Wist je dat meer dan 67% van alle online shoppers een website of webshop verlaten zonder hun winkelmandje af te rekenen? Veel klanten blijven namelijk nog met vragen zitten over een product of dienst en zijn op zoek naar antwoorden voordat ze hun aankoop afrekenen. Een live chatfunctie op je website kan je helpen om deze vragen te beantwoorden en deze bezoekers om te zetten in betalende klanten.
Waarom een chatfunctie op je website?
Een chatfunctie op je website maakt het makkelijk voor je klanten om contact met je op te nemen. Het is laagdrempeliger dan telefonisch contact of het sturen van een e-mail. Via de chat kun je snel klantvragen beantwoorden, vertrouwen opwekken en het aantal conversies op je website positief beïnvloeden. Ook als je niet direct antwoord geeft, heeft de gebruiker niet het gevoel dat hij alleen is op je website. Doordat klanten vaak direct antwoord krijgen heeft deze methode ook de hoogste tevredenheid score. 73% om precies te zijn, ten opzichte van 61% bij het gebruik van e-mail en 44% bij telefonisch contact. Juist om deze reden maken steeds meer bedrijven gebruik van een chatfunctie, maar welke chat software werkt nu eigenlijk het beste? Onze online marketing specialisten vertellen het je graag.
Welke chat oplossing past bij jouw bedrijf?
Welke chatfunctie bij jouw bedrijf past, hangt af van een aantal factoren. Denk hierbij aan de grote van je organisatie, je doelgroep, de hoeveelheid bezoekers (klanten) op je website en het soort product of dienst dat je verkoopt. Voor een groot gedeelte van de ondernemers komt het erop neer dat een koppeling met WhatsApp business of Facebook Messenger voldoende is om je klanten snel en klantvriendelijk te kunnen helpen.
WhatsApp chat
WhatsApp is in Nederland misschien wel de meest gebruikte app van dit moment. Vrijwel iedereen met een smartphone heeft deze app op zijn telefoon. Juist daarom is een chatfunctie via WhatsApp business ideaal voor je bedrijf. Draait je website op WordPress, dan is een koppeling met WhatsApp helemaal snel gemaakt met een plugin zoals: WhatsApp Me of WhatsApp chat.
Facebook Messenger
Ook Facebook Messenger is een veelgebruikte app in Nederland. Naast het gebruiksgemak, kun je hier ook nog eens eenvoudig een chatbot instellen. Op deze manier krijgen klanten ook antwoord als je even niet direct kunt reageren. Met programma’s zoals Manychat heb je binnen no-time je eigen Facebook Messenger knop op je website. Hulp nodig bij het instellen? Onze specialisten helpen je graag op weg.
Als je meer verwacht van een chatfunctie op je website zijn er naast eerder genoemde chatfunctie ook nog genoeg andere mogelijkheden.
Tidio chat
Een gebruiksvriendelijke en simpele oplossing is de Tidio chat. Deze live chat heeft een gratis variant waarmee je binnen no-time een chat fucntie op je website hebt geïntegreerd. Hiervoor hoef je alleen een klein stukje code (Javascript) in de header van je website te plaatsen en de chat werkt!
Voor grotere organisaties zijn er live chat programma’s die veel uitgebreider zijn. LiveChat en Zendesk zijn hiervan mooie voorbeelden.
Zendesk
Veel grote organisaties in binnen en buitenland maken gebruik van Zendesk. Hoewel ze ook een gratis variant aanbieden, is de betaalde versie vooral interessant voor bedrijven die hun klantenservice via deze chatfucntie willen verbeteren. Het bedrijf helpt je een chatfunctie op maat te maken. Met de uitgebreide mogelijkheden, weet je zeker dat je jouw website of webshop naar een hoger plan trekt.
LiveChat
Naast Zendesk is er ook LiveChat. Deze chat software wordt door veel grote bedrijven gebruikt (waaronder Mac Donalds, Ikea en Paypal). Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan gerust even contact op. Onze online marketing experts helpen je namelijk graag op weg.