Pinterest zakelijk inzetten: hier liggen kansen!

Pinterest wordt nog wel eens vergeten als online marketingtool. Maar je kunt er juist zoveel uit halen! Pins hebben een lange levensduur en kunnen enorm veel verkeer naar je website sturen (en tot aankopen leiden). Klinkt goed, toch?! 🙌🏼

pinterest-overzicht

Pinterest zakelijk inzetten: waar liggen de kansen?

Laten we bij het begin beginnen. Want waarom is Pinterest zakelijk inzetten nou eigenlijk zo’n goed idee? Met wereldwijd maandelijks meer dan 415 miljoen gebruikers op Pinterest bestaat er een hele grote kans dat jouw doelgroep zich op Pinterest bevindt. Niet alleen jongeren en studenten maken veel gebruik van het platform, maar de leeftijdsgroep 40 – 64 jaar groeit momenteel juist enorm hard! Het biedt kansen dat de doelgroep die zich op Pinterest bevindt zo enorm divers is.

Voordat je begint met Pinterest zakelijk inzetten

Voordat je begint met ‘pinnen’, zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn om te benoemen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste is het belangrijk dat je werkt met een zakelijk account. Heb je al een privé account? Deze kun je makkelijk omzetten naar een zakelijk account. Benieuwd naar hoe dit moet? Dat lees je hier. Daarnaast is Pinterest een marketingtool voor de langere termijn. Pins hebben vaak de tijd nodig en het algoritme van Pinterest moet jouw activiteit gaan ontdekken. Dit is opzich niet erg, maar hier heb je wel een beetje geduld voor nodig! Zie je binnen een week nog niet direct resultaat? Geef het dan niet gelijk op, geduld wordt door Pinterest vaak enorm beloond!

Waarvoor kun je Pinterest gebruiken?

Naast dat Pinterest onder gebruikers een enorm populair platform is waar je dagelijks enorm veel inspiratie en ideeën kunt opdoen, is het ook voor jou als bedrijf een platform waar enorm veel kansen liggen!

pinterest-voor-bedrijven

Meer bezoekers naar je website en een grotere naamsbekendheid

Pinterest is feitelijk een zoekmachine, met name voor inspiratie! Ga je op zoek naar inspiratie voor je trouwdag of de inrichting van je nieuwe huis, dan is Pinterest hier een perfect platform voor. En zet je Pinterest op de juiste manier in, dan kun je hier veel nieuwe bezoekers mee trekken naar je website of webshop. Het voordeel van Pinterest is dat jouw content dagelijks onder de aandacht blijft. Een pin gaat gemiddeld, in tegenstelling tot een post op Facebook of Instagram die na een paar uur vaak weer van je tijdlijn verdwijnt, zo’n 3 tot 4 maanden mee! Zorg er dan ook voor dat jouw Pinterest account zo overzichtelijk mogelijk is ingericht. Dus dat jouw naam en omschrijving goed overbrengt wat je doet. Dit geldt ook voor de borden die je maakt: vul hier een bijpassende naam, omschrijving en categorie in en zet er een mooie uitgelichte afbeelding bij. En naast het inzetten van Pinterest voor meer verkeer naar je website, kun je op deze manier bijvoorbeeld ook je e-maillijst te laten groeien.

Meer manieren om jouw online zichtbaarheid te vergroten?

Betere vindbaarheid

Om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen op Pinterest goed gevonden worden, is het gebruiken van de juiste zoekwoorden, net als bij ‘standaard’ SEO, heel belangrijk. Bedenk je eerst wie jouw doelgroep is. Bevindt jouw doelgroep zich alleen in Nederland? Dan is het dus onnodig om in het Engels te communiceren op Pinterest. Zorg ervoor dat je ieder bord een titel geeft waar mensen op kunnen zoeken, zoals ‘witte bloemen’ of ‘bakrecepten’. Gebruik ook keywords en hashtags in de beschrijvingen bij jouw afbeeldingen om de vindbaarheid te vergroten en beschrijf uitgebreid wat er op de afbeelding te zien is. Wat ook goed werkt om nog meer de aandacht te trekken met jouw pins, is om anderen een oplossing te bieden voor een probleem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de voorkant van een e-book met de tekst: ‘Wil je ook zo graag meer volgers op Instagram? 10 tips!’ met een downloadlink naar het e-book toe. (Tip: zorg dat ‘hide your Pinterest profile from search engines’ wel uit staat!) 😉

Jouw verkopen sky high zien gaan!

Pinterest wordt door veel mensen gebruikt als tool om zich te oriënteren voor een (online of offline) aankoop. Het is dan ook een krachtig marketingmiddel voor e-commerce. Zestig procent van de gebruikers geeft aan wel eens over te gaan tot een aankoop na het scrollen op Pinterest! Zorg er daarom voor dat jouw producten vindbaar zijn op Pinterest. Daarnaast komt 80 procent van het verkeer op Pinterest via mobiele gebruikers. Daarom is een goede mobiele, responsive website belangrijk. Controleer daarom van tevoren of je winkelmandje en het doen van een aankoop goed werken op mobiel. Zo kan Pinterest, naast een betere vindbaarheid en grotere naamsbekendheid, ook zorgen voor een hogere omzet. Zo wordt Pinterest zakelijk inzetten echt een feestje. Wohoo! 🥳

online-marketing

Bespaar tijd door het inplannen van Pins

Wat naast al het bovenstaande vooral heel belangrijk is bij Pinterest, is dat je regelmatig actief bent op het platform. Maar wij snappen goed dat je veel te druk bent met andere dingen om dagelijks bezig te zijn met ‘pinnen’. Gelukkig is dit ook helemaal niet nodig! Hiervoor heb je namelijk een aantal handige tools, die jou helpen bij het inplannen van je pins. Een goed voorbeeld is Tailwind: een automatische planningstool. Zo kun je met maximaal 2 uur werk per week dagelijks zichtbaar zijn op Pinterest en je bezoekersaantallen enorm zien stijgen! Je kunt je hier aanmelden voor Tailwind.

Hulp nodig met deze online marketing werkzaamheden?

Neem dan gerust even contact met ons op. Onze online marketing goeroe’s uit Nijmegen en reclametijgers helpen je graag op weg!

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.