Het klinkt wellicht wat melodramatisch, maar het inplannen van je social media posts heeft een hoop voordelen voor jou en je business. Door het inplannen van je berichten hoef je niet meer elke dag opnieuw te bedenken wat je moet posten, maar kun je gestructureerd en met een goede planning vooruit werken. Hierdoor kun je veel tijd besparen en ook nog eens de perfecte timing kiezen waarop je berichten gepubliceerd worden. Je instagram posts inplannen geeft vaak rust en duidelijkheid. Ontdek dus snel hoe je jouw berichten kunt plannen en welke tools je het beste kunt gebruiken.
Instagram berichten inplannen
Bij de meeste social media platformen kun je al een tijdje berichten inplannen. Denk hierbij aan Facebook of Pinterest en zelfs via Youtube kunnen video’s ingepland worden. Bij Instagram duurde deze ontwikkeling iets langer, pas sinds halverwege 2019 is het mogelijk om instagram berichten direct in te plannen via de Creator Studio. Voor die tijd was het ook mogelijk om berichten te plannen, maar dan via externe tools, zoals Later, Buffer, Planoly, Hootsuite en Sprout Social. Deze Tools zijn (op dit moment) vaak uitgebreider dan de Facebook Creator Studio, daarom gaan we daar eerst dieper op in.
De voordelen van Later, Buffer, Sprout of Hootsuite
Externe Tools zoals Later, Buffer of Hootsuite, maken het niet alleen mogelijk om op Instagram berichten te plannen, maar ook op andere social media platformen, zoals bijvoorbeeld Facebook, Pinterest, Youtube of Twitter. Ideaal voor iedereen die zijn content op één plek wil hebben. Ook Sprout Social en Coosto zijn hiervoor handige tools. Vooral het feit dat je (mits je internet hebt) overal op de wereld je content kunt inzien en plannen is voor veel marketeers en ondernemers erg prettig. Daarnaast bieden deze oplossingen vaak uitgebreide analyse mogelijkheden van je social accounts.
De nadelen van externe planning tools
Nu vraag jij je natuurlijk af, als er zoveel goede planning tools zijn, waarom zou ik dan überhaupt overwegen om de Creator Studio van Facebook zelf te gebruiken? Nou, ondanks alle voordelen zitten er ook twee (grote) nadelen aan het gebruik van externe tools om je Instagram berichten in te plannen.
1. Het is en blijft een externe tool
Het grootste nadeel van deze tools, is dat ze niet gemaakt zijn en onderhouden worden door de social media platformen zelf. Hierdoor kan het zijn dat de koppeling tussen de tool en het social media platform soms niet optimaal werkt en berichten niet geplaatst worden. Het is dus bij het gebruik van deze tools, altijd verstandig om wekelijks te checken of de berichten netjes geplaatst worden.
2. Deze tools kosten geld
Tja, keuzes maken we niet alleen op basis van effectiviteit, maar ook op basis van de portemonnee. Vraag jezelf dus af, of je 20,- tot 100,- euro per maand wil besteden aan dit soort tools, soms kan een kleine investering je namelijk veel tijd opleveren. Wil je liever geen geld uitgeven aan een externe tools, dan kun je het beste gebruik maken van de planningsmogelijkheden bij het platform zelf, bijvoorbeeld de Facebook Creator Studio. Of kiezen voor de gratis variant van een tool zoals Planoly.
Facebook Creator Studio
Sinds augustus 2019 heeft Facebook, Instagram Planning, beschikbaar gemaakt. Zo kun je vanaf nu via de Facebook Creator Studio berichten inplannen, die vervolgens op jouw Instagram account worden gedeeld. Zo bespaar je tijd en kun je je content klaarzetten op momenten dat het jou uitkomt. Direct aan de slag? Kijk dan even hier.
Heb je verder nog vragen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden om je social media uit te laten besteden? Neem dan gerust even contact met ons op, vinden we leuk! Of vraag hieronder een gratis quickscan aan van je Instagram Bedrijfsaccount.