Online Marketing Challenge – Deel 4: Doelen stellen en analyseren

Natuurlijk heb je de afgelopen jaren niet stil gezeten. Daarom is het analyseren van je huidige marketingkanalen een mooie kans om te zien hoe je bedrijf er momenteel online voor staat. We duiken deze keer dus wat dieper in je online statistieken en gaan daarna aan de slag met het stellen van nieuwe doelen.

Online-marketing-bureau-Nijmegen-Pittig-Bakkie-Team

Huidige marketingkanalen analyseren

Nu je weet waar jij als bedrijf voor staat, welke doelgroep(en) je wil bereiken en hoe je dit gaat doen, is het tijd om te bekijken hoe je bedrijf er nu online voor staat. Neem dus eerst even een kijkje bij je huidige social media -en google accounts. Bekijk je Facebook statistieken, Instagram statistieken, en gebruik Google Analytics om meer te weten te komen over de bezoekers die je op dit moment bereikt. Natuurlijk kun je ook de statistieken van andere accounts gebruiken, zoals Pinterest, Mailchimp Youtube etc.

Google vs. Facebook Ads

Facebook Ads Library | Stiekem gluren bij de buren

Online Marketing Challenge - Deel 4: Doelen stellen en analyseren

Welke statistieken zijn voor jou van belang?

Het verzamelen van data van gebruikers, bezoekers en volgers helpt je om inzicht te verkrijgen in je doelgroep. Via Facebook en Instagram kun je om te beginnen kijken naar demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Daarnaast is het handig om het bereik en de engagement van berichten te analyseren en kun je zelfs zien op welke tijden jij het beste berichten kunt plaatsen. Met een Facebook Pixel kun je nog veel meer informatie over je website bezoekers verzamelen. Dus heb je deze nog niet ingesteld, doe dit dan z.s.m.

Informatie over je website bezoekers met Google Ads

Daarnaast kun je Google Analytics gebruiken om meer over je websitebezoekers te weten te komen. (Waarschijnlijk heb je deze tool al gekoppeld, maar mocht je Google Analytics nog niet met je website hebben gekoppeld willen we je aanraden om dit zo snel mogelijk te doen). Het geeft je namelijk waardevolle informatie. Zo kun je zien, waar je bezoekers vandaan komen, op welke pagina’s ze terecht komen, hoe lang ze op je website blijven en nog veel meer.

Eigenlijk zijn al deze statistieken interessant en je kunt er zelfs nog veel verder induiken. Er zijn namelijk nog veel meer mooie tools, waarmee je nog veel meer te weten kunt komen over je doelgroep en hoe ze zich online gedragen. Op deze manier kun je jouw hele marketing funnel verder optimaliseren, maar dat is een challenge voor de volgende keer ;-). Welke statistieken voor jou op dit moment van belang zijn, hangt voornamelijk af van je doelstellingen. Dus daar gaan we hieronder eerst mee aan de slag.

Meer tevreden klanten met doelgerichte social media marketing!

Doelen stellen voor starters

Een doel zonder plan is eigenlijk niet meer dan een wens. Daarom is het belangrijk om te bedenken wat voor jou het aankomende jaar belangrijk is en waar je je op wil richten. Wanneer je net begint, is naamsbekendheid, bereik en het verzamelen van data ontzettend belangrijk. Je kunt er dus voor kiezen om het bereik van je social post en het aantal website bezoekers te gebruiken om doelen te stellen. Om dit bij te houden (als je dit nog niet doet kun je Google Analytics en de Facebook pixel gebruiken. In onderstaande blog lees je hoe je dat doet.

Facebook pixel, zo gebruik je hem voor jouw bedrijf!

Online marketing experts

Doelen stellen voor de pro’s

Ben je echter al wat langer bezig? Dan wil je je waarschijnlijk meer richten op het verhogen van het aantal aanmeldingen op je website of bij het realiseren van meer verkopen via je webshop. Dan kun je het beste doelen stellen op basis van conversie scores en de ROAS (return on ad spend). Een tool zoals Hotjar kan dan uitkomst bieden om meer te weten te komen over het gedrag van je bezoekers. Door de gebruikerservaring te verbeteren en op het juiste moment de juiste content voor te schotelen, kun je leuke resultaten boeken. Lees in onderstaande blog hoe je succesvolle advertenties opzet.

Checklist voor succesvolle advertenties!

What’s next?

Wanneer je nieuwe doelen hebt opgesteld, is het goed om erover na te denken hoe je ervoor gaat zorgen dat je jouw doelen gaat behalen. Daarom gaan we in deel 5 aan de slag met de marketing planning! Hierin vermeld je naast de content planning ook alle taken die je moet uitvoeren om je doelen te behalen.#zinin!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.