aantal omzet of een x aantal leads. Het is belangrijk om een concreet doel voor jezelf op te stellen zodat je weet waar je naartoe werkt en tussentijds ook kunt inzien of je op de goede weg zit. Het is ook handig om tussentijdse doelen te stellen. Stel dat je na vier weken 100 conversies wil hebben, dan is het redelijk om te zeggen dat je er na twee weken al zeker 50 wil hebben. Is dat nog niet het geval? Dan weet je dat je iets moet verbeteren in je advertenties.
Je doelgroep kiezen
Een ander onderdeel van je strategie is ‘Wie wil ik bereiken?’. Zorg dat dus dat je weet wie je doelgroep is. Wat zijn hun interesses, in welke leeftijdsgroep zitten ze en waar wonen ze? Facebook biedt veel opties rondom het instellen van je doelgroep. Denk aan de opgeslagen doelgroep, de aangepaste doelgroep en de vergelijkbare doelgroep. Als je deze slim inzet, kun je uiteindelijk heel makkelijk de juiste mensen gebruiken!
Campagne uitwerken
Nu je weet wat je wil en op welke doelgroep je je gaat richten is het tijd om een campagne in elkaar te zetten. Zorg hiervoor dat je aansprekende teksten en beeldmateriaal klaar hebt liggen en uiteraard een landingspagina hebt ingericht. Vervolgens kies je een campagnedoel binnen Facebook. Zorg ervoor dat deze aansluit bij het doel uit jouw strategie! Wil jij graag meer verkopen realiseren met je advertenties? Dan kies je voor een conversie campagne. Wil je vooral meer verkeer naar je website? Kies dan voor een verkeerscampagne.
E-book in 10 stappen succesvolle Facebook advertenties
Alles ingesteld en driedubbel gecheckt? Dan kunnen je campagnes in principe live! Maar we hebben hier natuurlijk maar kort aangegeven hoe wij het aanpakken. Wil jij meer informatie over het adverteren op Facebook en je berichten op een professionele manier promoten? Dan kun je helemaal gratis ons e-book over Facebook adverteren downloaden. Zo kun je op Facebook ads adverteren als een pro!
Benieuwd naar de kosten van Facebook adverteren? Kijk dan even hier.