Als je al eens een goed scorende pagina in Google hebt gehad, weet jij hoe belangrijk een goede positie in Google kan zijn voor je bedrijf. Maar weet jij eigenlijk hoeveel procent van het verkeer er gemiddeld gezien via een bepaalde zoekterm naar je website gaat? Onze SEO specialisten laten het zien.
Click Through Rate (CTR) per positie in Google.
Het begint allemaal met een klik, een klik vanuit een zoekmachine naar je website, een klik van je shop naar de winkelmand en als laatste de klik op de bestelknop. Maar hoe zorg je er nu voor dat die eerste klik naar jouw website gaat? Doe je dat door te adverteren via Google, je Google mijn bedrijf profiel up to date te houden of je te richten op SEO? Onze SEO experts hebben het voor je uitgezocht en kwamen tot de volgende conclusies over de CTR per positie in Google.
–> Direct zelf met je SEO aan de slag? Download ons gratis e-book
Hoge Google Search posities
Hoewel het zoekwoord natuurlijk grote invloed heeft op de manier van zoeken is de CTR, (het aantal personen dat klikt op een advertentie), op een advertentie een stuk lager dan de eerste organische zoekresultaten. Veel Google gebruikers slaan de advertenties over en klikken op de eerste echte zoekresultaten die ze tegenkomen. Maar waar klikken ze dan op en hoeveel verkeer kun je verwachten als jouw website op de eerste pagina van Google staat.
Zoek positie 1. ca. 40%
Zoek positie 2. ca. 20%
Zoek positie 3. ca. 10%
Zoek positie 4. ca. 7%
Zoek positie 5. ca. 5%
Zoek positie 6. ca. 4%
Zoek positie 7. ca. 3%
Zoek positie 8. ca. 3%
Zoals je ziet maakt het een groot verschil of je op plek 1 staat of onderaan de eerste pagina bij de zoekresultaten in Google.
Google snippet (vraag en antwoord)
Naast de normale zoekresultaten is er tegenwoordig vaak ook een Google snippet sectie. Als deze sectie aanwezig is, is dit vaak het allereerste zoekresultaat wat naar voren komt. Vaak gebeurt dit in de vorm van een kleine FAQ, waarbij je zoekt op een vraag en er een aantal korte antwoorden op je vraag worden gegeven. De CTR op deze Google snippets ligt vaak nog net iets hoger dan de CTR bij de normale Google zoekresultaten, zoals je hieronder kunt zien.
Zoek positie 1. ca. 45%
Zoek positie 2. ca. 27%
Ergens ook heel logisch natuurlijk. Deze zoekresultaten geven namelijk direct antwoord op een door de gebruiker gestelde vraag en zijn dus ontzettend relevant.
Google maps
Een andere mooie manier om extra bezoekers naar je website of bedrijf te trekken is via Google Maps. Door een profiel aan te maken op Google Mijn Bedrijf kun je er voor zorgen dat jouw bedrijf naar voren komt op de kaart, (een echte must voor locale bedrijven). Als mensen dan op zoek zijn naar een bepaalde dienst in de regio is de kans groot dat je naar voren komt. Tenminste als je jouw profiel goed hebt ingericht. Het aanmaken van een Google my business profiel is gratis en een mooie manier om online nog beter vindbaar te zijn.
–> Leer hier hoe je Google Mijn Bedrijf gebruikt.
Hulp nodig met je SEO?
Zorgeloos jouw SEO uitbesteden aan een specialist om hoger in Google te komen? Goed idee! Tenminste, als jij met jouw bedrijf beter gevonden wil worden in de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Zoekmachine optimalisatie (SEO) biedt een hoop mooie kansen voor meer bezoekers, meer klanten en omzet. Het maakt niet uit of je nu een klein of juist een heel groot budget hebt. Onze SEO specialisten denken namelijk graag met je mee en gaan altijd op zoek naar de meest effectieve manier om jouw bedrijf op de online kaart te zetten.
–> Liever eerst zelf met je SEO aan de slag? Download ons gratis e-book