Leadgeneratie is een term die je in de wereld van online marketing vaak tegenkomt. Kort gezegd is het een combinatie van alle marketing- en sales activiteiten die als doel hebben om data (contactgegevens) te verzamelen van potentiële klanten. Maar wat is een lead dan precies? En hoe genereer je zoveel mogelijk relevante leads? Dat leggen we je graag uit!
Wat is leadgeneratie?
Laten we beginnen met je uit te leggen wat een ‘lead’ is. Een lead is een persoon die interesse toont in jouw product, dienst of merk. Deze persoon kan interesse tonen door bijvoorbeeld het downloaden van een e-book, het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor de nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Wanneer deze persoon data achterlaat om meer informatie te verkrijgen over een product of dienst, dan is het een lead. Deze interesse zorgt ervoor dat een lead kan worden gezien als een potentiële klant. Maar potentiële klanten laten niet zomaar hun gegevens achter. Er moet direct iets tegenover staan waar de klant waarde aan hecht. Daarom is het belangrijk dat je jouw ideale klant leert kennen. Wanneer je een ‘schets’ hebt gemaakt van jouw ideale klant, weet je wat de wensen en behoeften zijn van jouw klanten.
Leadgeneratie: waarom eigenlijk?
Leadgeneratie zorgt voor een relatie tussen je bedrijf en je potentiële klant. Het wordt op deze manier makkelijker voor de potentiële klant om uiteindelijk bij jou een product of dienst te kopen en niet ergens anders. Zonder leads kan dan ook het een stukje moeilijker worden om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten. Daarnaast zorgt het voor een gezonde sales funnel, wanneer je een constante stroom aan potentiële klanten hebt. Maar het allerbelangrijkste is dat een lead uiteindelijk een tevreden klant kan worden. En dat is wat we willen, toch?!
Hoe genereer je leads?
We horen je al denken: maar hoe genereer je relevante leads? Dit is het moment waarop marketing om de hoek komt kijken! Marketing is namelijk verantwoordelijk voor leadgeneratie. De beste manier om leads te genereren is door het aanbieden van gratis content aan jouw doelgroep. Dit worden ook wel ‘weggevertjes’ genoemd. Klanten laten hun e-mail adres toch iets makkelijker achter als ze er meteen iets voor terugkrijgen. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over waar jouw doelgroep zich bevindt. Op welke social media kanalen bevindt jouw doelgroep zich het meest? En waar hecht jouw doelgroep waarde aan?
Er zijn heel veel verschillende ‘weggevertjes’ om leads te genereren, bijvoorbeeld:
- Een e-book
- Een inspiratieboek
- Een nieuwsbrief
- Een webinar
- Een gratis workshop
- Een online cursus
- Een proefles
- Een videotraining
- Een gratis download
- Een checklist
- Een podcast of audiobestand
- Een downloadbaar werkboek of handleiding
- Een fysiek cadeautje per post
- …En ga zo maar door!
Tip: let wel op dat je niet téveel kennis weggeeft! Zo voorkom je dat je de lezer zoveel kennis meegeeft dat hij er zelf mee aan de slag kan gaan. Wanneer je je lezers zoveel kennis meegeeft dat ze er uiteindelijk zelf mee aan de slag gaan, heb je het tegenovergestelde bereikt van wat je wilde bereiken. De lezer wordt op deze manier dan ook uiteindelijk geen klant. En dat is precies wat je níet wilt, toch? Wanneer de lezer denkt: hier wil ik iets mee gaan doen, dan ben jij de eerste aan wie hij denkt. Want jij kan hem verder helpen! 😉
Van leadgeneratie naar lead nurturing
Oké, nu heb je een boel leads verzamelt. En nu? Nu is het de bedoeling dat je de verzamelde leads gaat ‘opwarmen’ tot klanten. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd. Dit is de volgende fase in het proces. Benieuwd naar alle ins en outs over lead nurturing? 👈🏼