Organisch bereik vs. betaald bereik

’Zo vergroot jij je organisch bereik op social media’ is een titel van berichten die je regelmatig voorbij ziet komen op het internet. Maar wat wordt er precies bedoeld met organisch bereik? En wat is het verschil tussen organisch- en betaald bereik op social media? 🤔

social-media

Wat is organisch bereik op social media?

Bij organisch bereik, oftewel onbetaald bereik op social media, gaat het om het aantal keer dat je berichten door mensen worden gezien, zonder dat je hier geld voor kwijt bent of een samenwerking hoeft aan te gaan. Dit bereik wordt uitgedrukt in het aantal unieke personen dat jouw content heeft gezien. Organisch bereik is voor een social media platform zoals Facebook of Instagram een indicatie van kwaliteit en succes, juist omdat je er niet voor betaald.

Algoritmes beïnvloeden jouw organisch bereik

Wanneer je bezig bent met het creëren van content voor social media, wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met jouw berichten. In het beste geval gaan jouw volgers je berichten ook nog delen, reageren ze erop of taggen ze vrienden onder jouw berichten. Maar de kans dat je bericht 100% van jouw huidige volgers bereikt, die is er helaas niet. Dit komt door de algoritmes die ervoor zorgen dat berichten worden ‘gefilterd’ slechts bij een klein percentage van jouw volgers terecht komen. Algoritmes proberen aan de hand van een soort ‘geheime formule’ te voorspellen welke berichten jouw volgers leuk vinden. Deze algoritmes kunnen jouw organisch bereik op social media dus enorm beïnvloeden.

Hoe kun je het algoritme in jouw voordeel laten werken?

Organisch bereik vs. betaald bereik

Organisch bereik vs betaald bereik

Bij betaald bereik, oftewel adverteren en promoten, gaat het om het aantal unieke personen aan wie jouw bericht is weergegeven als resultaat van advertenties. Door middel van betaalde advertentie campagnes kun je doelgericht een grote groep mensen bereiken. Je kunt natuurlijk ook je advertentiebudget gebruiken om meer volgers te werven, die jouw content vervolgens organisch te zien krijgen. Ben je er wel bewust van dat mensen betaalde campagnes in de meeste gevallen te zien krijgen zonder dat ze er zelf naar op zoek zijn gegaan. Houd er daarom rekening mee dat je betaalde advertenties nooit te ‘schreeuwerig’ brengt en doe onderzoek naar wat jouw doelgroep te zien wil krijgen.

The best of both worlds

Maar wanneer kunnen we spreken van een goede social media strategie? Wanneer volgers organisch of betaald worden bereikt? Wij geloven dat een succesvolle strategie bestaat uit een combinatie van deze twee. Puur organisch groeien is gratis (op de tijd en moeite die je erin steekt na), maar dit is heel moeilijk. Aan de andere kant kost adverteren geld, maar het is een makkelijke en vaak veel snellere manier om jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast geeft betaald adverteren je enorm veel interessante inzichten die je als adverteerder wilt weten, zoals waar en op welk apparaat je advertentie bekeken is, bij welke doelgroep de campagne het meest aanslaat, welke tekst en afbeelding effectief is en nog veel meer. Probeer dan ook de positieve kanten van beide manieren te benutten. Gebruik organische berichten om je merk te laten zien en de sociale interactie met je doelgroep te onderhouden en gebruik betaalde advertenties om je doelgroep te vergroten, veel mensen in een keer te bereiken of een product/dienst te promoten.

Kom je binnenkort een Pittig Bakkie doen?

Wil je jouw social media beheer uitbesteden of heb je hulp nodig bij het opzetten van een kick-ass advertentiecampagne? Kom dan even langs op ons online marketing hoofdkantoor in Nijmegen een Pittig Bakkie! Laat je ons even weten hoe jij je bakkie drinkt?

Gerelateerde artikelen

Je website optimaliseren voor meer aanvragen of verkopen!

Deze tips verbeteren je vindbaarheid via Google Mijn Bedrijf!

5 simpele tips die jouw SEO teksten verbeteren

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Stop met scrollen
plan een pittig bakkie.

Contact

Follow us on:

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 56 beoordelingen
js_loader
© 2022 Pittig Bakkie

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Riekie Wiermans

Copywriter en social expert

Deze woorden virtuoos tovert teksten op papier alsof elk woord haar laatste is. Altijd aansprekend, vol inhoud en met een flinke dosis humor. De rest van de tijd helpt ze bedrijven aan meer websitebezoekers en verkopen door SEO teksten te schrijven en social advertentie campagnes op te zetten.

De afgelopen periode heeft Riekie SEO teksten geschreven voor onze eigen website, Van Vught Fysio Therapie en Jonkcars. Verder heeft Riekie advertenties gemaakt voor Anytime Fitness en Atama Solar Energy.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Sjoerd de Kleijn

Social strateeg en advertentie tijger

De social strateeg van ons kantoor. Hij zit boordevol creatieve ideeën en schudt in no-time een effectieve social strategie uit zijn mouw voor elk bedrijf. Adverteren, social posts en e-mail marketing. Sjoerd zorgt ervoor dat je bedrijf straalt op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.

Sjoerd heeft zijn creativiteit de laatste tijd besteed aan succesvolle campagnes voor Fitnessdelivery, ArizeGrow, Spirited Union, Marjan van Heerde en AAA New Energy Zonnepanelen. Hij kijkt daarbij naar het complete plaatje, waardoor de advertenties, het aanbod en de landingspagina goed op elkaar aansluiten.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.