Met het nieuwe jaar in zicht en een bewogen jaar achter de rug is het nu een goede tijd om te reflecteren en nieuwe doelen te stellen voor het nieuwe jaar. Maar hoe stel je goede doelen op? En nog belangrijker: hoe ga je deze doelen behalen? 💪🏼 In deze blog laten wij je zien hoe wij in ons online marketing bureau doelen stellen en hoe jij dit ook kunt doen.
Waarom doelen stellen?
Doelen geven je inzicht in waar je nu staat en waar je naartoe wilt met jouw bedrijf. En om te shinen met je bedrijf moet je wel eerst weten welke richting je op wilt gaan! Vind je het stellen van doelen voor jouw business lastig? No worries, je bent niet de enige! Veel ondernemers hebben hier moeite mee. Daarom helpen onze marketing gekkies je graag op weg bij het behalen van jouw doelen!
Hoe stel je zakelijke doelen op?
Er zijn verschillende stappen die je kunt doorlopen om uiteindelijk een paar kick-ass doelen onder elkaar te zetten. Hier komen ze!
Sterktes en zwaktes
Bedenk je eerst wat de kernwaarden zijn binnen jouw bedrijf. Schrijf 3-5 belangrijke kernwaarden onder elkaar op. Bijvoorbeeld: duurzaamheid, eerlijkheid en kwaliteit. Omschrijf ook wat deze kernwaarden voor jou betekenen. Vervolgens kun je gaan nadenken over jouw kernkwaliteiten, oftewel jouw sterktes. Waar ben je goed in? Wat gaat er goed binnen jouw bedrijf? Noem minstens drie dingen!
Daarnaast is het belangrijk om stil te staan bij wat er minder goed is gegaan dit jaar of wat nog verbetering nodig heeft. Oftewel: wat zijn jouw zwaktes? Kijk ook eens bij anderen. Wie waren dit jaar echt voorbeelden voor jou? Hoe pakken zij dingen aan? Dit kan jou inspiratie geven in dingen die je wilt verbeteren. Noem er weer minstens drie.
SMART-doelen opstellen
Oké, nu heb je helder waar jouw sterktes en zwaktes liggen. Vanuit hier kun je beginnen met het opstellen van jouw doelen. Hierbij kun je een bekende methode aanhouden, namelijk de SMART-methode. Door middel van dit principe kun je haalbare en concrete doelen opstellen die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.
- Specifiek: wat ga je doen?
- Meetbaar: kun je de resultaten meten?
- Acceptabel: zijn de doelen acceptabel voor jou en je omgeving?
- Realistisch: is het doel haalbaar?
- Tijdsgebonden: wanneer ga je beginnen en wanneer ben je klaar?
Jouw KICK-ASS doel!
Dit is een leuke! Hierbij mag je namelijk verder gaan denken dan je allergrootste dromen! Wat zou je allemaal willen doen en verwezenlijken als geld absoluut geen rol zou spelen? Wat is dan je ultieme doel met jouw business? Probeer je in te beelden waar jouw bedrijf staat over 1, 5 of 10 jaar. Een voorbeeld van zo’n KICK-ASS doel kan zijn: ‘Een succesvolle webshop met minstens 250 bestellingen per maand.’ Schrijf dit voor jezelf op!
Heb je hem? Topper! Deel nu dit KICK-ASS doel op in meerdere kleine acties die je gaat ondernemen om dit doel te verwezenlijken. Laten we nog even het vorige voorbeeld erbij pakken. Om dit doel uiteindelijk te verwezenlijken, kunnen je de volgende acties ondernemen: onderzoek doen naar adverteren, productpagina’s optimaliseren, social media beheer uitbesteden, etc. Zo kun je in kleine stapjes steeds dichter bij jouw ultieme doel komen!
Gerichte marketing doelen stellen en analyseren doe je zo!
Hoe ga je deze doelen behalen?
Yes! Nu heb je je zakelijke doelen duidelijk voor ogen. Maar nu komt eigenlijk pas de grotere uitdaging. Want het opstellen van zakelijke doelen is één. Maar deze doelen behalen, dat is vaak een stuk lastiger! Maar het is absoluut niet onmogelijk. Onze marketing gekkies zouden zichzelf niet zijn als ze je niet een paar magische tips zouden geven over hoe jij je doelen kunt behalen! 🤩
One step at a time
Juist door het nemen van kleine stapjes, kun je uiteindelijk grote doelen behalen! Het is belangrijk om te beseffen dat niet alles in één keer kan. Wanneer je je doelen concreet en meetbaar maakt, is de kans namelijk veel groter dat je je doelen gaat behalen. Te weinig tijd kan je daarnaast enorm demotiveren en stress geven, waardoor je je doelen uit het oog gaat verliezen. Vraag je ook af waarom je het wilt bereiken en deel het met anderen. Dit kan helpen om jouw doel daadwerkelijk te behalen!
Meer geld is nooit het enige doel
Probeer je niet alleen maar te focussen op geld. Geld is namelijk een resultaat vanuit je doelen, maar geen doel op zich. Focus je daarom voornamelijk op de klantenrelaties, je collega’s, je interne processen etc. Als je dit goed doet, dan zul je dit ook terug gaan zien in je verkoopcijfers!
Vier je succes!
Stel je eens voor: je hebt zojuist de allerbeste week van verkopen achter de rug. Je hebt al je records verbroken. Wohoo! Wat doe je op zo’n moment? Schreeuw je van de daken hoe trots je bent op jezelf en je collega’s voor al het harde werk? Pop je de champagne? Waarschijnlijk niet. Misschien wil je niet opscheppen tegenover anderen. En je wilt al helemaal niet overkomen alsof je je beter voelt dan anderen. Je succes vieren voelt misschien een beetje ongemakkelijk. Maar het is juist zo belangrijk om je successen te vieren! Trakteer jezelf en je collega’s op een heerlijk stuk taart, drink een glaasje champagne of houd een te gekke silent disco dance-party (op afstand natuurlijk). Je hebt één van je doelen behaald en dat mag worden gevierd! 🥳
Pittig Bakkie doen?
Hulp nodig om jouw doelen te verwezenlijken en te SHINEN met jouw business? Wij maken voor jou een plan de champagne waarbij we ons hebben ingeleefd in je bedrijf en de doelgroep en waarin we je precies vertellen hoe wij je bedrijf de aankomende periode kunnen gaan laten “schitteren”! Klinkt goed, toch?! Neem dan contact met ons op!