Als rasechte ondernemer heb je vast al wel eens gehoord van een Brandbook. En hoewel een Brandbook niet essentieel is voor de bedrijfsvoering, heeft het laten maken van je eigen Brandbook een hoop voordelen. In deze blog legt onze branding specialist het je uit. Een Brandbook, Brandmanual of Style Guide is namelijk meer dan alleen een mooi en inspirerend boekje met het logo, huisstijl en lettertypen.
Wat is een brandbook?
Een Brandbook is een document waarin de kern van het bedrijf is vastgelegd. Het bevat de reden waarom het bedrijf bestaat, de kernwaarden en de manier waarop het bedrijf met zijn klanten wil omgaan. Het geeft nieuwe medewerkers direct meer inzicht in het bedrijf. Het geeft informatie over de doelgroep en bevat richtlijnen en kaders voor de interne en externe communicatie. Het bevat daarnaast ook het logo, de huisstijl, huisstijl elementen, gebruik van lettertypen en hoe deze het beste kunnen worden ingezet. Het Brandbook kan dus ook goed ingezet worden om samenwerkingspartners zoals reclamebureau’s of online marketing agency’s te informeren en richting te geven.
Het Brandbook als houvast
Als bedrijf wil je graag een onvergetelijke indruk achterlaten. Dit lukt alleen vaak niet in één keer, klanten hebben namelijk vaak meerdere contactmoment nodig. Herkenbaarheid is daarom vaak het toverwoord van reclame campagnes. Met een Brandbook zorg je voor vaste communicatie richtlijnen voor je medewerkers en samenwerkingspartners. Die zijn er niet om creatieve ideeën te remmen, maar juist om richting te geven en creativiteit te laten floreren.
De perfecte marketing campagne!
De perfecte marketing campagne is doelgericht, herkenbaar, prikkelend en efficient. Een Brandmanual kan je hierbij helpen. Het zorgt er namelijk voor dat je vooraf nagedacht hebt over essentiële zaken zoals: je toegevoegde waarde, kennis van je doelgroep en de doelstellingen van je bedrijf. Dat zijn zaken die voor een groot gedeelte het succes van je (online) marketing campagnes bepalen. Een Brandbook laten maken is wat ons betreft dus een investering die zijn geld dubbel en dwars waard is.
Een digitaal brandbook
Natuurlijk veranderen er dingen terwijl je aan het ondernemen bent. Je leert waar je goed in bent, verbreed je kennis en speelt in op de markt. Juist daarom wordt een brandmanual ook niet met de hand geschreven, maar ontvang je een digitale versie. Je kunt deze dus in de loop der tijd ook aanvullen en waar nodig aanpassen op de behoeften van je onderneming.