Je eigen Brandbook laten maken, waarom zou je?

Als rasechte ondernemer heb je vast al wel eens gehoord van een Brandbook. En hoewel een Brandbook niet essentieel is voor de bedrijfsvoering, heeft het laten maken van je eigen Brandbook een hoop voordelen. In deze blog legt onze branding specialist het je uit. Een Brandbook, Brandmanual of Style Guide is namelijk meer dan alleen een mooi en inspirerend boekje met het logo, huisstijl en lettertypen.

Brandbook voorbeeld

Wat is een brandbook?

Een Brandbook is een document waarin de kern van het bedrijf is vastgelegd. Het bevat de reden waarom het bedrijf bestaat, de kernwaarden en de manier waarop het bedrijf met zijn klanten wil omgaan. Het geeft nieuwe medewerkers direct meer inzicht in het bedrijf. Het geeft informatie over de doelgroep en bevat richtlijnen en kaders voor de interne en externe communicatie. Het bevat daarnaast ook het logo, de huisstijl, huisstijl elementen, gebruik van lettertypen en hoe deze het beste kunnen worden ingezet. Het Brandbook kan dus ook goed ingezet worden om samenwerkingspartners zoals reclamebureau’s of online marketing agency’s te informeren en richting te geven.

Website teksten schrijven SEO

Het Brandbook als houvast

Als bedrijf wil je graag een onvergetelijke indruk achterlaten. Dit lukt alleen vaak niet in één keer, klanten hebben namelijk vaak meerdere contactmoment nodig. Herkenbaarheid is daarom vaak het toverwoord van reclame campagnes. Met een Brandbook zorg je voor vaste communicatie richtlijnen voor je medewerkers en samenwerkingspartners. Die zijn er niet om creatieve ideeën te remmen, maar juist om richting te geven en creativiteit te laten floreren.

vitamine-pillen-fruit

De perfecte marketing campagne!

De perfecte marketing campagne is doelgericht, herkenbaar, prikkelend en efficient. Een Brandmanual kan je hierbij helpen. Het zorgt er namelijk voor dat je vooraf nagedacht hebt over essentiële zaken zoals: je toegevoegde waarde, kennis van je doelgroep en de doelstellingen van je bedrijf. Dat zijn zaken die voor een groot gedeelte het succes van je (online) marketing campagnes bepalen. Een Brandbook laten maken is wat ons betreft dus een investering die zijn geld dubbel en dwars waard is.

Reclamebureau Nijmegen

Een digitaal brandbook

Natuurlijk veranderen er dingen terwijl je aan het ondernemen bent. Je leert waar je goed in bent, verbreed je kennis en speelt in op de markt. Juist daarom wordt een brandmanual ook niet met de hand geschreven, maar ontvang je een digitale versie. Je kunt deze dus in de loop der tijd ook aanvullen en waar nodig aanpassen op de behoeften van je onderneming.

 

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.