Bouncepercentage in Google Analytics

Een hoog bouncepercentage in Google Analytics is slecht en een laag bouncepercentage is goed. Maar nu horen we je al denken: een bounce-wattes? En nee, het heeft niks te maken met op een skippybal door het kantoor heen bouncen! Een ‘bounce’ treedt namelijk op wanneer iemand jouw website bezoekt en weer vertrekt zonder verder te klikken in je website . Het bouncepercentage laat dus het aantal bezoekers zien dat van jouw website ‘terugkaatst’.

bouncepercentage-in-google-analytics

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage in Google Analytics is dus het aantal bezoekers dat gelijk je website of pagina verlaat zonder verdere actie te ondernemen. Dit kan betekenen dat jouw website toch niet helemaal is wat ze zochten. Een bezoeker kan bijvoorbeeld van jouw website ‘bouncen’ door op het pijltje terug te klikken en jouw site te verlaten, een nieuwe URL in de zoekbalk in te typen, het scherm weg te drukken of op een link te klikken naar een andere website.

Gemiddeld is het bouncepercentage in Google Analytics 58.18 procent, maar dit verschilt enorm per branche. Zo ligt het gemiddelde percentage voor een retail website (zoals een kleding webwinkel) een stuk lager dan voor een simpele landingspagina. Google ziet jouw bouncepercentage als een van de factoren om te bepalen hoe ‘relevant’ jouw website is. Het bouncepercentage is daarnaast de op vier na belangrijke factor met betrekking tot jouw zoekwaarde in Google. Als jouw bouncepercentage bovengemiddeld hoog is, lijkt het er voor Google op dat het zoekresultaat niet goed overeenkomt met de intentie van de zoeker. Als gevolg hiervan kan jouw pagina minder hoog in de zoekresultaten van Google komen te staan. Het bouncepercentage kan je dus vertellen of je website aansluit bij wat je bezoekers willen vinden als ze jouw website bezoeken.

bouncepercentage-van-verschillende-branches

Je bezoekers aantallen omzetten naar een klant of interessante lead?

Bouncepercentage in Google analytics

Je kunt het bouncepercentage in Google Analytics segmenteren op basis van verschillende gegevens, bijvoorbeeld demografische gegevens. Onder de demografische gegevens in Google Analytics vallen de leeftijd en het geslacht. Je komt hier door in Google Analytics te klikken op ‘Doelgroep’ in de linker balk en vervolgens op ‘Demografie’. Hieronder kun je kiezen voor leeftijd of geslacht. Dit kan heel interessant zijn als je wilt onderzoeken of je de juiste leeftijdscategorie aanspreekt met jouw website of pagina. Klikken bijvoorbeeld senioren (65+) snel weg op je site, maar is dat juist de doelgroep die je wilt aanspreken, zorg er dan voor dat je jouw website op de juiste manier gaat inrichten voor die doelgroep.

Naast dat je het bouncepercentage kunt segmenteren op basis van leeftijd en geslacht, kun je ook segmenteren op basis van de interesses, de locatie en of dat het om nieuwe of terugkerende bezoekers gaat. Je kunt zelfs onderzoeken of het bouncepercentage verschilt per apparaat waarop je bezoekers je website bezoeken, super handig!

bouncepercentage

Bouncepercentage controleren en verbeteren

Je kunt het bouncepercentage zien als een eng getal waar je niet naar durft te kijken, of je kunt het gebruiken om de zwakke punten in jouw website te vinden. En dat is een stuk efficiënter denken wij! 😉 Er zijn verschillende factoren die het bouncepercentage kunnen beïnvloeden. De meest voorkomende zijn: pop-up ads, muziek en streaming video’s en enquêtes. Maar andere belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld het ontwerp en de laadtijd van een pagina, links naar externe websites en het doel van de pagina.

Andere tips om jouw bouncepercentage te verbeteren:

  • Bied relevante content aan op je pagina’s;
  • Wijs je bezoekers op een logische en overzichtelijke manier de weg op je website, (bijvoorbeeld met een duidelijk en overzichtelijk menu);
  • Plaats het zoek-icoontje of de zoekbalk op een functionele plek;
  • Optimaliseer de laadsnelheid van je pagina’s;
  • Verminder het aantal externe linkjes of laat de linkjes openen in een nieuw venster, zodat je ze niet wegstuurt van jouw website;
  • Tot slot: skip die vervelende pop-ups op je pagina’s!

Zelf aan de slag met Google Analytics?

Gerelateerde artikelen

5 on-page optimalisaties die direct impact hebben op jouw SEO

3 veelgemaakte fouten bij het instellen van conversies in Google Ads

Wat is een landingspagina en waarom je er nu mee aan de slag wilt

De kracht van adverteren op Instagram. Dit is waarom je het niet wilt missen

Haal meer uit je social media

De impact van kleur op professioneel webdesign

Kennismaken onder het genot van een pittig bakkie.

Plan een bakkie

Zelf een project starten of kennismaken.

Zelf een project starten of gewoonweg benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op. Kies je favoriete bakkie en maak vrijblijvend kennis met ons team. 

