’Zo vergroot jij je organisch bereik op social media’ is een titel van berichten die je regelmatig voorbij ziet komen op het internet. Maar wat wordt er precies bedoeld met organisch bereik? En wat is het verschil tussen organisch- en betaald bereik op social media? 🤔
Wat is organisch bereik op social media?
Bij organisch bereik, oftewel onbetaald bereik op social media, gaat het om het aantal keer dat je berichten door mensen worden gezien, zonder dat je hier geld voor kwijt bent of een samenwerking hoeft aan te gaan. Dit bereik wordt uitgedrukt in het aantal unieke personen dat jouw content heeft gezien. Organisch bereik is voor een social media platform zoals Facebook of Instagram een indicatie van kwaliteit en succes, juist omdat je er niet voor betaald.
Algoritmes beïnvloeden jouw organisch bereik
Wanneer je bezig bent met het creëren van content voor social media, wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met jouw berichten. In het beste geval gaan jouw volgers je berichten ook nog delen, reageren ze erop of taggen ze vrienden onder jouw berichten. Maar de kans dat je bericht 100% van jouw huidige volgers bereikt, die is er helaas niet. Dit komt door de algoritmes die ervoor zorgen dat berichten worden ‘gefilterd’ slechts bij een klein percentage van jouw volgers terecht komen. Algoritmes proberen aan de hand van een soort ‘geheime formule’ te voorspellen welke berichten jouw volgers leuk vinden. Deze algoritmes kunnen jouw organisch bereik op social media dus enorm beïnvloeden.
Hoe kun je het algoritme in jouw voordeel laten werken?
Organisch bereik vs betaald bereik
Bij betaald bereik, oftewel adverteren en promoten, gaat het om het aantal unieke personen aan wie jouw bericht is weergegeven als resultaat van advertenties. Door middel van betaalde advertentie campagnes kun je doelgericht een grote groep mensen bereiken. Je kunt natuurlijk ook je advertentiebudget gebruiken om meer volgers te werven, die jouw content vervolgens organisch te zien krijgen. Ben je er wel bewust van dat mensen betaalde campagnes in de meeste gevallen te zien krijgen zonder dat ze er zelf naar op zoek zijn gegaan. Houd er daarom rekening mee dat je betaalde advertenties nooit te ‘schreeuwerig’ brengt en doe onderzoek naar wat jouw doelgroep te zien wil krijgen.
The best of both worlds
Maar wanneer kunnen we spreken van een goede social media strategie? Wanneer volgers organisch of betaald worden bereikt? Wij geloven dat een succesvolle strategie bestaat uit een combinatie van deze twee. Puur organisch groeien is gratis (op de tijd en moeite die je erin steekt na), maar dit is heel moeilijk. Aan de andere kant kost adverteren geld, maar het is een makkelijke en vaak veel snellere manier om jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast geeft betaald adverteren je enorm veel interessante inzichten die je als adverteerder wilt weten, zoals waar en op welk apparaat je advertentie bekeken is, bij welke doelgroep de campagne het meest aanslaat, welke tekst en afbeelding effectief is en nog veel meer. Probeer dan ook de positieve kanten van beide manieren te benutten. Gebruik organische berichten om je merk te laten zien en de sociale interactie met je doelgroep te onderhouden en gebruik betaalde advertenties om je doelgroep te vergroten, veel mensen in een keer te bereiken of een product/dienst te promoten.
Kom je binnenkort een Pittig Bakkie doen?
Wil je jouw social media beheer uitbesteden of heb je hulp nodig bij het opzetten van een kick-ass advertentiecampagne? Kom dan even langs op ons online marketing hoofdkantoor in Nijmegen een Pittig Bakkie! Laat je ons even weten hoe jij je bakkie drinkt?