Natuurlijk heb je de afgelopen jaren niet stil gezeten. Daarom is het analyseren van je huidige marketingkanalen een mooie kans om te zien hoe je bedrijf er momenteel online voor staat. We duiken deze keer dus wat dieper in je online statistieken en gaan daarna aan de slag met het stellen van nieuwe doelen.
Huidige marketingkanalen analyseren
Nu je weet waar jij als bedrijf voor staat, welke doelgroep(en) je wil bereiken en hoe je dit gaat doen, is het tijd om te bekijken hoe je bedrijf er nu online voor staat. Neem dus eerst even een kijkje bij je huidige social media -en google accounts. Bekijk je Facebook statistieken, Instagram statistieken, en gebruik Google Analytics om meer te weten te komen over de bezoekers die je op dit moment bereikt. Natuurlijk kun je ook de statistieken van andere accounts gebruiken, zoals Pinterest, Mailchimp Youtube etc.
Facebook Ads Library | Stiekem gluren bij de buren
Welke statistieken zijn voor jou van belang?
Het verzamelen van data van gebruikers, bezoekers en volgers helpt je om inzicht te verkrijgen in je doelgroep. Via Facebook en Instagram kun je om te beginnen kijken naar demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Daarnaast is het handig om het bereik en de engagement van berichten te analyseren en kun je zelfs zien op welke tijden jij het beste berichten kunt plaatsen. Met een Facebook Pixel kun je nog veel meer informatie over je website bezoekers verzamelen. Dus heb je deze nog niet ingesteld, doe dit dan z.s.m.
Informatie over je website bezoekers met Google Ads
Daarnaast kun je Google Analytics gebruiken om meer over je websitebezoekers te weten te komen. (Waarschijnlijk heb je deze tool al gekoppeld, maar mocht je Google Analytics nog niet met je website hebben gekoppeld willen we je aanraden om dit zo snel mogelijk te doen). Het geeft je namelijk waardevolle informatie. Zo kun je zien, waar je bezoekers vandaan komen, op welke pagina’s ze terecht komen, hoe lang ze op je website blijven en nog veel meer.
Eigenlijk zijn al deze statistieken interessant en je kunt er zelfs nog veel verder induiken. Er zijn namelijk nog veel meer mooie tools, waarmee je nog veel meer te weten kunt komen over je doelgroep en hoe ze zich online gedragen. Op deze manier kun je jouw hele marketing funnel verder optimaliseren, maar dat is een challenge voor de volgende keer ;-). Welke statistieken voor jou op dit moment van belang zijn, hangt voornamelijk af van je doelstellingen. Dus daar gaan we hieronder eerst mee aan de slag.
Doelen stellen voor starters
Een doel zonder plan is eigenlijk niet meer dan een wens. Daarom is het belangrijk om te bedenken wat voor jou het aankomende jaar belangrijk is en waar je je op wil richten. Wanneer je net begint, is naamsbekendheid, bereik en het verzamelen van data ontzettend belangrijk. Je kunt er dus voor kiezen om het bereik van je social post en het aantal website bezoekers te gebruiken om doelen te stellen. Om dit bij te houden (als je dit nog niet doet kun je Google Analytics en de Facebook pixel gebruiken. In onderstaande blog lees je hoe je dat doet.
Facebook pixel, zo gebruik je hem voor jouw bedrijf!
Doelen stellen voor de pro’s
Ben je echter al wat langer bezig? Dan wil je je waarschijnlijk meer richten op het verhogen van het aantal aanmeldingen op je website of bij het realiseren van meer verkopen via je webshop. Dan kun je het beste doelen stellen op basis van conversie scores en de ROAS (return on ad spend). Een tool zoals Hotjar kan dan uitkomst bieden om meer te weten te komen over het gedrag van je bezoekers. Door de gebruikerservaring te verbeteren en op het juiste moment de juiste content voor te schotelen, kun je leuke resultaten boeken. Lees in onderstaande blog hoe je succesvolle advertenties opzet.
Checklist voor succesvolle advertenties!
What’s next?
Wanneer je nieuwe doelen hebt opgesteld, is het goed om erover na te denken hoe je ervoor gaat zorgen dat je jouw doelen gaat behalen. Daarom gaan we in deel 5 aan de slag met de marketing planning! Hierin vermeld je naast de content planning ook alle taken die je moet uitvoeren om je doelen te behalen.#zinin!