Leadgeneratie: van lead naar klant

Leadgeneratie is een term die je in de wereld van online marketing vaak tegenkomt. Kort gezegd is het een combinatie van alle marketing- en sales activiteiten die als doel hebben om data (contactgegevens) te verzamelen van potentiële klanten. Maar wat is een lead dan precies? En hoe genereer je zoveel mogelijk relevante leads? Dat leggen we je graag uit!

leads-genereren

Wat is leadgeneratie?

Laten we beginnen met je uit te leggen wat een ‘lead’ is. Een lead is een persoon die interesse toont in jouw product, dienst of merk. Deze persoon kan interesse tonen door bijvoorbeeld het downloaden van een e-book, het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor de nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Wanneer deze persoon data achterlaat om meer informatie te verkrijgen over een product of dienst, dan is het een lead. Deze interesse zorgt ervoor dat een lead kan worden gezien als een potentiële klant. Maar potentiële klanten laten niet zomaar hun gegevens achter. Er moet direct iets tegenover staan waar de klant waarde aan hecht. Daarom is het belangrijk dat je jouw ideale klant leert kennen. Wanneer je een ‘schets’ hebt gemaakt van jouw ideale klant, weet je wat de wensen en behoeften zijn van jouw klanten.

leadgeneratie

Leadgeneratie: waarom eigenlijk?

Leadgeneratie zorgt voor een relatie tussen je bedrijf en je potentiële klant. Het wordt op deze manier makkelijker voor de potentiële klant om uiteindelijk bij jou een product of dienst te kopen en niet ergens anders. Zonder leads kan dan ook het een stukje moeilijker worden om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten. Daarnaast zorgt het voor een gezonde sales funnel, wanneer je een constante stroom aan potentiële klanten hebt. Maar het allerbelangrijkste is dat een lead uiteindelijk een tevreden klant kan worden. En dat is wat we willen, toch?!

Hoe genereer je leads?

We horen je al denken: maar hoe genereer je relevante leads? Dit is het moment waarop marketing om de hoek komt kijken! Marketing is namelijk verantwoordelijk voor leadgeneratie. De beste manier om leads te genereren is door het aanbieden van gratis content aan jouw doelgroep. Dit worden ook wel ‘weggevertjes’ genoemd. Klanten laten hun e-mail adres toch iets makkelijker achter als ze er meteen iets voor terugkrijgen. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over waar jouw doelgroep zich bevindt. Op welke social media kanalen bevindt jouw doelgroep zich het meest? En waar hecht jouw doelgroep waarde aan?

Er zijn heel veel verschillende ‘weggevertjes’ om leads te genereren, bijvoorbeeld:

  • Een e-book
  • Een inspiratieboek
  • Een nieuwsbrief
  • Een webinar
  • Een gratis workshop
  • Een online cursus
  • Een proefles
  • Een videotraining
  • Een gratis download
  • Een checklist
  • Een podcast of audiobestand
  • Een downloadbaar werkboek of handleiding
  • Een fysiek cadeautje per post
  • …En ga zo maar door!

Tip: let wel op dat je niet téveel kennis weggeeft! Zo voorkom je dat je de lezer zoveel kennis meegeeft dat hij er zelf mee aan de slag kan gaan. Wanneer je je lezers zoveel kennis meegeeft dat ze er uiteindelijk zelf mee aan de slag gaan, heb je het tegenovergestelde bereikt van wat je wilde bereiken. De lezer wordt op deze manier dan ook uiteindelijk geen klant. En dat is precies wat je níet wilt, toch? Wanneer de lezer denkt: hier wil ik iets mee gaan doen, dan ben jij de eerste aan wie hij denkt. Want jij kan hem verder helpen! 😉

leads-genereren

Van leadgeneratie naar lead nurturing

Oké, nu heb je een boel leads verzamelt. En nu? Nu is het de bedoeling dat je de verzamelde leads gaat ‘opwarmen’ tot klanten. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd. Dit is de volgende fase in het proces. Benieuwd naar alle ins en outs over lead nurturing? 👈🏼

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.