Het is misschien een cliché, maar meten is weten. Dat geldt ook zeker wanneer het om je website gaat, vooral als je het aantal aanvragen en/of verkopen via je website wil verhogen. Je wil dan natuurlijk precies weten wat er op je website gebeurt.
Met Tools als Google Analytics, Facebook Pixel en Hotjar kan dat! Sterker nog je kunt zo precies zien wat bezoekers op je website doen, waar ze op klikken en waar ze afhaken. En met deze informatie kun jij weer aan de slag. Hieronder lichten wij de verschillende opties even kort voor je toe.
Google Analytics
Het eerste en misschien wel belangrijkste meetinstrument waar de meeste marketing professionals op teruggrijpen is Google Analytics. Door een klein stukje code op je website te plaatsen krijg je als website eigenaar een hoop waardevolle informatie over je website gebruikers. Zo kun je realtime zien hoeveel bezoekers er op je website zijn, maar bijvoorbeeld ook welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze op deze pagina’s blijven.
Facebook Pixel
Een andere mooie tool om meer over je website bezoekers te weten te komen is de Facebook Pixel. Vooral als je adverteert via Facebook of Instagram is het zelfs een echte must om deze tool aan je website te koppelen. Je kunt hiermee namelijk precies zien wat bezoekers op je website doen, hoeveel aankopen er zijn geweest en wat de opbrengst is vanuit je advertenties. Wel zo handig! De pixel maakt het ook mogelijk om website bezoekers opnieuw een advertentie te laten zien op basis van de pagina die ze hebben bezocht.
Benieuwd hoe je de pixel kunt inzetten voor jouw bedrijf?
Hotjar
De laatste tool uit het rijtje is Hotjar. Met Hotjar krijg je een gedetailleerd beeld van het gedrag van bezoekers. Dit gaat verder dan de informatie uit Google Analytics of de Facebook Pixel. Hotjar laat namelijk een heatmap zien en maakt (als je dit wilt) video’s van het gedrag van bezoekers op je website. Zo kun je niet alleen zien welke pagina’s je website bezoekers bekijken, maar ook hoe ze zich op de pagina’s gedragen. Wat ons betreft kun je deze tool gebruiken, wanneer je het gevoel hebt dat het beter kan of als er iets mis lijkt te gaan bij het bestel of aanvraagproces.