Martien de Jong

Webdesigner en SEO expert

Deze digitale Bob Ross ontwerpt er alle dagen heerlijk op los. Hij brengt jouw ideeën tot leven en legt deze vast in een nieuwe styleguide, een brandbook of ontwerp van je nieuwe website of webshop. Verder helpt hij bedrijven hoger te scoren in Google en bouwt hij mee aan verschillende website en webshop projecten. 

De afgelopen periode heeft Martien de website ontworpen voor Brand New Coffee, de styleguide gemaakt voor Studio22, en de huisstijl ontwikkeld van Influencer Zoekmachine. Hij heeft daarnaast meegebouwd met de website voor Maus IT, Crooked Halo, Brand New Coffee.

Pip

Pip is de sfeer manager op kantoor. Met Pip op kantoor is geen dag hetzelfde. De ene dag slingert ze een knuffel naar je hoofd en de volgende dag kauwt ze de oplaadkabel van je laptop kapot. Ze heeft energie voor tien en zorgt ervoor dat we tijd maken voor een uitgebreide wandeling. Zo blijven we ook op drukke dagen fit en scherp!

Romy van Rossum

Junior designer en marketeer

Romy is onze grootste creatieveling. Of ze nu iets moet schetsen, ontwerpen of animeren ze draait er haar hand niet voor om. Zo brengt ze ideeën van klanten tot leven. Naast het ontwerpen van een logo of een complete huisstijl kun je bij haar ook terecht voor illustraties en animaties die aansluiten bij jouw wensen. Wat ze eigenlijk het leukste vind om te doen? Geen idee, dat moet je haar zelf maar eens vragen 😉.

Devi Jacobs

Website bouwer en trotse code nerd

Code koning Devi brengt ontwerpen tot leven met <html>, .javascript; en {css}. Zo heb je binnen no-time een prachtige nieuwe website, webshop of app. Coderen is niet het enige wat hij graag doet. Heeft hij nog wat tijd over, dan helpt hij je bij het opfrissen van je huisstijl of het ontwerpen van je nieuwe logo.

Devi heeft zich de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van de Brand New Coffee webshop waar ze heerlijke koffie middels abonnementen verkopen en het bouwen van de Influencer Zoekmachine. Hier kunnen influencers en bedrijven elkaar vinden, contact leggen en leuke samenwerkingen aangaan.

Eva Velers

Junior Online Marketeer

Als Junior Online Marketeer houd ik me vooral bezig met social media advertenties, Google Ads, SEO optimalisatie en content creatie. Lekker creatief bezig zijn, doe ik het liefst. Daarnaast leg ik als Twentenaar mijn Gelderlandse collega’s graag uit wat het verschil is tussen Twente en de Achterhoek. En hoe ik mijn Pittig Bakkie het liefst drink? Ik zeg geen nee tegen een sterke espresso of de welbekende ‘haver cappu’.

Iris Abbas

Social expert en eigenaar

Iris is onze super woman! Zij maakt technische verhalen voor iedereen begrijpelijk, geeft antwoord op al je online marketing vragen en is vaak je eerste aanspreekpunt bij Pittig Bakkie. Ook krijgt Iris energie van het adverteren op socials, e-mail marketing en het ontwerpen van reclame materiaal.

Als je iris vraagt wat ze de afgelopen periode heeft gedaan, is de kans groot dat ze je werk laat zien voor de volgende klanten: Baron Academy, Watts OneFlow, Sanne de Wit, Atama Solar Energy, Anytime Fitness.

Maarten Arts

SEO en SEA expert

Maarten is onze SEO en SEA expert. Hij weet alles van de grootste zoekmachine ter wereld en hoe jij die kunt inzetten voor je business. Met zijn internetgekkie imitaties, zorgt hij elke dag voor wat extra sfeer. Het bouwen van websites en inrichten van een succesvolle e-mail funnel kun je daarnaast ook met een gerust hart aan hem overlaten.

De laatste periode heeft hij werk gedaan voor Building Healthy Bodies, Local Touch Travel, Brand New Coffee, Mignon van de Bunt, Interieurwijfie.

Max Arts

Content Creator

Max is na zijn stageperiode blijven plakken en houdt zich vooral bezig met content creatie. Dit doet hij naast zijn opleiding mediavorming. Creatief bezig zijn is echt zijn passie. Of het nu gaat om het maken van designs op zijn computer of het bedenken van nieuwe wrapcombinaties tijdens de lunch. En een Pittig Bakkie lust hij ook, het liefst een cappuccino met een scheutje karamelsiroop.

Vivianne Maas

Office manager en designer

De energieke duizenpoot van ons kantoor. Vivianne is net een duracell konijntje, op werk hebben we nog niet gemerkt dat ze op gaat. Elke dag barst ze van de energie en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Ze heeft de touwtjes stevig en handen en zorgt ervoor dat iedereen zijn werk op tijd klaar heeft. Naast al het regelwerk vind deze creatieveling het ook heerlijk om te ontwerpen.