Organisch bereik vs. betaald bereik

’Zo vergroot jij je organisch bereik op social media’ is een titel van berichten die je regelmatig voorbij ziet komen op het internet. Maar wat wordt er precies bedoeld met organisch bereik? En wat is het verschil tussen organisch- en betaald bereik op social media? 🤔

social-media

Wat is organisch bereik op social media?

Bij organisch bereik, oftewel onbetaald bereik op social media, gaat het om het aantal keer dat je berichten door mensen worden gezien, zonder dat je hier geld voor kwijt bent of een samenwerking hoeft aan te gaan. Dit bereik wordt uitgedrukt in het aantal unieke personen dat jouw content heeft gezien. Organisch bereik is voor een social media platform zoals Facebook of Instagram een indicatie van kwaliteit en succes, juist omdat je er niet voor betaald.

Algoritmes beïnvloeden jouw organisch bereik

Wanneer je bezig bent met het creëren van content voor social media, wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met jouw berichten. In het beste geval gaan jouw volgers je berichten ook nog delen, reageren ze erop of taggen ze vrienden onder jouw berichten. Maar de kans dat je bericht 100% van jouw huidige volgers bereikt, die is er helaas niet. Dit komt door de algoritmes die ervoor zorgen dat berichten worden ‘gefilterd’ slechts bij een klein percentage van jouw volgers terecht komen. Algoritmes proberen aan de hand van een soort ‘geheime formule’ te voorspellen welke berichten jouw volgers leuk vinden. Deze algoritmes kunnen jouw organisch bereik op social media dus enorm beïnvloeden.

Hoe kun je het algoritme in jouw voordeel laten werken?

Organisch bereik vs. betaald bereik

Organisch bereik vs betaald bereik

Bij betaald bereik, oftewel adverteren en promoten, gaat het om het aantal unieke personen aan wie jouw bericht is weergegeven als resultaat van advertenties. Door middel van betaalde advertentie campagnes kun je doelgericht een grote groep mensen bereiken. Je kunt natuurlijk ook je advertentiebudget gebruiken om meer volgers te werven, die jouw content vervolgens organisch te zien krijgen. Ben je er wel bewust van dat mensen betaalde campagnes in de meeste gevallen te zien krijgen zonder dat ze er zelf naar op zoek zijn gegaan. Houd er daarom rekening mee dat je betaalde advertenties nooit te ‘schreeuwerig’ brengt en doe onderzoek naar wat jouw doelgroep te zien wil krijgen.

The best of both worlds

Maar wanneer kunnen we spreken van een goede social media strategie? Wanneer volgers organisch of betaald worden bereikt? Wij geloven dat een succesvolle strategie bestaat uit een combinatie van deze twee. Puur organisch groeien is gratis (op de tijd en moeite die je erin steekt na), maar dit is heel moeilijk. Aan de andere kant kost adverteren geld, maar het is een makkelijke en vaak veel snellere manier om jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast geeft betaald adverteren je enorm veel interessante inzichten die je als adverteerder wilt weten, zoals waar en op welk apparaat je advertentie bekeken is, bij welke doelgroep de campagne het meest aanslaat, welke tekst en afbeelding effectief is en nog veel meer. Probeer dan ook de positieve kanten van beide manieren te benutten. Gebruik organische berichten om je merk te laten zien en de sociale interactie met je doelgroep te onderhouden en gebruik betaalde advertenties om je doelgroep te vergroten, veel mensen in een keer te bereiken of een product/dienst te promoten.

Kom je binnenkort een Pittig Bakkie doen?

Wil je jouw social media beheer uitbesteden of heb je hulp nodig bij het opzetten van een kick-ass advertentiecampagne? Kom dan even langs op ons online marketing hoofdkantoor in Nijmegen een Pittig Bakkie! Laat je ons even weten hoe jij je bakkie drinkt?

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.