☝️Heb jij een eigen webshop? Dan ben je vast op zoek naar nieuwe manieren om je conversie te verhogen. Hier alvast een nuttige tip van ons: help je klanten kiezen!
Help je klanten kiezen en verhoog je omzet!
Mensen willen genoeg keuze hebben, maar niet zóveel keuze dat ze gewoonweg niet meer kunnen kiezen. Dit gevoel is te verklaren door ‘Hicks Law’. Dit houdt in dat hoe meer keuzes klanten voorgeschoteld krijgen, hoe langer het duurt voordat ze een keuze maken. Sommige mensen kunnen hierdoor zelfs keuzestress ervaren. Daarom is het belangrijk om klanten het gevoel geven dat ze kunnen kiezen, zonder ze daadwerkelijk te overladen met keuzes. Maar hoe help je ze nu eigenlijk kiezen?
Voorkom keuzestress bij je klant
Geef je klanten niet teveel keus. Zorg ervoor dat ze alleen de maat of de kleur moeten kiezen van een product. Over het algemeen geldt namelijk hoe meer kliks, hoe groter de kans dat ze afhaken. Dus laat je klanten zoveel mogelijk zien, waar ze naar op zoek zijn.
Voeg reviews toe op de juiste plekken
Het verzamelen van reviews is altijd een goed idee, het zorgt namelijk voor vertrouwen en kan klanten daadwerkelijk overtuigen om een aankoop te doen op jouw website. Maar wist je ook dat het uitmaakt op welke plekken je de reviews laat zien. Zo kan het op de productpagina een goed idee zijn om reviews te tonen, maar op de afreken pagina juist afleiden. Het dus belangrijk om hier vooraf goed overna te denken en zo snel mogelijk te beginnen met het verzamelen van reviews. Doe dit op een platform dat voor jouw bedrijf interessant is. Denk aan Google, Facebook, TripAdvisor, Kiyoh, Trustpilot etc.
Zorg voor goede en duidelijke voorwaarden
Of klanten je producten retour kunnen sturen, wat ze moeten doen met klachten en hoe ze contact op kunnen nemen zijn belangrijke zaken voor klanten. Wat je voorwaarden ook zijn, maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang vooraf maar duidelijk is wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten. Ook op deze manier help je je klanten kiezen. De kans dat ze iets bij je bestellen is, namelijk groter wanneer ze vooraf weten waar ze aan toe zijn. Zorg dus voor duidelijke voorwaarden op je website of webshop.
Meerdere betalingsmogelijkheden
Waar je normaal gesproken het aantal keuzes niet te groot wil maken, geldt dit voor het toevoegen van betalingsmogelijkheden tot op zekere hoogte niet. Het wekt juist vertrouwen wanneer bezoekers op de meest gangbare manieren kunnen afrekenen.
Neem die gedachte mee bij het inrichten van jouw webshop en let dus op het aantal variaties dat je aanbiedt. Wil je nog meer tips om je conversie te verhogen? Die geven we je graag onder het genot van een bakkie ☕️.
[gravityform id=”8″ title=”false” description=”false”]