Het is even wat werk, maar het schrijven van goede website teksten kan je veel opleveren. Om je op weg te helpen, hebben we een aantal tips voor je gebundeld. Met deze tips in het achterhoofd, zullen jouw teksten al snel een stuk beter worden!
Website teksten schrijven.
Het schrijven van een goede website tekst kan iedereen, tenminste als je rekening houdt met de onderstaande punten en een goede opbouw van je teksten.
-
Richt je op jouw doelgroep
Bedenk je voordat je begint met schrijven altijd eerst voor wie de tekst schrijft en waar je ze mee kan helpen. Een goede webtekst, blog of bericht voor social media is niet geschreven voor iedereen, maar wél voor de personen die je probeert te bereiken. Benieuwd hoe je dat doet? Lees deze blog.
-
Verdeel je teksten in alinea’s
Schotel je lezers hapklare brokken voor, daar houden we namelijk van. Het maakt teksten makkelijker en leuker om te lezen. Probeer lange teksten te vermijden en probeer dus liever allemaal korte alinea’s maken met duidelijke titels. Wanneer je er ook nog mooie afbeeldingen aan toevoegt of gebruik maakt van video’s wordt de beleving nog beter.
-
Don’t tell them, show them!
Vertel je klanten niet dat je de beste, leukste of grappigste bent. Laat zien dat je het bent en dat potentiële klanten daarom voor jou zouden moeten kiezen. Wij maken bijvoorbeeld mooie websites, dus laten wij hierboven een paar mooie websites zien. Maar als je de lekkerste broden bakt, of de mooiste auto’s levert, kun je die laten zien.
-
Een goede opbouw
Het AIDA Model (of formule) is een model wat je kunt gebruiken om betere marketingteksten te schrijven die voor meer resultaat zorgen. Je kunt het AIDA model zien als een stappenplan die je helpt bij het schrijven van een goed opgebouwde website tekst. Goede website teksten schrijven is namelijk ook een kunst, deze opbouw gaat je hierbij helpen.
Het bestaat uit stappen:
Attention
In de eerste stap grijp je de aandacht van de lezer. Dit is een hele belangrijke stap omdat je hier een zo groot mogelijk deel van je lezers moet grijpen. Iedere lezer waarvan je niet direct de aandacht grijpt ben je kwijt en kun je dus niet verder overtuigen.
Op het internet wijzen statistieken uit dat je gemiddeld maar 3 seconden de tijd hebt om de aandacht van een bezoeker op je webshop te grijpen. Bij vrouwen is het 2 seconden en bij mannen 4 (mannen zijn blijkbaar wat trager…).
Zorg er dus voor dat de eerste regel op een pagina altijd direct de aandacht grijpt en duidelijk maakt waar de pagina over gaat. Dit kan je goed testen door 3 seconden naar de pagina te kijken en dan vervolgens de andere kant op te kijken. Wat is je bijgebleven? Weet je waar het over gaat? Wil je verder lezen? Ja? Goedzo! Nee? Dan moet je nog even verder sleutelen.
Als je eenmaal de aandacht hebt gegrepen kun je door naar het tweede onderdeel, de I van Interest:
Interest
De “Interest” is het gedeelte waar je de interesse gaat wekken van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gegrepen. Dit kun je het beste doen door iets over jezelf te vertellen waarmee jij jezelf kunt identificeren met je lezers.
Als je in staat bent om iets te schrijven waarin je lezer zich herkent dan weet je zeker dat je de interesse losmaakt.
Wanneer je niet over jezelf wilt schrijven kun je natuurlijk de interesse van je lezer wekken door over de oplossing te vertellen die je product biedt voor het probleem van je lezer. Onthoud namelijk altijd dat je niet een product verkoopt maar een oplossing voor het probleem van je doelgroep.
- Vragen in plaats van vertellen…
Je kunt ook de interesse wekken door enkele vragen te stellen.
Als je de interesse van je lezer gewekt hebt ga je over tot het derde onderdeel van de AIDA formule, de D van Desire:
Desire
Je hebt de aandacht en interesse gewekt, nu moet je er nog voor gaan zorgen dat de lezer een behoefte voor jouw product ontwikkelt. Je kunt dit doen door een lijst met voordelen van jouw product of dienst te plaatsen, zogenaamde bulletpoints.
Bij bulletpoints is het belangrijk dat je de lezer een beetje gaat prikkelen en nieuwsgierig maakt naar je product.
- Testimonials voor social proof
Wat ook ontzettend goed werkt bij de desire is om “testimonials” te plaatsen. Dit zijn positieve gebruikerservaringen van jouw klanten. Hier kun je nieuwe klanten mee overtuigen dat je product of dienst goed is. Als je eenmaal de behoefte van je klant hebt gewekt dan hoef je hem/haar alleen nog over te laten gaan op actie.
Action
Een verkoop afsluiten is essentieel voor het succes van je bedrijf. Je geïnteresseerde bezoeker moet dus niet meer afgeleid worden maar direct zijn/haar transactie afronden. Je kunt dit simpelweg doen door een grote “call to action” te plaatsen, dit is een duidelijk signaal/oproep tot het nemen van de benodigde actie, denk bijvoorbeeld aan een duidelijke knop:
- Zorg voor een duidelijk doel
Waarvoor je ook schrijft, zorg altijd voor een duidelijk doel van je tekst. Wil je dat klanten informatie aanvragen? Zorg dan voor een duidelijke knop of formulier. Wil je informatie delen, zorg dan voor whitepapers, e-books of andere weggevers.
Wil je ook direct met SEO (ofwel zoekmachine optimalisatie) aan de slag. Onze SEO specialisten helpen je graag nog betere website teksten schrijven. Vraag dan even naar de mogelijkheden voor een korte SEO training of schakel een copywriter in.