Lead nurturing: van koude leads naar sales

In onze vorige blog heb je de belangrijkste ‘ins en outs’ kunnen lezen over leadgeneratie. Even om je geheugen op te frissen: bij leadgeneratie ga je data (contactgegevens) van potentiële klanten verzamelen. Een lead is dan ook kort gezegd een persoon die interesse toont in jouw product, dienst of merk. We begrijpen dat als je dit voor de eerste keer hoort het een soort ‘abracadabra’ kan lijken! Daarom gaan we in deze blog in op de volgende stap in het proces: lead nurturing. Oftewel: het opwarmen van ‘koude leads’ tot sales.

persoonlijk-contact

Lead nurturing betekenis

Het verzamelen van contactgegevens is dus de eerste stap. Maar de volgende stap is misschien nog wel belangrijker. Want aan enkel contactgegevens heb je niet zo veel. Je wilt er wel iets waardevols mee gaan doen! Van deze koude leads wil je uiteindelijk warme contacten gaan maken. Klanten die vertrouwen hebben in jouw product of dienst. Die ondanks dat ze de keuze hebben om naar je concurrent te gaan, toch voor jou kiezen! Lead nurturing is dan ook het volgen van leads en het opbouwen van een relatie, totdat ze klaar zijn om ze over te dragen aan sales. De marketingcommunicatie en alle andere middelen die worden ingezet om een lead op te warmen, vallen onder lead nurturing.

Leadgeneratie vs. lead nurturing

Oké, hopelijk is het nu een beetje duidelijk wat leadgeneratie en lead nurturing inhouden. Nu is het tijd om aan je systeem te bouwen om leads verder op te warmen. Bij leadgeneratie is vooral goede en relevante content heel belangrijk. Met de juiste content trek je jouw doelgroep namelijk naar je website en trek ze je jouw sales funnel binnen. Dit draait om het opbouwen van een relatie met je potentiële klanten. Maar wat je hier nog niet doet, is het verkopen. Bij lead nurturing krijgt je content een diepere betekenis, waarbij je een oplossing of expertise aanbiedt die de klant gaat overtuigen dat jij degene bent met wie ze in zee willen gaan!

Uiteindelijk ga je de bestaande leads dus laten doorgroeien tot sales. Je verzorgt de lead tijdens het proces van kennismaking tot verkoop. Maar hoe realiseer je dat eerste persoonlijke contactmoment? En hoe pak je dit aan, zonder dat het irritatie opwekt bij jouw potentiële klant?

persoonlijk-contact

Lead nurturing: hoe pak je dit aan?

Niet alleen je nieuwe potentiële klanten, maar ook je bestaande klanten wil je blijven opwarmen om bij jou te blijven kopen. Het aandragen van kennis is hierbij heel belangrijk. Maar hoe zet je lead nurturing in? Er zijn veel manieren om dit in te zetten. We hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet!

(Geautomatiseerde) e-mail marketing

Een van de meest krachtige manieren is om de potentiële klant (geautomatiseerde) berichten te sturen via de mail. Onpersoonlijk? Helemaal niet! Met de huidige technologie niet meer in ieder geval. Je volgt het gedrag en de interesses van individuele leads. Je meet en weet waar de leads vandaan komen en je volgt het gedrag van de lead. Je kunt iemand daardoor alsnog het gevoel geven dat diegene persoonlijke aandacht krijgt. Schrijft iemand zich bijvoorbeeld in voor jouw nieuwsbrief (lead) dan kun je door middel van de eerste nieuwsbrief beginnen met een kennismaking, tot uiteindelijk een concrete aanbieding.

Als je een e-commerce website hebt, kan e-mail marketing ook super effectief zijn. Dit werkt voornamelijk goed als een persoon iets in zijn winkelmandje stopt en vervolgens de bestelling niet afrondt. Je kunt deze persoon (mits hij of zij is ingelogd) een mailtje sturen met ‘ben je iets vergeten?’ Zo krijgt diegene een friendly reminder, waardoor hij misschien tóch overgaat tot een aankoop!

Relevante contentcreatie

Als je eenmaal op de hoogte bent van de interesses en het gedrag van jouw potentiële klanten, dan kun je hierop inspelen door middel van je content. Wees creatief en origineel in je contentcreatie. Bied bijvoorbeeld een webinar aan waar je een stukje van jouw kennis deelt en biedt aan het eind een gratis intakegesprek aan. Tijdens het gesprek kun je de potentiële klant gaan ‘opwarmen’ tot het kopen van jouw product of dienst. Maar dit gaat ook over de content die je aanbiedt op je website, social media kanalen en in je nieuwsbrief!

Pittig Bakkie doen?

Meer weten of hulp nodig? Neem contact op en kom even langs voor een Pittig Bakkie! Laat je ons even weten hoe jij je bakkie drinkt? Zetten wij op tijd de koffie klaar (thee mag natuurlijk ook)!

Gerelateerde artikelen

Je website optimaliseren voor meer aanvragen of verkopen!

Deze tips verbeteren je vindbaarheid via Google Mijn Bedrijf!

5 simpele tips die jouw SEO teksten verbeteren

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Stop met scrollen
plan een pittig bakkie.

Contact

Follow us on:

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 56 beoordelingen
js_loader
© 2022 Pittig Bakkie

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Riekie Wiermans

Copywriter en social expert

Deze woorden virtuoos tovert teksten op papier alsof elk woord haar laatste is. Altijd aansprekend, vol inhoud en met een flinke dosis humor. De rest van de tijd helpt ze bedrijven aan meer websitebezoekers en verkopen door SEO teksten te schrijven en social advertentie campagnes op te zetten.

De afgelopen periode heeft Riekie SEO teksten geschreven voor onze eigen website, Van Vught Fysio Therapie en Jonkcars. Verder heeft Riekie advertenties gemaakt voor Anytime Fitness en Atama Solar Energy.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Sjoerd de Kleijn

Social strateeg en advertentie tijger

De social strateeg van ons kantoor. Hij zit boordevol creatieve ideeën en schudt in no-time een effectieve social strategie uit zijn mouw voor elk bedrijf. Adverteren, social posts en e-mail marketing. Sjoerd zorgt ervoor dat je bedrijf straalt op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.

Sjoerd heeft zijn creativiteit de laatste tijd besteed aan succesvolle campagnes voor Fitnessdelivery, ArizeGrow, Spirited Union, Marjan van Heerde en AAA New Energy Zonnepanelen. Hij kijkt daarbij naar het complete plaatje, waardoor de advertenties, het aanbod en de landingspagina goed op elkaar aansluiten.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.