Mond tot mond reclame, is de allerbeste reclame! Dat weten we natuurlijk allemaal. Juist daarom zijn online reviews voor je bedrijf zo ontzettend belangrijk. Het is de mond op mond reclame van deze tijd. Waar en hoe je reviews kunt verzamelen en hoe je deze het beste kunt gebruiken, lees je in deze blog!
Het belang van online reviews
Mensen laten weten hoe goed je product of service is, zonder dat jij ze dat hoeft te vertellen? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar het kan echt! Met een paar pakkende en positieve reviews krijgen klanten meer vertrouwen in je bedrijf en is de kans groter dat ze een aankoop doen. Dat blijkt wel uit de cijfers van verschillende review onderzoeken.
- 92% van je klanten leest de beoordeling van andere klanten.
- 68% van de klanten geeft aan dat een positieve review ze meer vertrouwen geeft in het bedrijf.
- Het aantal beoordelingssterren is de belangrijkste factor om een bedrijf te beoordelen.
- 88% van de consumenten geeft aan dat ze een mening vormen op basis van reviews.
- 80% van de klanten vindt online beoordelingen even zwaar wegen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie.
- 86% van de consumenten geeft aan te twijfelen over een aankoop van een bedrijf met veel slechte reviews.
De verschillende soorten reviews
Nu je weet dat reviews ontzettend belangrijk zijn, is het natuurlijk fijn om te weten op welke platformen jij het beste reviews kunt verzamelen en hoe je ze vervolgens het beste kunt inzetten.
Google Reviews
Een veel gebruikt platform om reviews te verzamelen is Google. Dat is natuurlijk niet helemaal toevallig. Google is namelijk de meest gebruikte zoekmachine ter wereld en daar wil je als bedrijf natuurlijk goed voor de dag komen. Het verzamelen van Google Reviews is vrij simpel, tenminste als je een Google mijn bedrijf account hebt aangemaakt.
Wanneer je hier inlogt vind je een onderdeel “Meer reviews ontvangen”, als je daar op klikt krijg je een linkje, dat eruit ziet zoals: https://g.page/Internetmarketingbureau/review?gm. Dit linkje kun je aan je klanten toesturen en vragen om een review. Ze worden via deze link direct naar een review pagina gebracht, dus het wordt kinderlijk eenvoudig om een leuke review achter te laten.
Wist je dat jouw reviews ook getoond worden in Google Maps?
Reviews op Facebook
Ook op Facebook kun je reviews proberen te verzamelen. Vooral als je de Facebook of Instagram shop functie gebruikt kan dit erg interessant zijn voor jouw bedrijf. Op deze manier kunnen potentiële klanten eenvoudig recensies lezen en krijgen ze direct te zien waarom ze bij jouw bedrijf moeten zijn.
Reviews op je website
Naast Google en Facebook reviews kun je natuurlijk ook klant beoordelingen verzamelen op je website of webshop. Vooral voor webshops is dit erg interessant, aangezien mensen ook graag product reviews lezen. Ze laten zich graag overtuigen door recensies van andere klanten, ze zijn tenslotte al geïnteresseerd en kijken niet voor niets op je webshop.
Het enige nadeel hiervan is, dat de reviews niet centraal staan en je ze niet eenvoudig kunt gebruiken. Je kunt er dus ook voor kiezen om je Google of Facebook beoordelingen op je website in te laden.
Hoe verzamel je klant beoordelingen?
Mensen houden van gemak. Of dat nu komt door ons drukke bestaan of dat we graag een beetje lui zijn, maakt niet uit. Om meer klant beoordelingen te ontvangen moeten we het daarom zo eenvoudig mogelijk maken voor klanten om een review achter te laten. Probeer klanten daarom reviews te laten schrijven op platformen die ze al gebruiken (dan hoeven ze niet in te loggen). Geef ze meerdere keren de mogelijkheid (blijf ze herinneren) en stuur ze kant en klare linkjes toe, waarbij ze direct een review kunnen achterlaten.