Dit gaat je verbazen: Dit zijn de Click Through Rates (CTR) per positie in Google.

Als je al eens een goed scorende pagina in Google hebt gehad, weet jij hoe belangrijk een goede positie in Google kan zijn voor je bedrijf. Maar weet jij eigenlijk hoeveel procent van het verkeer er gemiddeld gezien via een bepaalde zoekterm naar je website gaat? Onze SEO specialisten laten het zien.

Click Through Rate (CTR) per positie in Google.

Het begint allemaal met een klik, een klik vanuit een zoekmachine naar je website, een klik van je shop naar de winkelmand en als laatste de klik op de bestelknop. Maar hoe zorg je er nu voor dat die eerste klik naar jouw website gaat? Doe je dat door te adverteren via Google, je Google mijn bedrijf profiel up to date te houden of je te richten op SEO? Onze SEO experts hebben het voor je uitgezocht en kwamen tot de volgende conclusies over de CTR per positie in Google.

–> Direct zelf met je SEO aan de slag? Download ons gratis e-book

Hoge Google Search posities

CTR per positie in Google

Hoewel het zoekwoord natuurlijk grote invloed heeft op de manier van zoeken is de CTR, (het aantal personen dat klikt op een advertentie), op een advertentie een stuk lager dan de eerste organische zoekresultaten. Veel Google gebruikers slaan de advertenties over en klikken op de eerste echte zoekresultaten die ze tegenkomen. Maar waar klikken ze dan op en hoeveel verkeer kun je verwachten als jouw website op de eerste pagina van Google staat.

Zoek positie 1.    ca. 40%
Zoek positie 2.   ca. 20%
Zoek positie 3.   ca. 10%

Zoek positie 4.   ca. 7%
Zoek positie 5.   ca. 5%
Zoek positie 6.   ca. 4%

Zoek positie 7.   ca. 3%
Zoek positie 8.   ca. 3%

Zoals je ziet maakt het een groot verschil of je op plek 1 staat of onderaan de eerste pagina bij de zoekresultaten in Google.

Google snippet (vraag en antwoord)

Google snippet in de zoekresultaten

Naast de normale zoekresultaten is er tegenwoordig vaak ook een Google snippet sectie. Als deze sectie aanwezig is, is dit vaak het allereerste zoekresultaat wat naar voren komt. Vaak gebeurt dit in de vorm van een kleine FAQ, waarbij je zoekt op een vraag en er een aantal korte antwoorden op je vraag worden gegeven. De CTR op deze Google snippets ligt vaak nog net iets hoger dan de CTR bij de normale Google zoekresultaten, zoals je hieronder kunt zien.

Zoek positie 1.   ca. 45%
Zoek positie 2.  ca. 27%

Ergens ook heel logisch natuurlijk. Deze zoekresultaten geven namelijk direct antwoord op een door de gebruiker gestelde vraag en zijn dus ontzettend relevant.

Google maps

Google maps in de lokale zoekresultaten

Een andere mooie manier om extra bezoekers naar je website of bedrijf te trekken is via Google Maps. Door een profiel aan te maken op Google Mijn Bedrijf kun je er voor zorgen dat jouw bedrijf naar voren komt op de kaart, (een echte must voor locale bedrijven). Als mensen dan op zoek zijn naar een bepaalde dienst in de regio is de kans groot dat je naar voren komt. Tenminste als je jouw profiel goed hebt ingericht. Het aanmaken van een Google my business profiel is gratis en een mooie manier om online nog beter vindbaar te zijn.

–> Leer hier hoe je Google Mijn Bedrijf gebruikt.

Hulp nodig met je SEO?

Zorgeloos jouw SEO uitbesteden aan een specialist om hoger in Google te komen? Goed idee! Tenminste, als jij met jouw bedrijf beter gevonden wil worden in de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Zoekmachine optimalisatie (SEO) biedt een hoop mooie kansen voor meer bezoekers, meer klanten en omzet. Het maakt niet uit of je nu een klein of juist een heel groot budget hebt. Onze SEO specialisten denken namelijk graag met je mee en gaan altijd op zoek naar de meest effectieve manier om jouw bedrijf op de online kaart te zetten.

–> Liever eerst zelf met je SEO aan de slag? Download ons gratis e-book

 

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.