Een hoog bouncepercentage in Google Analytics is slecht en een laag bouncepercentage is goed. Maar nu horen we je al denken: een bounce-wattes? En nee, het heeft niks te maken met op een skippybal door het kantoor heen bouncen! Een ‘bounce’ treedt namelijk op wanneer iemand jouw website bezoekt en weer vertrekt zonder verder te klikken in je website . Het bouncepercentage laat dus het aantal bezoekers zien dat van jouw website ‘terugkaatst’.
Wat is het bouncepercentage?
Het bouncepercentage in Google Analytics is dus het aantal bezoekers dat gelijk je website of pagina verlaat zonder verdere actie te ondernemen. Dit kan betekenen dat jouw website toch niet helemaal is wat ze zochten. Een bezoeker kan bijvoorbeeld van jouw website ‘bouncen’ door op het pijltje terug te klikken en jouw site te verlaten, een nieuwe URL in de zoekbalk in te typen, het scherm weg te drukken of op een link te klikken naar een andere website.
Gemiddeld is het bouncepercentage in Google Analytics 58.18 procent, maar dit verschilt enorm per branche. Zo ligt het gemiddelde percentage voor een retail website (zoals een kleding webwinkel) een stuk lager dan voor een simpele landingspagina. Google ziet jouw bouncepercentage als een van de factoren om te bepalen hoe ‘relevant’ jouw website is. Het bouncepercentage is daarnaast de op vier na belangrijke factor met betrekking tot jouw zoekwaarde in Google. Als jouw bouncepercentage bovengemiddeld hoog is, lijkt het er voor Google op dat het zoekresultaat niet goed overeenkomt met de intentie van de zoeker. Als gevolg hiervan kan jouw pagina minder hoog in de zoekresultaten van Google komen te staan. Het bouncepercentage kan je dus vertellen of je website aansluit bij wat je bezoekers willen vinden als ze jouw website bezoeken.
Je bezoekers aantallen omzetten naar een klant of interessante lead?
Bouncepercentage in Google analytics
Je kunt het bouncepercentage in Google Analytics segmenteren op basis van verschillende gegevens, bijvoorbeeld demografische gegevens. Onder de demografische gegevens in Google Analytics vallen de leeftijd en het geslacht. Je komt hier door in Google Analytics te klikken op ‘Doelgroep’ in de linker balk en vervolgens op ‘Demografie’. Hieronder kun je kiezen voor leeftijd of geslacht. Dit kan heel interessant zijn als je wilt onderzoeken of je de juiste leeftijdscategorie aanspreekt met jouw website of pagina. Klikken bijvoorbeeld senioren (65+) snel weg op je site, maar is dat juist de doelgroep die je wilt aanspreken, zorg er dan voor dat je jouw website op de juiste manier gaat inrichten voor die doelgroep.
Naast dat je het bouncepercentage kunt segmenteren op basis van leeftijd en geslacht, kun je ook segmenteren op basis van de interesses, de locatie en of dat het om nieuwe of terugkerende bezoekers gaat. Je kunt zelfs onderzoeken of het bouncepercentage verschilt per apparaat waarop je bezoekers je website bezoeken, super handig!
Bouncepercentage controleren en verbeteren
Je kunt het bouncepercentage zien als een eng getal waar je niet naar durft te kijken, of je kunt het gebruiken om de zwakke punten in jouw website te vinden. En dat is een stuk efficiënter denken wij! 😉 Er zijn verschillende factoren die het bouncepercentage kunnen beïnvloeden. De meest voorkomende zijn: pop-up ads, muziek en streaming video’s en enquêtes. Maar andere belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld het ontwerp en de laadtijd van een pagina, links naar externe websites en het doel van de pagina.
Andere tips om jouw bouncepercentage te verbeteren:
- Bied relevante content aan op je pagina’s;
- Wijs je bezoekers op een logische en overzichtelijke manier de weg op je website, (bijvoorbeeld met een duidelijk en overzichtelijk menu);
- Plaats het zoek-icoontje of de zoekbalk op een functionele plek;
- Optimaliseer de laadsnelheid van je pagina’s;
- Verminder het aantal externe linkjes of laat de linkjes openen in een nieuw venster, zodat je ze niet wegstuurt van jouw website;
- Tot slot: skip die vervelende pop-ups op je pagina’s!