Pinterest wordt nog wel eens vergeten als online marketingtool. Maar je kunt er juist zoveel uit halen! Pins hebben een lange levensduur en kunnen enorm veel verkeer naar je website sturen (en tot aankopen leiden). Klinkt goed, toch?! 🙌🏼
Pinterest zakelijk inzetten: waar liggen de kansen?
Laten we bij het begin beginnen. Want waarom is Pinterest zakelijk inzetten nou eigenlijk zo’n goed idee? Met wereldwijd maandelijks meer dan 415 miljoen gebruikers op Pinterest bestaat er een hele grote kans dat jouw doelgroep zich op Pinterest bevindt. Niet alleen jongeren en studenten maken veel gebruik van het platform, maar de leeftijdsgroep 40 – 64 jaar groeit momenteel juist enorm hard! Het biedt kansen dat de doelgroep die zich op Pinterest bevindt zo enorm divers is.
Voordat je begint met Pinterest zakelijk inzetten
Voordat je begint met ‘pinnen’, zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn om te benoemen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste is het belangrijk dat je werkt met een zakelijk account. Heb je al een privé account? Deze kun je makkelijk omzetten naar een zakelijk account. Benieuwd naar hoe dit moet? Dat lees je hier. Daarnaast is Pinterest een marketingtool voor de langere termijn. Pins hebben vaak de tijd nodig en het algoritme van Pinterest moet jouw activiteit gaan ontdekken. Dit is opzich niet erg, maar hier heb je wel een beetje geduld voor nodig! Zie je binnen een week nog niet direct resultaat? Geef het dan niet gelijk op, geduld wordt door Pinterest vaak enorm beloond!
Waarvoor kun je Pinterest gebruiken?
Naast dat Pinterest onder gebruikers een enorm populair platform is waar je dagelijks enorm veel inspiratie en ideeën kunt opdoen, is het ook voor jou als bedrijf een platform waar enorm veel kansen liggen!
Meer bezoekers naar je website en een grotere naamsbekendheid
Pinterest is feitelijk een zoekmachine, met name voor inspiratie! Ga je op zoek naar inspiratie voor je trouwdag of de inrichting van je nieuwe huis, dan is Pinterest hier een perfect platform voor. En zet je Pinterest op de juiste manier in, dan kun je hier veel nieuwe bezoekers mee trekken naar je website of webshop. Het voordeel van Pinterest is dat jouw content dagelijks onder de aandacht blijft. Een pin gaat gemiddeld, in tegenstelling tot een post op Facebook of Instagram die na een paar uur vaak weer van je tijdlijn verdwijnt, zo’n 3 tot 4 maanden mee! Zorg er dan ook voor dat jouw Pinterest account zo overzichtelijk mogelijk is ingericht. Dus dat jouw naam en omschrijving goed overbrengt wat je doet. Dit geldt ook voor de borden die je maakt: vul hier een bijpassende naam, omschrijving en categorie in en zet er een mooie uitgelichte afbeelding bij. En naast het inzetten van Pinterest voor meer verkeer naar je website, kun je op deze manier bijvoorbeeld ook je e-maillijst te laten groeien.
Meer manieren om jouw online zichtbaarheid te vergroten?
Betere vindbaarheid
Om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen op Pinterest goed gevonden worden, is het gebruiken van de juiste zoekwoorden, net als bij ‘standaard’ SEO, heel belangrijk. Bedenk je eerst wie jouw doelgroep is. Bevindt jouw doelgroep zich alleen in Nederland? Dan is het dus onnodig om in het Engels te communiceren op Pinterest. Zorg ervoor dat je ieder bord een titel geeft waar mensen op kunnen zoeken, zoals ‘witte bloemen’ of ‘bakrecepten’. Gebruik ook keywords en hashtags in de beschrijvingen bij jouw afbeeldingen om de vindbaarheid te vergroten en beschrijf uitgebreid wat er op de afbeelding te zien is. Wat ook goed werkt om nog meer de aandacht te trekken met jouw pins, is om anderen een oplossing te bieden voor een probleem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de voorkant van een e-book met de tekst: ‘Wil je ook zo graag meer volgers op Instagram? 10 tips!’ met een downloadlink naar het e-book toe. (Tip: zorg dat ‘hide your Pinterest profile from search engines’ wel uit staat!) 😉
Jouw verkopen sky high zien gaan!
Pinterest wordt door veel mensen gebruikt als tool om zich te oriënteren voor een (online of offline) aankoop. Het is dan ook een krachtig marketingmiddel voor e-commerce. Zestig procent van de gebruikers geeft aan wel eens over te gaan tot een aankoop na het scrollen op Pinterest! Zorg er daarom voor dat jouw producten vindbaar zijn op Pinterest. Daarnaast komt 80 procent van het verkeer op Pinterest via mobiele gebruikers. Daarom is een goede mobiele, responsive website belangrijk. Controleer daarom van tevoren of je winkelmandje en het doen van een aankoop goed werken op mobiel. Zo kan Pinterest, naast een betere vindbaarheid en grotere naamsbekendheid, ook zorgen voor een hogere omzet. Zo wordt Pinterest zakelijk inzetten echt een feestje. Wohoo! 🥳
Bespaar tijd door het inplannen van Pins
Wat naast al het bovenstaande vooral heel belangrijk is bij Pinterest, is dat je regelmatig actief bent op het platform. Maar wij snappen goed dat je veel te druk bent met andere dingen om dagelijks bezig te zijn met ‘pinnen’. Gelukkig is dit ook helemaal niet nodig! Hiervoor heb je namelijk een aantal handige tools, die jou helpen bij het inplannen van je pins. Een goed voorbeeld is Tailwind: een automatische planningstool. Zo kun je met maximaal 2 uur werk per week dagelijks zichtbaar zijn op Pinterest en je bezoekersaantallen enorm zien stijgen! Je kunt je hier aanmelden voor Tailwind.
Hulp nodig met deze online marketing werkzaamheden?
Neem dan gerust even contact met ons op. Onze online marketing goeroe’s uit Nijmegen en reclametijgers helpen je graag op weg!