Je bent er bijna helemaal klaar voor! Nu je alle informatie hebt verzameld, (in Deel 1, Deel 2, Deel 3 en Deel 4 van de online marketing challenge), kun je namelijk aan de slag met het maken van je eigen content strategie. Je weet nu tenslotte waar je voor staat, waar je doelgroep zich bevindt, wie je wil aanspreken en wat je doelen zijn voor 2020. Laten we dus snel beginnen!
Wat moet je doen om je marketing doelen te behalen?
Allereerst is het belangrijk om in kaart te brengen, welke acties je moet ondernemen om je online marketing doelen te behalen en er een topjaar van te maken!
Wil je bijvoorbeeld je bereik verhogen op je social berichten? Hou er dan rekening mee dat je meerdere keren moet gaan plaatsen en bekijk op welke tijden jij je content het beste kunt droppen. Welke content het goed heeft gedaan, kun je zien in de statistieken van FB of IG.Wil je zorgen voor meer engagement op IG of FB? Zorg dan dat je live gaat op Instagram TV of op Facebook. Wil je meer scoren via Google? Begin dan zo snel mogelijk met een goede zoekwoord analyse en ga aan de slag met het schrijven van waardevolle content voor jouw doelgroep. Kijk voor meer SEO tips in dit artikel: Zoekmachine optimalisatie: Wat is SEO en hoe werkt het?
Waardevolle en herkenbare content
Plan voor jezelf in wanneer je je berichten en content gaat maken en hou vast aan dit schema. De meeste platformen houden namelijk van continuïteit en waardevolle en herkenbare content! Gelukkig weet jij precies waar je voor staat en wie je wil bereiken. Het creëren van interessante en herkenbare content is voor jou dan ook geen probleem. Mocht je toch wat hulp nodig hebben, dan staat de deur natuurlijk altijd open voor een Pittig Bakkie.
Maak een content planning
Natuurlijk kun je een “fancy” content planner gebruiken om ervoor te zorgen dat alle taken worden uitgevoerd en je content op tijd wordt geplaatst. Wij gebruiken echter gewoon een losse Google Agenda om onze planning in te zetten, dat werkt ook prima. Hieronder vind je een voorbeeldplanning en wat ideeën die je kunt gebruiken. Dit kun je als houvast gebruiken, maar laat je creativiteit zeker de vrije loop!
- Je kunt eigen content maken en delen. Denk hierbij aan een bedrijfsvideo, een leuke foto van je bedrijf of een mooie productfoto.
- Je kunt kennis delen met je volgers of potentiële klanten. Probeer bijvoorbeeld om een interessante blog te maken vol waardevolle informatie voor je doelgroep. Verkoop je bijvoorbeeld camera’s? Laat dan zien hoe je de camera het beste kunt gebruiken en wat voor prachtige resultaten je kunt behalen.
- Geef een kijkje achter de schermen bij je bedrijf. Deel bijvoorbeeld een leuke groepsfoto of laat zien hoe jullie er elke dag een feestje van maken op de werkvloer.
- Beantwoord bijvoorbeeld een klantvraag. Dit kun je bijvoorbeeld doen in videovorm of door live te streamen op bijvoorbeeld Instagram of Facebook.
- Deel relevante content van anderen. Vraag natuurlijk vooraf wel even toestemming en zorg voor een goede bronvermelding ;-).
Voorbeeldplanning:
Gebruik plan tools!
Juist als je meer uit je social media kanalen wil halen, is het verstandig om een goede planning te maken. Gelukkig is het op de meeste social media platformen mogelijk om berichten vooraf in te plannen. Vooral het inplannen van je Facebook berichten inplannen en Instagram berichten scheelt een hoop last minute frustratie en zorgt voor continuïteit in je feed. En daar houden de algoritmes van de meeste social media platformen wel van!